У разі вилучення
правоохоронними органами первинних документів термін проведення податкової
перевірки переноситься до моменту їх отримання, а новий наказ на її проведення
не видається
26
листопада 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
320/2646/19, адміністративне провадження № К/9901/32570/19,
К/9901/5320/20 (ЄДРСРУ № 93170605) досліджував питання щодо порядку дій
контролюючого органу у разі проведення податкової перевірки у платника податків
у якого правоохоронцями вилучено первинно – бухгалтерську документацію.
Статтею
78 ПК України регламентовано порядок проведення документальних позапланових
перевірок.
Згідно
з пунктом 78.4 статті 74 ПК України про проведення документальної позапланової
перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу
приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Строки
проведення документальної позапланової перевірки встановлені статтею 82 цього
Кодексу (пункт 78.6 статті 78 ПК України).
Відповідно
до пунктів 85.2 та 85.9 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний
надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі
документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок
виникає у платника податків після початку перевірки.
У
разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних
документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності,
інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також
виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено
на контролюючі органи, були вилучені правоохоронними та іншими органами, зазначені органи зобов`язані надати для
проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або
забезпечити доступ до перевірки таких документів.
Такі
копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб
правоохоронних та інших органів, якими було здійснено вилучення оригіналів
документів, або яким було забезпечено доступ до перевірки вилучених документів,
повинні бути надані протягом трьох робочих днів з дня отримання письмового
запиту контролюючого органу.
У
разі якщо документи, зазначені в абзаці першому цього пункту, було вилучено
правоохоронними та іншими органами, терміни проведення такої перевірки, у тому
числі розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або
забезпечення доступу до них.
10
вересня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
804/9406/14, адміністративне провадження №К/9901/9022/18 (ЄДРСРУ №
84166384) чітко вказав, якщо терміни такої перевірки переносяться, то
контролюючий орган не може приймати рішення до моменту отримання вилучених
первинно – бухгалтерських документів.
Практичне
застосування зазначеної норми було закріплено в пункті 1.4.7.1 Методичних
рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної
фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів
перевірок платників податків, затверджених наказом ДФС України від 31 липня
2014 року №22 (в редакції наказу ДФС від 23 червня 2018 року №398), в якому
зазначено наступне:
У
разі вилучення оригіналів документів правоохоронними або іншими органами
підрозділ, який здійснює (очолює) перевірку, забезпечує підготовку та
направлення у той же день письмового запиту до відповідного органу про надання
органу ДФС копій зазначених документів або забезпечення доступу до перевірки
таких документів.
У
запиті зазначаються: перелік вилучених документів, дані протоколу (іншого
документа), на підставі якого були вилучені документи, посилання на пункт 85.9
статті 85 Кодексу щодо обов`язку відповідного органу забезпечити протягом 3
робочих днів з дня отримання запиту надання органу ДФС копій документів або
доступу його посадовим (службовим) особам до перевірки таких документів.
Новий наказ про проведення перевірки не видається та нові направлення на проведення
перевірки не виписуються. У разі якщо терміни, визначені
пунктом 44.5 статті 44 Кодексу, достроково скорочуються - видається наказ про
поновлення перевірки не пізніше наступного робочого дня, копія якого вручається
платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним
(уповноваженим) представникам) під розписку або надсилається платнику податків
у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.
Після
отримання копій всіх вилучених правоохоронними та іншими органами документів
або забезпечення доступу до них терміни проведення перевірки поновлюються не
пізніше наступного робочого дня, про що видається наказ про поновлення
перевірки, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника
податків або його законним (уповноваженим) представникам).
На
переконання колегії суддів Верховного суду, оскаржуваний наказ про поновлення
документальної позапланової виїзної перевірки Товариства не можна розцінювати
як наказ про призначення нової перевірки й надавати йому правову оцінку на
предмет відповідності такого акта вимогам ПК України щодо порядку призначення й
проведення перевірки.
ВИСНОВОК: Отже, у разі вилучення правоохоронними
органами первинних документів у платника податків, термін проведення податкової
перевірки переноситься до моменту їх отримання (отримання засвідчених копій), а
новий наказ на проведення податкової перевірки не видається.
Разом
з цим, контролюючий орган не може приймати рішення до моменту отримання
вилучених первинно – бухгалтерських документів.
Аналогічна
правова позиція викладена 25 вересня 2019 року Верховним Судом у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №826/16045/18, адміністративне провадження
№К/9901/19079/19 (ЄДРСРУ № 84494323).
Матеріал по темі: «На кого покладається обов’язок надання первинних бухгалтерських документів у разі їх вилучення?»
Теги:
податкова перевірка, вилучення бухгалтерських документів, вилучення
правоохоронцями, первинних бухгалтерських документів, наказ на податкову
перевірку, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар