Особливості та порядок повернення малолітньої дитини до держави постійного
проживання відповідно до Гаазької Конвенції 1980 року
Згідно з частиною другою статті 2 ЦПК
України якщо міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною
Радою України, передбачено інші правила, ніж встановлено цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного
договору.
У частині четвертій статті 10 ЦПК
України визначено, що суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист
прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) і протоколи до
неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику
Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.
Правовідносини щодо повернення дітей,
які незаконно утримуються в державі, відмінній від держави їх постійного
проживання, порядок та умови захисту дітей від шкідливих наслідків їхнього
незаконного переміщення або утримування урегульовані положеннями Конвенції про
цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей, укладеної 25 жовтня
1980 року в м. Гаага (далі - Гаазька Конвенція 1980 року), до якої Україна
приєдналася згідно із Законом України від 11 січня 2006 року № 3303-IV «Про
приєднання України до Конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного
викрадення дітей».
У статті 3 Гаазької конвенції
визначено, що переміщення або утримування дитини розглядаються як незаконні,
якщо:
1.
a) при цьому порушуються права піклування про
дитину, що належать будь-якій особі, установі або іншому органу, колективно або
індивідуально, відповідно до законодавства держави, у якій дитина постійно
мешкала до переміщення або утримування; та
2.
b) у момент переміщення або утримування ці права
ефективно здійснювалися, колективно або індивідуально, або здійснювалися б,
якби не переміщення або утримування. Права піклування, згадані в пункті a,
можуть виникнути, зокрема, на підставі будь-якого законодавчого акта, або в
силу рішення судової або адміністративної влади, або внаслідок угоди, що
спричиняє юридичні наслідки відповідно до законодавства такої держави.
Слід вказати, що незаконність
утримування дитини є лише фактом, який встановлюється у мотивувальній частині
судового рішення, за доведеності якого, з урахуванням інших встановлених по
справі згідно Конвенції обставин, суд ухвалює відповідне рішення про повернення
або відмову у поверненні дитини.
Така правова позиція узгоджується із
постановою Верховного суду від 14 липня 2021 року у справі № 335/8156/19.
(!!!) Статті 3, 12, 13, 20 Гаазької Конвенції містять вичерпний перелік обставин, за наявності яких суд має право
відмовити в поверненні дитини до місця постійного проживання.
Суд може відмовити в поверненні дитини
у наступних випадках:
- якщо
в ході розгляду справи виявить, що особа, установа або інший орган, що
піклуються про дитину, фактично не здійснювали права піклування на момент
переміщення або утримування чи заявник дав мовчазну згоду на переміщення
або утримання (пункт «а» частини першої статті 13);
- або
з моменту переміщення пройшло більше року й дитина прижилась у новому середовищі
(частина друга статті 12);
- або
існує серйозний ризик того, що повернення поставить дитину під загрозу
заподіяння фізичної або психічної шкоди або іншим шляхом створить для
дитини нетерпиму обстановку (пункт «b» частини першої статті 13);
- або
якщо дитина заперечує проти повернення і досягла такого віку і рівня
зрілості,при якому слід брати до уваги її думку (частина друга статті 13);
- або
якщо повернення не допускається основними принципами запитуваної держави в
галузі захисту прав людини й основних свобод (стаття 20).
Відповідно до статті 12 цієї Конвенції,
якщо дитина незаконно переміщена або утримується так, як це передбачено статтею
3, і на дату початку процедур у судовому або адміністративному органі тієї
Договірної держави, де знаходиться дитина, минуло менше одного року з дати незаконного переміщення або
утримування, відповідний орган видає розпорядження про негайне повернення
дитини.
Судовий і адміністративний орган,
навіть у тих випадках, коли процедури розпочаті після сплину річного терміну,
про який йдеться в попередньому пункті, також видає розпорядження про
повернення дитини, якщо тільки немає даних про те, що дитина вже прижилася у
своєму новому середовищі.
Якщо судовий або адміністративний орган
в запитуваній державі має підстави вважати, що дитина була переміщена до іншої
держави, він може зупинити процедури або відмовити в прийнятті заяви про
повернення дитини.
Згідно із статтею 8 Гаазької Конвенції
будь-яка особа, установа або інший орган, які стверджують, що дитина була
переміщена або утримується з порушенням прав піклування, може звернутися з
заявою до Центрального органу за місцем постійного проживання дитини або до
Центрального органу будь-якої іншої Договірної держави за допомогою у
забезпеченні повернення дитини.
Договірна держава визначає Центральний
орган для виконання функцій, покладених Конвенцією на такі органи (стаття 6
Гаазької Конвенції).
Цілі цієї Конвенції досягаються шляхом
співпраці компетентних органів в державах-учасницях. В Україні Центральним органом для
виконання передбачених Конвенцією функцій, а також співробітництва з іноземними
центральними органами визначено Міністерство юстиції,
яке діє безпосередньо або через територіальні управління юстиції.
Функції та механізм взаємодії залучених
до її виконання органів влади визначається Порядком.
Відповідно до частини першої статті 18,
частини першої статті 27 Конвенції Організації Об`єднаних Націй про права
дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованої постановою Верховної Ради
України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ (далі - Конвенція про права дитини),
держави-учасниці докладають усіх можливих зусиль до того, щоб забезпечити
визнання принципу загальної та однакової відповідальності обох батьків за виховання
і розвиток дитини. Батьки або у відповідних випадках законні опікуни несуть
основну відповідальність за виховання і розвиток дитини. Найкращі інтереси
дитини є предметом їх основного піклування. Держави-учасниці визнають право
кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного,
морального і соціального розвитку дитини.
У частині першій статті 3 Конвенції про
права дитини визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того,
здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями
соціального забезпечення, судами адміністративними чи законодавчими органами,
першочергова увага приділяється найкращому забезпеченню інтересів дитини.
Частиною першою статті 9 Конвенції про
права дитини передбачено,що держави-учасниці забезпечують те, щоб дитина не
розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків, коли
компетентні органи згідно з судовим рішенням, визначають відповідно до
застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в найкращих
інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому
випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються
про неї, або коли батьки проживають роздільно і необхідно прийняти рішення щодо
місця проживання дитини.
Наведеними нормами закріплено
основоположний принцип забезпечення найкращих інтересів дитини, якого необхідно
дотримуватися, зокрема, при вирішенні питань про місце проживання дитини у
випадку, коли її батьки проживають окремо; про тимчасове розлучення з одним із
батьків у зв`язку з необхідністю виїхати за межі країни, у якій визначено місце
проживання дитини, з іншим із батьків з метою отримання освіти, лікування,
оздоровлення та з інших причин, обумовлених необхідністю забезпечити дитині
повний і гармонічний фізичний, розумовий, духовний, моральний і соціальний
розвиток, а також необхідний для такого розвитку рівень життя.
Базові положення принципу забезпечення
найкращих інтересів дитини покладені в основу багатьох рішень ЄСПЛ, у тому
числі шляхом застосування статті 8 Конвенції про захист прав людини і
основоположних свобод.
Відповідно до статті 8 цієї Конвенції
кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла
і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення
цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із
законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та
громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання
заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і
свобод інших осіб.
Ця стаття охоплює, зокрема, втручання
держави в такі аспекти життя, як опіка над дитиною, право батьків на
спілкування з дитиною, визначення місця її проживання.
Аналогічні висновки містяться у
постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати
Касаційного цивільного суду від 21 грудня 2021 року у справі № 565/1739/20, провадження № 61-15901св21 (ЄДРСРУ
№ 102149186).
Так, рішенням у справі «М. С. проти
України» від 11 липня 2017 року (заява № 2091/13) ЄСПЛ, установивши порушення
статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, консолідував
ті підходи і принципи, що вже публікувались у попередніх його рішеннях, які
зводяться до визначення насамперед найкращих інтересів дитини, а не батьків, що
потребує детального вивчення ситуації, урахування різноманітних чинників, які
можуть вплинути на інтереси дитини, дотримання справедливої процедури у
вирішенні спірного питання для всіх сторін.
У § 54 рішення ЄСПЛ «Хант проти
України» від 07 грудня 2006 року, заява № 31111/04, зазначено, що між
інтересами дитини та інтересами батьків повинна існувати справедлива рівновага
і, дотримуючись такої рівноваги, особлива увага має бути до найважливіших
інтересів дитини, які за своєю природою та важливістю мають переважати над
інтересами батьків.
На сьогодні існує широкий консенсус, у
тому числі в міжнародному праві, на підтримку ідеї про те, що в усіх рішеннях,
що стосуються дітей, забезпечення їх найкращих інтересів повинно мати
першочергове значення. Найкращі інтереси дитини залежно від їх характеру та
серйозності можуть перевищувати інтереси батьків.
При цьому, при вирішенні питань, які
стосуються її життя, дитині, здатній сформулювати власні погляди, має бути
забезпечено право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань, що її
стосуються, причому поглядам дитини приділяється належна увага згідно з її
віком і зрілістю.
Положення про рівність прав та
обов`язків батьків у вихованні дитини не може тлумачитися на шкоду інтересам
дитини.
Стосовно питання про взаємозв`язок між
Конвенцією про права дитини та Гаазькою Конвенцією ЄСПЛ уже зазначав, що у
сфері міжнародного викрадення дітей зобов`язання, які накладаються статтею 8 на
Договірні держави, повинні тлумачитися у світлі вимог Гаазької конвенції
(справа «Ignaccolo-Zenide», § 95; «Iglesias Gil та A.U.I. проти Іспанії», №
56673/00, § 51; та «Maumousseau та Washington», § 60) і вимог Конвенції про
права дитини від 20 листопада 1989 року (справи «Maire», § 72; «Maumousseau та
Washington», і «Neulinger та Shuruk», § 132), а також відповідних норм і
принципів міжнародного права, застосовних у відносинах між Договірними
державами (справа «Demir та Baykara проти Туреччини», № 34503/97, § 67).
Цей підхід включає в себе комбіноване і
гармонійне застосування міжнародних документів, зокрема Конвенції про права
дитини та Гаазької Конвенції, беручи до уваги їх мету та наслідки для захисту
прав дітей та батьків.
Вирішальним питанням є те, чи було
забезпечено в межах свободи розсуду, що надається державам у таких питаннях,
справедливий баланс, який повинен існувати між конкуруючими інтересами, що
стоять на кону: інтереси дитини, батьків та громадського порядку (справа
«Maumousseau та Washington», § 62), беручи при цьому до уваги те, що найкращі
інтереси дитини повинні отримати першочергову увагу і що цілі попередження та
негайного повернення відповідають певній концепції «найкращих інтересів
дитини».
(!!!) Згідно зі статтею 12 Гаазької Конвенції
суд відмовляє у повернення дитини, якщо з моменту утримання пройшло більше
одного року і дитина прижилася у новому середовищі.
Принцип додержання найкращих інтересів
дитини також закладений і в Гаазькій конвенції. Неповернення дитини до країни проживання іноді може бути
виправдане в силу об`єктивних причин, які відповідають інтересам дитини,
на які вказують передбачені у цій Конвенції виключення, зокрема, у випадку
серйозного ризику того, що повернення дитини завдасть їй фізичної чи психічної
шкоди (22 грудня 2021 року Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової
палати Касаційного цивільного суду у справі №
521/16839/18, провадження № 61-10338св21, ЄДРСРУ № 102149491).
Задля досягнення означеної вище
легітимної мети та найкращого задоволення інтересів дітей за існування
встановленого судом на підставі належних, допустимих і достатніх доказів
серйозного ризику того, що повернення дітей поставить їх під загрозу заподіяння
шкоди психіці, відмова у позові є виправданою.
Указане узгоджується з правовим
висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 13 квітня
2021 рокуу справі № 2-4237/12 (провадження №
14-21звц21) про перегляд за виключними обставинами постанови Верховного Суду у
складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 29
серпня 2018 року у зв`язку із встановленням ЄСПЛ у рішенні у справі
«Сатановська та Роджерс проти України» (Satanovska and Rodgers v. Ukraine,
заява № 12354/19) порушення Україною міжнародних зобов`язань за статтею 8
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод при вирішенні судом
справи.
ВИСНОВОК: Гаазька конвенція визначає вичерпний перелік обставин, за наявності яких
судовий або адміністративний орган запитуваної держави не зобов`язаний видавати
розпорядження про повернення дитини, а обов`язок доведення наявності підстав
для відмови у поверненні дитини конвенція покладає на особу, яка вчинила
протиправне вивезення або утримання дитини.
Матеріал по темі: «Забезпечення позову щодо заборони дитині перетинати кордон України»
Дякую за роз'яснення при унеможливості стосовно дитини яка за обставин пристосована до України і потребує дотримуватися умов її знаходження на її території,дякую...
ВідповістиВидалити