Адвокат Морозов (судовий захист)
Велика Палата Верховного Суду: щодо введення воєнного
стану та функціонування військових формувань
12 листопада 2025 року Велика Палата Верховного Суду в
рамках справи № 754/947/22,
провадження № 14-74цс25 (ЄДРСРУ № 131941691) досліджувала питання щодо введення
воєнного стану та функціонування військових формувань.
Відповідно до статті 2 Закону № 389-VIII
правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в
Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
У разі збройної агресії проти України або
загрози нападу на Україну Президент України приймає рішення про загальну або
часткову мобілізацію, введення воєнного стану в Україні або окремих її
місцевостях, застосування Збройних Сил України, інших військових формувань,
утворених відповідно до законів України, подає його Верховній Раді України на
схвалення чи затвердження, а також вносить до Верховної Ради України подання
про оголошення стану війни (частина перша статті 4 Закону № 1932-ХІІ).
Зазначена норма права відповідає положенням пункту 20 частини першої статті 106
Конституції України.
Згідно з пунктами 2, 3 частини першої
статті 6 Закону № 389-VIII в указі Президента України про введення воєнного
стану зазначаються: межі території, на якій вводиться воєнний стан, час
введення і строк, на який він вводиться; завдання військового командування,
військових адміністрацій, органів державної влади та органів місцевого
самоврядування щодо запровадження і здійснення заходів правового режиму
воєнного стану.
Відповідно до частини другої статті 3
Закону № 389-VIII військове командування, в межах повноважень, визначених цим
Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або
окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає
обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони,
громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного
стану.
Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні
або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу,
небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та
передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим
адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень,
необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення
національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності
України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене
загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і
законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень стаття
1 Закону № 389-VIII). Подібне визначення міститься в абзаці чотирнадцятому
статті 1 Закону № 1932-ХІІ.
Особливий період - період функціонування національної економіки,
органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого
самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також
виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту
Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який
настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або
доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту
введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час
мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після
закінчення воєнних дій [абзац п`ятий частини першої статті 1 Закону України від
21 жовтня 1993 року № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»
(далі - Закон № 3543-XII)]. Подібне визначення міститься в абзаці тринадцятому
статті 1 Закону № 1932-ХІІ.
Згідно з абзацами першим - другим частини
першої статті 39 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про
військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон № 2232-XII) призов
резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації
проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом № 3543-XII. На
військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та
військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в
установленому порядку на період мобілізації.
Призов резервістів та військовозобов`язаних
на військову службу під час мобілізації здійснюється для доукомплектування
військових посад, передбачених штатами воєнного часу, у терміни, визначені
мобілізаційними планами Збройних Сил України та інших військових формувань (абзац
третій частини першої статті 39 Закону № 2232-XII).
У абзаці четвертому статті 1 Закону №
3543-XII визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з
метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів
державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого
періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань,
Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і
штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та
проводиться відкрито чи приховано.
У частині першій статті 3 Закону №
3543-XII визначено, що мобілізаційна підготовка та мобілізація є складовими частинами комплексу заходів, які здійснюються з
метою забезпечення оборони держави, за винятком цільової мобілізації.
Зміст мобілізації становить:
- переведення національної економіки,
органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ і організацій, а також
адміністративно-територіальних одиниць України на роботу в умовах особливого
періоду;
- переведення Збройних Сил України, інших
військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту на
організацію і штати воєнного часу (частина четверта статті 3 Закону №
3543-XII).
Згідно із частинами першою - третьою та
восьмою статті 4 Закону № 3543-XII організація і порядок проведення
мобілізаційної підготовки та мобілізації визначаються цим Законом, актами
Президента України та Кабінету Міністрів України.
(!!!) Загальна
мобілізація проводиться одночасно на всій території України і
стосується національної економіки, органів державної влади, інших
державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України,
інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту,
підприємств, установ і організацій.
З моменту оголошення мобілізації (крім
цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її
місцевостях настає особливий період функціонування національної
економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого
самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил
цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.
Генеральний штаб відповідно до покладених
на нього завдань в особливий період, крім функцій, визначених у
підпунктах 1-150 цього пункту, організовує стратегічне розгортання
Збройних Сил та інших складових сил оборони і переведення військових частин на
організацію та штати воєнного часу [абзац третій підпункту 152 пункту 4
Положення про Генеральний штаб Збройних Сил України, затвердженого Указом
Президента України від 30 січня 2019 року № 23/2019 (далі - Положення про
Генштаб)].
ВИСНОВОК:
Системний аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку, що воєнний стан є загальним правовим режимом, що вводиться в Україні та створює
юридичні рамки (правову конструкцію) для діяльності всіх державних інститутів,
економіки та суспільства в умовах збройної агресії. Такий захід є
системним, комплексним і загальнодержавним, який змінює правовий режим
функціонування держави в цілому.
Натомість переведення на організацію і
штати воєнного часу є конкретним військово-організаційним заходом,
який є наслідком та складовою частиною введення воєнного стану та оголошення
мобілізації. Цей захід стосується внутрішньої структури та чисельності Збройних
Сил України та інших військових формувань з метою приведення їх у максимальну
бойову готовність.

Немає коментарів:
Дописати коментар