Визначення належного суб’єкта відповідальності та конкретного порушення
вимог законодавства за постановами Укртрансбезпеки
Засади
організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про
автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.
Цей Закон
регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних
послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування,
пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними
та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують
діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до
частини 11статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» державний
контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових,
позапланових і рейдових перевірок.
За приписами
частини 3статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» центральний
орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику
у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію
державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове
регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного
транспорту.
Пунктом 1
Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення
№103), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті є
центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і
координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який
реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері
безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства
суден флоту рибного господарства).
(!!!) Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема здійснює
державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на
автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому
транспорті, підготовку пропозицій щодо їх удосконалення, а також законодавства
про судноплавство на суднах, у морських і річкових портах, територіальних та
внутрішніх водах, на внутрішніх водних шляхах України, габаритно-ваговий
контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Укртрансбезпека
здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому
порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (пункт 8 Положення №103).
Згідно з
пунктом 15 Порядку здійснення контролю на автомобільному транспорті,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, під
час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених
статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення
автомобільним транспортом.
Відповідно до
статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник
повинен: виконувати вимоги цього Законута інших законодавчих і
нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;
утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та
забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;
забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів
перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану
здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам
надання до медичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати
умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати
проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним
органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху;
забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Статтею 48
Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що автомобільні
перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені
здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього
руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами
для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є для автомобільного перевізника
- документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних
підставах, інші документи, передбачені законодавством.
Відповідно до
частини четвертої статті 48 Закону України "Про автомобільний
транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або
вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух
автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами,
або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних)
транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над
визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
З аналізу
вищенаведених правових норм слідує, що з метою збереження автомобільних доріг,
вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів,
вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за
наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
Слід зазначити,
що обов`язок отримати дозвіл на участь у дорожньому русі транспортних засобів,
вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, а також внести
плату за проїзд такого великовагового та/або великогабаритного транспортного
засобу автомобільними дорогами загального користування покладається на
перевізника (28 квітня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів
Касаційного адміністративного суду в рамках справи
№ 540/383/21, адміністративне провадження № К/9901/33394/21).
За порушення
законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників
застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Відповідно до
абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення
законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників
застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених
законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні
вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян.
Згідно з
абзацом 16 першої статті 60 Закону України "Про автомобільний
транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до
автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи
за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при
перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Верховний суд
констатує, що законодавством чітко встановлено, що перевищення вагових
параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху в межах
2% не потребує оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд (28
липня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
380/5173/20, адміністративне провадження № К/9901/35111/20).
Статтею 60
Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що за порушення
законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників
застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Тобто, як
зазначено в абзаці 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний
транспорт», суб`єктом відповідальності за встановлене правопорушення є саме
автомобільний перевізник.
(!!!) Відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного
транспорту під час перевезення вантажів застосовується саме до перевізників.
За
визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт»,
автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на
комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів
транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів
вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має
відповідне посвідчення встановленого зразка.
Автомобільним
перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт
господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає
послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що
використовують на законних підставах (стаття 33 Закону України «Про
автомобільний транспорт»).
Таким чином,
суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний
транспорт, в тому числі за перевищення допустимої ширини транспортного засобу
при перевезенні вантажу із значним перевищенням, є автомобільний перевізник,
який здійснює за власний кошт перевезення вантажів.
Тому
відповідальність за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного
транспорту під час перевезення вантажів несе саме перевізник, а не
власник транспортних засобів у випадку, коли власник не використовує
транспортний засіб, а лише володіє майновими правами на транспортний засіб.
Норми Закону №
2344-ІІІ не ототожнюють поняття "власник транспортного засобу" та
"автомобільний перевізник", оскільки власник автомобіля за певних
умов може бути одночасно і автомобільним перевізником, проте, у випадку, якщо
автомобільним перевізником є користувач транспортного засобу, а не його
власник, відповідальність за Законом останній не несе.
ВИСНОВОК: Автомобільний перевізник притягується до адміністративно-господарської
відповідальності у разі допущення порушень визначених діючим законодавством,
але з першу Укртрансбезпека повинна встановити належного суб`єкта
відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт та
визначити вид порушення з посиланням на конкретні приписи та норми, а у разі
незгоди перевізник може оскаржити постанову Укртрансбезпеки в судовому
порядку.
P.s. Відповідно
до частини двадцятої статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт»
автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні
самозайняті перевізники, суб’єкти господарювання, які надають автостанційні
послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або
рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не
перешкоджаючи проведенню таких перевірок.
Матеріал по темі: «Витрати на утримання сідельного тягача та вантажного напівпричіпа»
Теги: укртрансбезпека, перевірки на дорогах, постанова, власник,
транспортний засіб, автомобільний перевізник, вантажні, пасажирські
перевезення, таксі, рейдові перевірки, судова практика, Верховний суд, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар