Адвокат Морозов (судовий захист)
Процесуальні строки
звернення до суду з позовом про скасування вимоги контролюючого органу про
сплату єдиного внеску
28
травня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
200/11547/19-а, адміністративне провадження №К/9901/2172/20 (ЄДРСРУ №
89488576) досліджував питання щодо процесуальних строків звернення до суду з
позовом про скасування вимоги контролюючого органу про сплату єдиного внеску.
Згідно
із частиною першою статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку
звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими
законами.
При
цьому процесуальним строком є проміжок часу, встановлений законом або судом, у
який суд та особи, що беруть участь у справі, та інші учасники процесу вчиняють
певні процесуальні дії, передбачені КАС України, в результаті вчинення яких
настають певні правові наслідки.
За
загальним правилом перебіг строку звернення до адміністративного суду
починається з дня виникнення права на адміністративний позов, тобто коли особа
дізналася або могла та повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод
чи інтересів.
За
змістом частини першої статті 123 КАС України в разі подання особою позову
після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення
пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави,
вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При
цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до
суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або
вказати інші підстави для поновлення строку.
Отже,
необхідною передумовою залишення позовної заяви без руху є недотримання
визначеного чинним законодавством строку звернення до суду.
Частиною
другою статті 122 КАС України визначено, що для звернення до адміністративного
суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний
строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася
або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для
звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється
тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня
виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення
визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також
встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта
владних повноважень. Для звернення до адміністративного суду з позовами у
спорах за участю суб`єктів владних повноважень з приводу проведення аналізу
ефективності здійснення державно-приватного партнерства та позовами у спорах,
що виникають у зв`язку з проведенням та/або визначенням результатів конкурсу з
визначення приватного партнера та концесійного конкурсу, встановлюється
тримісячний строк з дня, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення
своїх прав, свобод чи інтересів.
Частиною
третьою статті 122 КАС України визначено, що для захисту прав, свобод та
інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші
строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше,
обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про
порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Отже,
положення процесуального закону передбачають виняток щодо обрахування
загального строку звернення до суду у разі якщо такий встановлений іншими
спеціальними законодавчими актами.
Так,
правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на
загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його
нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення
обліку визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на
загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Дія
цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження
діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших
нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у
випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому
Закону (частина перша статті 2 Закону ).
В
частині ж другій статті 2 Закону закріплено, що принципи збору та ведення
обліку єдиного внеску; платники єдиного внеску; порядок нарахування, обчислення
та сплати єдиного внеску; розмір єдиного внеску; орган, що здійснює збір та
веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; склад,
порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов`язкового
державного соціального страхування; порядок здійснення державного нагляду за
збором та веденням обліку єдиного внеску визначаються виключно цим Законом.
(!!!) Відтак, спеціальним законодавчим актом, що
визначає строки звернення до суду з позовом про скасування вимоги про
сплату єдиного внеску, є саме Закон.
Відповідно
до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на
оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Конституція України,
таким чином, надає громадянам право безпосередньо звертатися до суду із скаргою
на рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, посадових і службових осіб, однак положення Оновного закону не
визначають спеціальних строків звернення до суду у справі про оскарження вимоги
про сплату боргу з єдиного соціального внеску.
Пунктом
4 частини першої статті 6 цього Закону визначено наявність у платника єдиного
внеску права оскаржувати в установленому законом порядку рішення органу доходів
і зборів та Пенсійного фонду та дії, бездіяльність його посадових осіб.
Відповідно
до положень абзацу 4 частини четвертої статті 25 Закону платник єдиного
внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги
про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою
пенею.
У
разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з
органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в
адміністративному або судовому порядку (абзац 5 частини четвертої статті
25 Закону).
Скарга
на вимогу про сплату єдиного внеску подається до органу доходів і зборів вищого
рівня у письмовій формі протягом
десяти календарних днів, що настають за днем отримання
платником єдиного внеску вимоги про сплату єдиного внеску, з повідомленням про
це органу доходів і зборів, який прийняв вимогу про сплату єдиного внеску
(абзац 6 частини четвертої статті 25 Закону ).
Абзацом
8 частини четвертої статті 25 Закону визначено порядок узгодження сум недоїмки
з єдиного внеску встановлюється центральним органом виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
За
змістом абзацу 9 частини четвертої статті 25 Закону у разі якщо
згоди з органом доходів і зборів не досягнуто, платник єдиного внеску
зобов`язаний сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею
протягом десяти календарних днів з дня надходження рішення відповідного органу
доходів і зборів або оскаржити вимогу до органу доходів і зборів вищого рівня
чи в судовому порядку.
Отже,
зміст наведених норм дає підстави для висновку, що встановлений абзацом 9
частини четвертої статті 25 Закону строк для платника податків, протягом якого
останній може оскаржити вимогу в судовому порядку у взаємозв`язку із
положеннями статті 122 КАС України, становить
десять днів з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення
своїх прав, свобод чи інтересів.
Аналогічний
висновок зроблено Верховним Судом, зокрема у постановах від 31 січня 2019
року у справі №802/983/18-а, від 17 липня
2019 року у справі №0740/1050/18, від
08.08.2019 року у справі №480/106/19, від 12
лютого 2020 року у справі №480/1192/19, від
19 березня 2020 року у справі №140/1757/19.
ВИСНОВОК: При оскарженні рішення податкового органу,
прийнятого в межах Закону України «Про збір та облік внеску на
загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року №
2464-VI, строк звернення до адміністративного суду, визначений приписами пункту
56.18 статті 56, статті 102 ПК України, не застосовується.
Отже,
платник податків має право оскаржити рішення податкового органу, прийнятого в
межах Закону №2464-VI, в судовому порядку протягом 10 днів з дня надходження
відповідного рішення.
Теги:
ЄСВ, єдиний соціальний внесок, облік єдиного внеску, загальнообов'язкове
державне соціальне страхування, адміністративне оскарження рішення ДФС, судова
практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар