Адвокат Морозов (судовий захист)
Наслідки повернення
поштового відправлення – наказу та направлення на податкову перевірку у зв’язку
із «відмовою від отримання, за закінченням терміну зберігання»
Для
визначення контролюючим органом грошових зобов`язань платникові податків шляхом
прийняття податкового повідомлення-рішення у зв`язку з допущеними таким
платником порушеннями необхідно дотриматися певних умов, а саме - спочатку
провести податкову перевірку.
Отже,
нормами ПК України з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів
встановлені умови та порядок проведення перевірок. Невиконання цих вимог
призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків
такої.
Аналогічна
правова позиція висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних
справах Верховного Суду України, зокрема, у постановах від 27 січня 2015
року (справа № 21-425а14), від 16 лютого
2016 року (справа №826/12651/14) та у
постанові Верховного Суду від 17 березня 2018 року (справа №1570/7146/12), від 20 грудня 2018 року (справа № 815/1851/15).
Достеменно
відомо, що у випадку протиправності дій щодо проведення податкової перевірки,
прийнятий за її результатами акт індивідуальної дії підлягає визнанню
протиправним та скасуванню.
Аналогічні
правові висновки містяться в постановах Верховного Суду від 02.05.2018 р. у
справі № 804/3006/17; від 05.05.2018 р. № 810/3188/17; від 18.04.2018 р. № 804/2230/15.
Отже,
з наказом про перевірку,
відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути
ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку. (Постанова Верховного Суду у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року в рамках
справи № П/811/3206/15, адміністративне
провадження №К/9901/32823/18 (ЄДРСРУ № 87902324)).
Окрім
цього в випадку відмови особи від отримання наказу під розписку, податковий
орган зобов'язаний надіслати наказ платнику податків рекомендованим листом із
повідомленням про вручення. (Постанова
Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від
09 квітня 2019 року у справі № 815/6063/14,
адміністративне провадження №К/9901/27560/18 (ЄДРСРУ № 81046777)).
17
березня 2020 року у справі № 280/5101/18,
адміністративне провадження №К/9901/2504/20 (ЄДРСРУ № 88245859) Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду досліджував питання
щодо повернення поштового відправлення контролюючому органу, оскільки воно не
вручене платнику податків з підстав: «відмова від отримання, за закінченням
терміну зберігання».
Документальна
позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого
органу виключно на підставі рішення керівника контролюючого органу оформленого
наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із
повідомленням про вручення або вручення йому особисто чи його уповноваженому
представнику копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної
перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої
перевірки.
Присутність
платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не
обов`язкова, проте брати участь у проведенні такої перевірки є правом платника
податків, а відтак з наказом про перевірку та письмовим повідомленням про дату
початку та місце проведення такої перевірки платник має бути ознайомлений у
встановлений законом спосіб до початку її проведення.
Невиконання
вимог щодо повідомлення платника податків про перевірку до початку її
проведення призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових
наслідків такої.
Верховний
Суд вважає, що імперативними приписами абзацу другого пункту 78.4 статті 78
Податкового кодексу України передбачено, що право на проведення документальної
позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до
початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею
42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової
перевірки.
Пункт
79.2 статті 79 Податкового кодексу України також встановлює умову, за наявності
якої проводиться документальна позапланова невиїзна перевірка, а саме, вручення
платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього
Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної
перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої
перевірки.
Так,
пункт 42.2. статті 42 Податкового кодексу України передбачає, що документи
вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному
пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою
адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення
або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Відповідно
до абзацу 6 пункту 42.4. цієї статті кодексу, у разі якщо пошта не може вручити
платнику податків документ через відсутність за місцезнаходженням посадових
осіб платника податків, їх відмову прийняти документ, незнаходження фактичного
місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин,
документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою
службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Серед
іншого потрібно враховувати, що оскаржуючи наслідки проведеної контролюючим
органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень платник податків може
посилатись на порушення порядку проведення такої перевірки (наказу), яким
судами, поряд із встановленими в ході перевірки порушеннями податкового та/або
іншого законодавства, має бути надана правова оцінка в першу чергу (21 лютого 2020 року Верховний Суд у складі
судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових
платежів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 826/17123/18, адміністративне провадження
№К/9901/25669/19 (ЄДРСРУ № 87929522)).
ВИСНОВОК: Отже, підставою для задоволення позовних
вимог платника податку було те, що суди попередніх інстанцій не співставили
дані щодо відправлення (отримання) поштового відправлення (наказу та
направлення на перевірку податкового органу) з початком самої перевірки з метою
встановлення права відповідача на проведення документальної позапланової
перевірки, а так як перевірка почалась до моменту отримання платником вказаних
вище документів, то наслідки у такої перевірки відсутні.
Матеріал по темі: «Скасування наказу про проведення податкової перевірки з підстав його необґрунтованості»
Теги:
налоговая проверка, податкова перевірка, наказ про проведення податкової
перевірки, не допуск проверяющего, приказ на проведение налоговой проверки,
оскарження наказу, направление, повідомлення платника податків, обжалование
приказа налоговой, ДФС, НУР, ППР, Адвокат Морозов