Адвокат Морозов (судовий захист)
Відмова суб`єкта
господарювання допустити Державну екологічну інспекцію України в особі її
органів до здійснення державного контролю (нагляду)
13
травня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи № 818/560/16,
адміністративне провадження № К/9901/12927/18 (ЄДРСРУ № 89191213) досліджував
питання щодо відмови суб`єкта господарювання допустити Держекологінспекцію до
перевірки підприємства.
Відповідно
до частини 1 статті 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду
(контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007р. №877-V орган
державного нагляду (контролю), одним з яких й є Держекоінспекція, в межах
повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду
(контролю) має право: <…>; вимагати припинення дій, які перешкоджають
здійсненню державного нагляду (контролю); <…>; надавати (надсилати)
суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень
і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових
осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Відповідно
до статті 11 цього Закону суб`єкт господарювання під час здійснення державного
нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного
нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду
(контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду
(контролю), передбаченого цим Законом.
Обов`язок
допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення
державного нагляду (контролю) за умови дотримання державного нагляду (контролю)
випливає зі змісту ст. 11 Закону №877-V.
Згідно
статті 10 цього Закону суб`єкт господарювання під час здійснення державного
нагляду (контролю) має право, зокрема, не допускати посадових осіб органу
державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо
він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів
державного нагляду (контролю), передбачених законом; посадова особа
органу державного нагляду (контролю) не надала копії
документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають
вимогам цього Закону.
Наведені
нормативні положення на рівні закону визначають правові та організаційні
засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у
сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду
(контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів
господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), передбачають
право, умови та підстави суб`єкта господарювання не допускати посадових осіб
органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду
(контролю), але не встановлюють і не наділяють контролюючі органи
повноваженнями звертатися до адміністративного суду з вимогами зобов`язати
суб`єкт господарювання допустити посадових осіб до здійснення функції
державного контролю.
Відповідно
до статті 12 Закону №877-V невиконання приписів, розпоряджень або інших
розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених
під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) тягне за собою
застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому
законом.
Згідно
зі статтею 188-5 Кодексу України про адміністративне правопорушення за
невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових
осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього
природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або
охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання
неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на
винних осіб накладається адміністративне стягнення.
Верховний
Суд вже розглядав справу, в якій досліджувалися правовідносини щодо права
Держекоінспекції на звернення до суду з позовом про зобов`язання
підконтрольного суб`єкта господарювання допустити його посадових осіб до
проведення перевірки (справа №818/3764/15).
У
постанові від 26.04.2018р. Верховний Суд дійшов такого висновку: «У розумінні
положень статей 8, 10, 11, 12 Закону №877-V, пункту 3 Положення №454/2011,
статей 2, 50 КАС України у разі відмови суб`єкта господарювання допустити
Державну екологічну інспекцію України в особі її органів до здійснення
державного контролю (нагляду), Державна екологічна інспекція України, її органи
та/чи посадові особи не мають повноважень звертатися до адміністративного суду
з вимогами зобов`язати суб`єкта господарювання допустити посадових осіб
інспекції до здійснення державного контролю. Передбачене у пункті 3 Положення
повноваження виступати позивачем та відповідачем у судах не є тотожним поняттю
(положенню) мати право (повноваження) на звернення до суду за захистом
конкретного права, оскільки бути позивачем чи відповідачем у суді для органу
державної влади означає насамперед мати право (повноваження) на здійснення
дозволених йому нормативно визначених (приписаних) дій та рішень.»
Питання
застосування норм матеріального права у подібних правовідносин також
вирішувалось Верховним Судом у постанові від 22.08.2018р. у справі №818/1735/17, від 06.06.2019р. у справі №814/2764/16, від 06.06.2019р. у справі №804/2297/17, від 23.03.2020р. у справі №818/1270/16, від 23.04.2020р. у справі №820/6416/16, від 18.10.2018р. у справі №818/734/17.
Згідно
ч. 3 ст. 6 КАС суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до
адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та
законами України. Звернення до суду є способом здійснення повноважень
відповідного суб`єкта владних повноважень, під час якого суд здійснює
попередній судовий контроль, перевіряючи наявність законних підстав для
втручання суб`єкта владних повноважень (позивача), а отже запобігаючи можливим
порушенням прав, свобод або законних інтересів фізичних або юридичних осіб.
Звернення суб`єкта владних повноважень до суду не є способом захисту його прав
чи інтересів, оскільки адміністративне судочинство має інше завдання.
Суб`єкт
владних повноважень, який звертається до суду, повинен обґрунтувати підстави
звернення та зазначити їх у позовній заяві. Відсутність цих відомостей свідчить
про невідповідність позовної заяви вимогам закону.
У
разі встановлення судом відповідних правових підстав для звернення до суду,
прямо визначених у Конституції або законах України, суд може відкрити
провадження в адміністративній справі за позовом суб`єкта владних повноважень і
вирішувати її по суті.
Судовий
розгляд у справі за позовом суб`єкта владних повноважень, який подано до суду
за відсутності необхідних передумов, не може призвести до виконання завдання
адміністративного судочинства - захисту прав фізичних та юридичних осіб від
порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно,
якщо суб`єкт владних повноважень звернувся до суду без передбачених законом
підстав, і це з`ясовано судом на стадії відкриття провадження, то суд відмовляє
у відкритті провадження, оскільки спір не може розглядатися в порядку
адміністративного судочинства. Якщо ці обставини були з`ясовані судом після
відкриття провадження, суд закриває провадження у справі. Розгляд таких спорів
перебуває поза межами не лише адміністративної юрисдикції адміністративних
судів та не належить до юрисдикції жодного іншого суду.
ВИСНОВОК: Підсумовуючи викладене вбачається, що у
розумінні положень статей 8, 10, 11, 12 Закону України № 877-V, статей 2, 46
КАС України у разі відмови суб`єкта господарювання допустити Державну
екологічну інспекцію України в особі її органів до здійснення державного
контролю (нагляду), Державна екологічна інспекція України, її органи та/чи
посадові особи не мають повноважень звертатися до адміністративного суду з
вимогами зобов`язати суб`єкта господарювання допустити посадових осіб інспекції
до здійснення державного контролю.
Немає коментарів:
Дописати коментар