Адвокат Морозов (судовий захист)
Скасування податкового
повідомлення рішення через неправильний розрахунок фіскальним органом суми
податкового зобов`язання
21
травня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
824/257/18-а, адміністративне провадження №К/9901/22688/19 (ЄДРСРУ №
89352959) досліджував питання щодо правової можливості суду виділити із
загального обсягу грошових зобов`язань платника податків суму, яка збільшена
правомірно, не скасовуючи при цьому ППР.
Враховуючи,
що суми грошових зобов`язань, штрафних (фінансових) санкцій, боргу (недоїмки),
яких стосуються позовні вимоги, визначені платнику за конкретними окремими підставами,
які відображені в акті перевірки, а при вирішенні відповідного спору суд не
позбавлений можливості скасувати рішення суб`єкта владних повноважень у частині
та, за встановлення у судовому процесі об`єкту оподаткування та його вартісне
вираження, не позбавлений
можливості виділити із загального обсягу грошових зобов`язань суму, яка
збільшена правомірно. Такі дії суду не є підміною повноважень
контролюючого органу, а є способом відновлення порушених прав та інтересів та
справедливості в цілому, що відповідає повноваженням адміністративного суду.
Аналогічне
правозастосування викладене і в постановах Верховного Суду від 3 вересня 2019
року (справа №806/2049/18), від 26 грудня
2018 року (справа № 2а/0370/3780/11), від 23
жовтня 2018 року (справа №808/3458/16).
Разом
з цим, в деяких судових рішеннях Верховний суд вказує наступне: «… спірне податкове повідомлення-рішення
фіскального органу підлягає скасуванню не через відсутність у платника
вказаного податкового обов`язку, а через висновок про неправильний розрахунок
відповідачем суми податкового зобов`язання».
Аналогічна
позиція викладена Верховним Судом у постанові від 06.02.2018 (справа № 826/15139/16 (К/9901/1450/17), у постанові від
17.04.2018 (справа № 2а-10031/12/2670).
Такий
підхід узгоджується і з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у
пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі
Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які
розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають
повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення.
Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність
підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів
має саме податкове управління».
Діяльність
суб'єктів владних повноважень врегульовано законами та підзаконними
нормативно-правовими актами, ці правові документи дають суб'єктам владних
повноважень можливість користування певною свободою розсуду при вирішенні
питань і встановлюють лише межі такої свободи, тобто наділяють їх дискреційними
повноваженнями.
Відповідно
до п.1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої
наказом Міністерства юстиції України 24.04.2017 №1395/5 дискреційні повноваження
- це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого
самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого
самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або
частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість
вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень,
передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Тобто здійснення органом державної влади дискреційних повноважень може, в
деяких випадках, передбачати вибір між здійсненням певних дій і нездійсненням
дії.
При
цьому, як випливає зі змісту Рекомендації № К (80) державам-членам стосовно
реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11
березня 1980 року, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження,
яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною
свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично
допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. (Рекомендація
Комітету Європи № Я (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади
дискреційних повноважень, прийнята Комітетом 11 березня 1980 року на 316-й
нараді заступників міністрів).
Адміністративний
суд, розглядаючи справу щодо правомірності дії чи бездіяльності суб'єкта
владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу
адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію
(вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за
названими критеріями.
Відповідно
до ч.1 та ч.2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в
адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в
наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд може вийти за межі позовних вимог,
якщо це необхідно для
ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших
суб’єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб’єктів
владних повноважень.
Таким
чином, завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні
ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права,
інакше було б порушено принцип розподілу влади.
ВИСНОВОК: На погляд автора, самостійний розрахунок
судом належного розміру податкових зобов'язань платника податку та/або
коригування судом суми податкової заборгованості для платника є
втручанням в дискреційні повноваження податкового органу.
Немає коментарів:
Дописати коментар