Верховний суд: депутат України не відноситься до суб'єктів владних
повноважень і не наділений владними управлінськими функціями
28 червня 2022 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 520/13062/21, адміністративне провадження №
К/990/140/22 (ЄДРСРУ № 104975350) досліджував питання щодо суб’єкта
відповідальності в судовому процесі з вимогами до депутата.
Велика Палата Верховного Суду
неодноразово звертала увагу на те, що право на оскарження рішення
(індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої
його прийнято, або прав, свобод та інтересів якої це рішення (індивідуальний
акт) стосується. Якщо позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин, які
виникли з прийняттям оскаржуваного рішення, яке є правовим актом ненормативного
характеру, таке рішення, відповідно, не породжує для позивача й права на
захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом (постанови Великої
Палати Верховного Суду від 14.03.2018 у справі №9901/22/17,
від 06.06.2018 у справі №800/489/17, від
06.02.2019 у справі №9901/815/18).
Вирішуючи чи є депутати місцевої ради
посадовими (службовими) особами, які у відносинах з виборцями здійснюють владні
управлінські функції, Суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 2
Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 №93-IV (далі
- Закон №93-IV) депутат сільської, селищної, міської, районної у місті,
районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником
інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який
відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на
основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування
на строк, встановлений Конституцією України.
Частиною першою статті 6 Закону №93-IV
передбачено, що депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи
з виробничою або службовою діяльністю.
Статтями 18-19 Закону №93-IV передбачено,
що депутат місцевої ради зобов'язаний: 1) додержуватися Конституції та
законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України,
регламенту ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок
діяльності ради та її органів; 2) брати участь у роботі ради, постійних комісій
та інших її органів, до складу яких він входить, всебічно сприяти виконанню їх
рішень; 3) виконувати доручення ради, її органів, сільського, селищного,
міського голови чи голови ради; інформувати їх про виконання доручень.
Депутат місцевої ради має право: 1)
обирати і бути обраним до органів відповідної ради; 2) офіційно
представляти виборців у відповідній раді та її органах; 3) пропонувати питання
для розгляду їх радою та її органами; 4) вносити пропозиції і зауваження до
порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних
питань та їх суті; 5) вносити на розгляд ради та її органів пропозиції з
питань, пов'язаних з його депутатською діяльністю; 6) вносити на розгляд
ради та її органів проекти рішень з питань, що належать до їх відання, поправки
до них; 7) висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і
кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються
радою; 8) порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському
голові, розпуск органів, утворених радою, та звільнення посадових осіб
місцевого самоврядування; 9) брати участь у дебатах, звертатися із запитами,
ставити запитання доповідачам, співдоповідачам, головуючому на засіданні; 10)
вносити пропозиції про заслуховування на пленарному засіданні ради звіту чи
інформації будь-якого органу або посадової особи, підзвітних чи підконтрольних
раді, а також з питань, що віднесені до компетенції ради, інших органів і
посадових осіб, які діють на її території; 11) порушувати в раді та її органах
питання про необхідність перевірки роботи підзвітних та підконтрольних раді
органів, підприємств, установ, організацій; 12) виступати з обґрунтуванням
своїх пропозицій та з мотивів голосування, давати довідки; 13) ознайомлюватися
з текстами виступів у стенограмах чи протоколах засідань ради та її органів до
їх опублікування; 14) оголошувати на засіданнях ради та її органів тексти
звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об'єднань, якщо вони мають суспільне
значення; 15) об'єднуватися з іншими депутатами місцевої ради в депутатські
групи, фракції, які діють відповідно до регламенту ради.
Пунктом 2 частини першої статті 10
Закону №93-IV визначено, що у
виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов'язаний не рідше одного разу на
півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів,
про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших
місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців.
Відповідно до частини першої статі 11
Закону №93-IV у виборчому окрузі депутат місцевої ради має право: 1)
офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси
територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах
місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від
форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого
самоврядування відповідного рівня; 2) брати участь з правом дорадчого
голосу у засіданнях інших місцевих рад та їх органів, загальних зборах громадян
за місцем проживання, засіданнях органів самоорганізації населення, що
проводяться в межах території його виборчого округу; 3) порушувати перед
органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті,
та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих
органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення;
4) доступу до засобів масової інформації комунальної форми власності з
метою оприлюднення результатів власної депутатської діяльності та інформування
про роботу ради в порядку, встановленому відповідною радою; 5) вносити на
розгляд органів і організацій, передбачених пунктом 1 частини першої цієї
статті, та їх посадових осіб пропозиції з питань, пов'язаних з його
депутатськими повноваженнями у виборчому окрузі відповідно до закону, брати
участь у їх розгляді.
Зміст викладених положень Закону №93-IV
дає підстави стверджувати, що депутат
місцевої ради є представником інтересів відповідної територіальної громади і у
своїй діяльності як у виборчому окрузі, так і в раді чи її органах не реалізує
жодних публічно-владних управлінських функцій.
Подібні за змістом висновки були
викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у
справі № 826/8777/18 за позовом господарського товариства до народного
депутата України про визнання незаконними дій щодо втручання в господарську
діяльність.
Проаналізувавши суть діяльності
народного депутата України, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що народний депутат України
не є ані посадовою, ані службовою особою органу державної влади чи органу
місцевого самоврядування, а є учасником законотворчої діяльності, не відноситься до суб'єктів владних
повноважень і не наділений владними управлінськими функціями.
Проте, як зазначено в постанові
Київського апеляційного суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду
цивільних справ від 28 січня 2022 року у справі № 757/59726/21-ц
(ЄДРСРУ № 102837380#) він
може нести відповідальність як фізична особа та бути стороною у справі, яка
підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
ВИСНОВОК: Отже, з приводу реалізації функцій у сфері управління, то суб`єктом
відповідальності може бути виключно відповідна рада, від імені якої, як
колегіального органу, діє депутат.
Між тим депутат, може нести
відповідальність як фізична особа та бути стороною у справі, яка підлягає
розгляду в порядку
цивільного судочинства.
P.s. Невиконання депутатом місцевої
ради без поважних причин обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі,
передбачених статтею 10 цього Закону №93-IV, є підставою для відкликання депутата
місцевої ради за народною ініціативою.
Матеріал по темі: «Індивідуальне звернення депутата до суду з адміністративним позовом»
Теги:
депутат, депутатське звернення, усунення порушень закону, звернення до суду,
відносини представництва, депутатський запит, контролюючі, правоохоронні
органи, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар