Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, може
відбуватися тільки за згодою контролюючого органу
21 листопада
2025 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду
в рамках справи №
925/362/20 (ЄДРСРУ № 131966873) досліджував питання щодо відчуження
майна, яке перебуває у податковій заставі.
Право
податкової застави контролюючого органу виникає в момент виникнення податкового
боргу платника податків за узгодженими податковими зобов`язаннями. Податкове
зобов`язання узгоджується при подачі платником податку декларацій (уточнюючих
розрахунків) через отримане податкове повідомлення-рішення. Відповідно до
п.89.8 статті 89 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову
заставу у відповідному державному реєстрі.
Пунктом 90.1
статті 90 Податкового кодексу України визначено, що пріоритет податкової
застави щодо пріоритету інших обтяжень (включаючи інші застави) встановлюється
відповідно до закону. Законом, дія якого поширюється на відносини, що виникають
у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на
території України, та обтяжень таких прав, - є Закон України «Про державну
реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з
указаним Законом обтяження - це заборона або обмеження розпорядження
та/або користування нерухомим майном, встановлені законом, актами уповноважених
на це органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових
осіб, інших осіб, яких законом уповноважено накладати відповідну заборону
(обмеження), або такі, що виникли з правочину.
Податкова
застава від звичайної відрізняється тим, що з`являється після невиконання
зобов`язання, зокрема із сплати податків, штрафу, пені; кредитором є держава, яку представляє ДПС в особі податкового керуючого.
Договору чи й згоди юридичної/фізичної осіб - платників податків на таку
заставу не вимагається. Податкова застава є обов`язковою, не потребує
письмового оформлення й виникає не через договірні відносини, а через пряму
норму закону - п.88.2 стаття 88 Податкового кодексу України (абсолютні
правовідносини за законом).
Реалізація
майна з податковою заставою, яка по суті є обмеженням на розпорядження таким
майном, у виконавчому провадженні здійснюється державним/приватним виконавцем з
урахуванням вимог Закону України «Про виконавче провадження» та податкової
застави, із врахуванням прав та обов`язків платника податків та податкового
органу.
При цьому, слід
враховувати положення:
- пункту 3
частини 1 статті 51 Закону України "Про виконавче провадження"
відповідно до якого для задоволення вимог стягувачів, які не є
заставодержателями, стягнення на заставлене майно боржника може бути звернено у
разі, якщо наявна письмова згода
заставодержателя;
- пункту 92.1
статті 92 Податкового кодексу України, за змістом якого платник податків може
відчужувати майно, що перебуває у податковій заставі, тільки за згодою
контролюючого органу, а також у разі, якщо контролюючий орган впродовж
десяти днів з моменту отримання від платника податків відповідного звернення не
надав такому платнику податків відповіді щодо надання (ненадання) згоди;
- пункту 93.1.6
статті 93 Податкового кодексу України згідно з яким, майно платника податків звільняється
з податкової застави з дня, зокрема, отримання платником податків згоди
контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі,
відповідно до статті 92 цього Кодексу;
- пункту 5
частини 4 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав
на нерухоме майно та їх обтяжень", яким передбачено, що відмова в
державній реєстрації прав з підстави, зазначеної у пункті 6 частини першої цієї
статті, не застосовується у разі: державної реєстрації права власності та інших
речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній
об`єкт нерухомості за наявності згоди іпотекодержателя (крім випадків,
встановлених Законом України «Про іпотеку») або контролюючого органу (для
податкової застави), у тому числі на відчуження або передачу на іншому
речовому праві, поділ, об`єднання нерухомого майна або виділ частки з такого
майна - у разі якщо обтяженням є іпотека, заборона відчуження, накладена у
зв`язку з укладенням іпотечного договору, або податкова застава. Згода
контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, не
вимагається у випадку, передбаченому пунктом 92.4 статті 92 Податкового кодексу
України.
Варто
зауважити, що відчуження платником податків майна, що перебуває в податковій
заставі, без попередньої згоди контролюючого органу, якщо отримання такої згоди
є обов’язковим згідно з ПКУ, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі
вартості відчуженого майна (п. 116.1 ст. 116 ПКУ).
У випадку якщо
в податковій заставі перебуває лише готова продукція, товари та товарні запаси,
платник податків може відчужувати таке майно без згоди контролюючого органу за
цінами, що не є меншими за звичайні. Кошти від такого відчуження мають бути
направлені в повному обсязі для виплати заробітної плати, єдиного внеску на
загальнообов’язкове державне соціальне страхування та/або погашення податкового
боргу.
ВИСНОВОК: Порядок узгодження продажу нерухомого майна платника,
що перебуває в податковій заставі, може включати отримання згоди податкового
органу на продаж, а також передачу
коштів, отриманих від продажу, для погашення податкового боргу, що не
суперечить податковому законодавству.
Матеріал по темі: «Відчуження майна, яке перебуває у податковійзаставі»
ТЕГИ: податкова застава, податковий борг, відчуження майна, безнадійний
борг, податковий керуючий, опис майна платника податків, арешт майна, податкові
спори, оскарження ППР, НУР, судова практика, Адвокат Морозов
.jpg)
Немає коментарів:
Дописати коментар