Адвокат Морозов (судовий захист)
Наслідки прийняття постанови ТЦК про притягнення до
адміністративної відповідальності у відсутність особи яка притягається
Згідно з ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до
адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи,
давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви; при
розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у
галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто
чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися
послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити
постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в
присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під
час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є
дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї
не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду
справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1
цього Кодексу, а також про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення
безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на
автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування
транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису),
встановлюються статтями 279-1-279-9 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 277-2 КУпАП повістка особі, яка
притягається до адміністративної відповідальності, вручається не пізніш як за три доби до дня розгляду справи в суді,
в якій зазначаються дата і місце розгляду справи.
Згідно зі статтею 278 КУпАП орган (посадова особа) при
підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі
питання: 1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи; 2) чи
правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне
правопорушення; 3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про
час і місце її розгляду; 4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали; 5) чи
підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної
відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Верховний Суд у постановах від 31.03.2021 у справі № 676/752/17, від
21.03.2019 у справі №
489/1004/17, від 30.01.2020 у справах № 308/12552/16-а та № 482/9/17, від 06.02.2020 у справі № 205/7145/16-а зробив такі
висновки: «Закріплюючи процесуальні гарантії прав особи, що притягається до
адміністративної відповідальності, у тому числі й на участь у розгляді її
справи, положення КУпАП містять й певні застереження, націлені на забезпечення
належної реалізації компетентними органами (особами) наданих їм повноважень,
зокрема, передбачені щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення за
відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, лише у
випадку наявності даних, що підтверджують належне повідомлення такої особи про
місце і час розгляду справи.
Обов`язок повідомити особу про місце і час розгляду
справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне
правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до
відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три
дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе
уповноважена посадова особа.
Повідомлення має на меті забезпечення участі особи у
розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне
правопорушення».
Отже, якщо розгляд справи відбувся за відсутності
військовозобов’язаного, якого не було своєчасно сповіщено про розгляд справ, то
в силу приписів частини 1 статті 268 КУпАП це виключало можливість розгляду
справи.
Верховний Суд у постановах від 31.03.2021 у справі № 676/752/17, від 21.03.2019 у справі № 489/1004/17, від 30.01.2020 у справах № 308/12552/16-а та №
482/9/17, від 06.02.2020 y справі № 205/7145/16-а
зробив такі висновки: «Закріплюючи процесуальні гарантії прав особи, що
притягається до адміністративної відповідальності, у тому числі й на участь у
розгляді справи, положення КУпАП містять й певні застереження, націлені на
забезпечення належної реалізації компетентними органами (особами) наданих їм
повноважень, зокрема, передбачені щодо розгляду справи про адміністративне
правопорушення за відсутності особи, яка притягується до адміністративної
відповідальності, лише у випадку наявності даних, що підтверджують належне
повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи (постанова Другого
апеляційного адміністративного суду від 08.05.2024 у справі № 642/1199/24).
Обов`язок повідомити особу про місце і час розгляду
справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне
правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до
відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три
дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе
уповноважена посадова особа. Повідомлення має на меті забезпечення участі особи
у розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне
правопорушення (постанова Другого апеляційного адміністративного суду від
08.05.2024 у справі №642/1199/24).
Тобто, в рамках розгляду ТЦК адміністративної справи
щодо можливих порушень законодавства про військовий облік та про мобілізацію,
особа все одно має бути повідомлена в рамках правил КУпАП.
ВИСНОВОК: Факт несвоєчасного повідомлення або неповідомлення з боку ТЦК та СП особи,
яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення правил
військового обліку та законодавства про мобілізацію, про час та місце розгляду
справи є суттєвими порушеннями норм КУпАП, тому постанова ТЦК та СП підлягає
скасуванню, а провадження у справі про адміністративне правопорушення підлягає
закриттю.

Немає коментарів:
Дописати коментар