Адвокат Морозов (судовий захист)
Велика Палата
Верховного Суду: щодо загальних засад забезпечення оборони України під час
воєнного стану
12 листопада
2025 року Велика Палата Верховного Суду в рамках справи № 754/947/22, провадження № 14-74цс25
(ЄДРСРУ № 131941691) досліджувала питання щодо загальних засад забезпечення
оборони України під час воєнного стану.
Велика Палата
Верховного Суду вважає, що потрібно врахувати систему правового регулювання
забезпечення національної безпеки і оборони держави під час воєнного стану.
Основні засади
забезпечення національної безпеки і оборони держави визначені Конституцією
України.
За змістом
положень статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної
цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є
найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Оборона
України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Забезпечення
державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на
відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і
порядок діяльності яких визначаються законом.
Закон України
від 06 грудня 1991 року № 1932-XII «Про оборону України» (далі - Закон №
1932-ХІІ) встановлює засади оборони України, а також повноваження органів
державної влади, основні функції та завдання органів військового управління,
місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, обов`язки
підприємств, установ, організацій, посадових осіб, права та обов`язки громадян
України у сфері оборони.
Оборона України - це система політичних, економічних, соціальних,
воєнних, наукових, науково-технічних, інформаційних, правових, організаційних,
інших заходів держави щодо підготовки до збройного захисту та її захист у разі
збройної агресії або збройного конфлікту (стаття 1 Закону № 1932-ХІІ).
Оборона України
базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових
сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної
державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення,
при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії,
ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території
держави до оборони (стаття 2 Закону № 1932-ХІІ).
Відповідно до
частини першої статті 12 Закону № 1932-ХІІ участь в обороні держави разом із
Збройними Силами України беруть у межах своїх повноважень інші військові
формування, утворені відповідно до законів України, Державна спеціальна
служба транспорту, Державна служба спеціального зв`язку та захисту інформації
України, а також відповідні правоохоронні органи.
Аналіз
наведених норм права дозволяє зробити висновок, що оборона України є
комплексною системою заходів і справою українського народу. Однак безпосереднє виконання завдань із збройного
захисту суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності держави прямо
покладається на Збройні Сили України. Водночас забезпечення державної
безпеки та захист кордонів доручено іншим відповідним військовим формуванням та
правоохоронним органам.
ВИСНОВОК: Отже, Збройні Сили України та інші військові формування, а також відповідні
правоохоронні органи становлять основу сектору безпеки і оборони, на які
держава покладає функцію збройного захисту країни, зокрема в період воєнного
стану.
Матеріал
по темі: «Війна чи військовий стан? Звуження або обмеження прав
Громадян»

Немає коментарів:
Дописати коментар