Відповідальність (штраф, затримання) за порушення комендантської години
Законом України
№ 2263-IX від 22.05.2022 р. передбачено затвердження Указу Президента України
від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного
стану в Україні", яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України
від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в
Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №
2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указом Президента України від 14 березня 2022
року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №
2119-IX, та Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022,
затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX), строк дії
воєнного стану в Україні продовжується з 05 години
30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Більше того,
відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про правовий режим воєнного
стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначаються
вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які
тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням воєнного стану із зазначенням
строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів
юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
З урахуванням
вказаного вище та враховуючи той факт, що воєнний стан продовжено, то обмеження
прав і свобод людини і громадянина під час воєнного стану, які визначені п. 3
Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення
воєнного стану в Україні" залишаються незмінними, а саме: «У зв'язку із
введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму
воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і
громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції
України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів
юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості
запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які
передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим
воєнного стану"».
Так, визначення
терміну комендантська година міститься у п. 5 ч. 1 ст. 8 Закону України
"Про правовий режим воєнного стану", а саме «комендантська година»
– це заборона перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських
місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень, яка
запроваджується у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок,
визначений Урядом 8 липня 2020 р. за № 573 у Постанові про «Питання
запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану».
Порядок
здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення
спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний
стан (надалі – «Порядок») передбачає, що комендантська година та встановлення
спеціального режиму світломаскування запроваджується шляхом видання наказу
військовим командуванням або військовою адміністрацією.
П. 8 Порядку
встановлює, що на території, де запроваджено комендантську годину,
забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших
громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних
засобів.
Дозволяється
перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях,
де запроваджено комендантську годину, без виданих перепусток особам та рух
транспортних засобів Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Національної гвардії,
Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДФС, ДМС, ДСНС, які залучаються
до здійснення заходів під час запровадження комендантської години, транспортним
засобам спеціалізованого призначення, які виконують невідкладне службове
завдання, за умови ввімкнення спеціальних світлових сигнальних пристроїв.
(!!!) Особи, які вчинили кримінальні та адміністративні правопорушення,
затримуються в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом
України та Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Під час
комендантської години в’їзд/виїзд (вхід/вихід) на територію/з території,
де запроваджено комендантську годину, здійснюється лише через визначені
комендатурою блокпости.
В свою чергу,
п. 16 Порядку вказує, що патрулям на території, де запроваджено
комендантську годину та встановлено спеціальний режим світломаскування, в
установленому законодавством порядку надано право:
1) затримувати
і доставляти в органи або підрозділи Національної поліції осіб, які
вчинили або вчиняють правопорушення;
2) перевіряти
в осіб посвідчення, документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство
України чи спеціальний статус особи, а в разі їх відсутності -
затримувати відповідних осіб та доставляти в органи або підрозділи Національної
поліції для встановлення особи;
3) вилучати в
осіб предмети, які є знаряддям, засобом або предметом правопорушення;
4) тимчасово
обмежувати або забороняти на вулицях та дорогах, окремих ділянках місцевості та
в інших громадських місцях перебування або пересування осіб, рух транспортних
засобів, зокрема транспортних засобів іноземних, консульських установ чи
представництв міжнародних організацій; виводити осіб з окремих ділянок
місцевості та об’єктів, евакуйовувати транспортні засоби;
5) входити
(проникати) на територію та у приміщення підприємств, установ і організацій, у
житлові та інші приміщення, на земельні ділянки, що належать особам, під час
припинення кримінального правопорушення та в разі переслідування осіб, які
підозрюються у вчиненні злочину, якщо зволікання може створити реальну загрозу
життю чи здоров’ю осіб;
6)
використовувати із службовою метою засоби зв’язку і транспортні засоби, що
належать особам (за їх згодою), підприємствам, установам і організаціям, за
винятком транспортних засобів іноземних консульських установ чи представництв
міжнародних організацій, для запобігання вчиненню кримінального правопорушення,
переслідування та затримання осіб, що підозрюються у вчиненні злочину, або для
доставки до лікувальних закладів осіб, які потребують медичної допомоги,
проїзду до місця злочину;
7)
застосовувати відповідно до законодавства заходи фізичного впливу, зброю і
спеціальні засоби.
Відповідальність
Адміністративна:
Стаття 185
КУпАП - злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена
громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або
військовослужбовця у зв'язку з їх участю в охороні громадського порядку при
виконанні ним службових обов'язків
Примітка:
За
змістом ст. 185 названого Кодексу злісною
непокорою є відмова від виконання наполегливих,
неодноразово повторених законних вимог чи розпоряджень
працівника міліції при виконанні ним службових
обов'язків або відмова, виражена в
зухвалій формі, що свідчить про
явну зневагу до осіб, які охороняють громадський
порядок (Постанова Голови Верховного суду України від 10.07.98 «Щодо
злісної непокори законним вимогам чи розпорядженням
працівника міліції при виконанні ним
службових обов'язків»)
Пленум
Верховного Суду України у п. 7 Постанови «Про застосування судами
законодавства, що передбачає відповідальність за посягання на життя, здоров`я,
гідність та власність суддів і працівників правоохоронних органів» роз`яснив,
що злісною непокорою є відмова від виконання наполегливих, неодноразово
повторених законних вимог чи розпоряджень працівника міліції при виконанні ним
службових обов`язків, а також, що адміністративна відповідальність за ст.
185 КУпАП настає при відсутності застосування фізичної сили з боку винної
особи.
З об`єктивної
сторони злісна непокора виражається у відмові від обов`язкового виконання
наполегливих, неодноразово повторених розпоряджень або вимог працівника
поліції, або в непокорі, вираженій в зухвалій формі, що свідчить про явну
неповагу до органів та осіб, які охороняють громадський порядок. Відмова
правопорушника проявляється у недвозначній формі словами, жестами, мовчанням
тощо.
(!!!) Відмінність опору від злісної непокори полягає в тому, що опір це активна
фізична протидія законній діяльності потерпілих, а злісна непокора це пасивна
поведінка.
З системного
аналізу положень КУпАП з урахуванням позиції Верховного Суду України,
висловленої в узагальненні «Практика розгляду судами справ про адміністративні
правопорушення, що посягають на встановлений порядок управління (статті
185-185-2 КУпАП) випливає, що дане правопорушення обов`язково передбачає
наявність законної вимоги поліцейського, саме законної, адже його
вимоги та розпорядження акт, юридично рівнозначний наказу, що виражений у
категоричній формі,мають бути законодавчо обґрунтовані, зокрема, про
перебування його при виконанні службових обов`язків мають свідчити установлена
форма одягу, нагрудний знак, а також пред`явлене відповідне посвідчення, у
зв`язку з чим у протоколі про адміністративне правопорушення повинні бути
відображені які саме законні вимоги були висунуті поліцейським, дані про те, що
він знаходився при виконанні службових обов`язків.
Кримінальна:
Стаття 342 КК
України опір представникові влади, працівникові правоохоронного органу,
державному виконавцю, приватному виконавцю, члену громадського формування з
охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві,
уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
ВИСНОВОК: З урахуванням вказаного можна зробити висновок, що
відповідальності за порушення комендантської години НЕ ІСНУЄ, окрім
«опору представнику комендантського патруля» або «злісної непокори законному
розпорядженню або вимозі поліцейського», яке повинно бути в рамках «ЗАКОННИХ»
вимог!!!
Таким чином,
якщо Ви опинились у комендантську годину на вулиці ви зобов’язані:
- пред’явити документи, що посвідчують Вашу особу
патрулю (в противному випадку Вас можуть затримати та доставити в
органи або підрозділи Національної поліції) та не заважати виконувати
функції по охороні громадського порядку та контрольно - пропускного
режиму.
P.s. Не
зважаючи на відсутність відповідальності за порушення комендантської години,
враховуючи воєнний стан в країні, ДОЦІЛЬНО ТА РОЗУМНО дотримуватися та
виконувати розпорядження військової адміністрації, адже це робиться виключно в
Ваших інтересах!
Матеріал по
темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»
«НІ
ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ», «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ», «NO WAR»;
«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ», «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ», «NO
WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ», «NO WAR»
Благодарю за актуальную информацию. Подскажите пожалуйста если во время комендантского часа патруль требует помимо предъявления документов удостоверяющих личность ещё требуют предоставить паспорт для его фотографирования на телефон патрульного + требуют набрать комбинации на телефоне для показа номера телефона и имей телефона которые патрульные также фотографируют на свои телефоны, а если отказываешься давать фотографировать угрожают задержание и доставкой в отдел полиции, эти действия полиции правомерно? Какой нормой какого НПА это предусмотрено?
ВідповістиВидалитиЗгідно ст.ст. 263, 264 КПК України зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж та зняття інформації з електронних інформаційних систем можливо проводити виключно з дозволу слідчого судді.
ВидалитиВтім, зняття інформації з електронних інформаційних систем або їх частин можливе без дозволу слідчого судді, якщо доступ до них не обмежується їх власником, володільцем або утримувачем або не пов`язаний з подоланням системи логічного захисту (Верховний Суд колегією суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду у справі № 727/6578/17)
Видалити