Адвокат Морозов (судовий захист)
Велика Палата Верховного Суду: щодо оскарження до
Мін`юсту рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації прав
3 вересня 2025 року Велика Палата Верховного Суду в
рамках справи № 910/2546/22,
провадження № 12-43гс24 (ЄДРСРУ № 130409883) досліджувала питання щодо
оскарження до Мін`юсту рішень, дій або бездіяльності у сфері державної
реєстрації прав
Відповідно до частин першої та другої статті 182
Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності та інші речові
права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення
підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є
публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати
інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому
законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації
речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та
їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і
підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на
нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до
Реєстру (пункт 1 частини першої статті 2 Закону; тут і далі, якщо не вказано
інше, - у редакції, чинній на момент ухвалення Наказу).
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що
підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту
такої реєстрації (частина друга статті 3 Закону).
Разом із цим Закон, крім визнання та підтвердження
державою таких прав, також спрямований на їх захист.
Так, частиною першою статті 37 Закону передбачено, що
рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної
реєстрації прав можуть бути
оскаржені до Мін`юсту, його територіальних органів або до суду.
Згідно із частиною другою цієї ж статті Мін`юст
розглядає скарги 1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію
прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі судового рішення, а
також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір); 2) на рішення, дії або
бездіяльність територіальних органів Мін`юсту.
За загальним правилом, захист порушених прав особи
здійснюється у судовому порядку.
Крім судового розгляду справи, оскарження рішення, дії
або бездіяльності державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав до
Мін`юсту є додатковим механізмом захисту речових прав на нерухоме майно. Таке оскарження
може бути оперативним механізмом захисту державою порушених помилковими діями
та рішеннями державного реєстратора прав, однак не може підміняти собою
судовий розгляд.
Мін`юст у межах своїх повноважень здійснює контроль у
сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно; оцінює помилковість
дій та рішень державного реєстратора, однак не досліджує помилки або протиправні дії скаржника, інші аспекти
захисту прав на нерухоме майно.
(!!!) Тобто Мін`юст оцінює законність проведеної державним реєстратором
адміністративної процедури, а не вирішує по суті спір. При розгляді скарги на
рішення державного реєстратора Мін`юст не вправі вирішувати спір між сторонами,
зокрема робити висновки про права сторін на майно.
Натомість вирішення спору про право (і забезпечення
тим самим юридичної визначеності у правовідносинах між сторонами такого спору)
належить до компетенції суду. Розглядаючи спори, пов`язані з реєстрацією
речових прав на нерухоме майно, в судовому порядку, держава захищає порушене
право та забезпечує правову визначеність [див. mutatis mutandis постанови
Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2024 у справі № 916/4093/21 (пункти 76-82) та від 24.04.2024 у
справі № 752/30324/21 (підпункти
6.18-6.21)].
Так, вирішуючи спір про визнання протиправним та
скасування наказу Мін`юсту, ухваленого за результатами розгляду скарги на
рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав, суд
насамперед повинен установити наявність в особи, яка звернулася з позовом,
суб`єктивного цивільного права або охоронюваного законом інтересу, на захист
якого подано позов (див. пункт 7.40 постанови Великої Палати Верховного Суду
від 01.09.2020 у справі №
907/29/19). Вирішення цього питання передує з`ясуванню, чи мало місце
порушення, невизнання або оспорювання такого права чи інтересу, зокрема,
внаслідок стверджуваних у позові порушень, допущених під час розгляду
відповідної скарги та/або ухвалення наказу.
ВИСНОВОК: Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора,
суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства
юстиції України, його територіальних органів особою, права якої порушено, протягом двох місяців з дня, коли особа
дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, але не більше трьох
років з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.
Матеріал по темі: «Можливість розгляду скарг на дії держреєстратора при наявності судового спору»
Теги: оскарження рішення
реєстратора, право власності, нерухомість, приватний нотаріус, оскарження
рішення нотаріуса, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов

Немає коментарів:
Дописати коментар