Адвокат Морозов (судовий захист)
Відсутність у
платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо
дотримання термінів сплати податків та зборів під час введення воєнного стану
22 листопада
2024 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного
суду в рамках справи №
280/325/24, адміністративне провадження № К/990/37200/24 (ЄДРСРУ №
123241657) досліджував питання щодо дій платника податків у разі відсутності
можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок під час введення
воєнного стану.
Суть спору: Застосування
положень підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України за
відсутності поданої платником податків заяви у відповідності до положень
наказу Мінфіну від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження
можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених
у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»
Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» з
урахуванням обставин у яких опинився платник податків під час введення воєнного
стану.
Указом
Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, у зв`язку з військовою
агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради
національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої
статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного
стану» було введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого
2022 року строком на 30 діб, який згодом було неодноразово продовжено.
Постановою
Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання
формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або
тимчасово окупованих Російською Федерацією» установлено, що перелік територій,
на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською
Федерацією (в подальшому - Перелік), затверджується Міністерством з питань
реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за
погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних
обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала
чинності 25.12.2022.
На підставі
вищевказаної постанови, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово
окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 затверджено Перелік
територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих
російською федерацією, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня
2022 року за № 1668/39004.
Пунктом 69
підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово,
на період до припинення або скасування воєнного стану на території України,
введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від
24 лютого 2022 року № 64/2022,
затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про
введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів
здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до
підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України у
разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій
податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів,
подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46
цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних
накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять
дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового
тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом
відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести
місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Міністерством
фінансів України відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу
XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України було прийнято наказ від
29.07.2022 № 225 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №
967/38303), яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи
неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у
підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення
Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження.
У відповідності
до пунктів 1 та 2 Розділу І Порядку № 225, визначено, що цей Порядок розроблено
відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні
положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на
період до припинення або скасування воєнного стану на території України,
підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного
виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та
зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2
статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах
податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних
документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу
пального або спирту етилового тощо.
Дія цього
Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України,
зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України)
та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти
оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування,
та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності,
виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
(!) Згідно з
положеннями пункту 1 Розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання
платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами
податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата
(знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання
внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою
агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи,
комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних
актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3)
використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання,
пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або
неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади
відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4)
відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно
до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори,
а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову
звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за
умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або
показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими
обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за
умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника)
унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій
основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої
фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження
/ знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у
якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні
(блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської
Федерації; 6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини),
підтверджені документально.
Відповідно до
пункту 3 Розділу ІІ Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо
своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу,
які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до
контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про
відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі
правила.
У разі
неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі
щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного
підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про
відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій
документів), інформації, які передбачені
Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків -
юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого
чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок,
у тому числі обов`язок податкового агента
затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022
року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника
податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій
податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим
наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі -
Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8
цього розділу.
Заява має
містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами
або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника
податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України
або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків
або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої
релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера
облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний
контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника
податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату
подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження
неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на
документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із
зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів
(дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові
обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про
податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або
інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій,
терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними
обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою
окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку
- фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника
податку (за наявності).
За наявності
інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати
свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі
щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного
підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків -
фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що
підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом
із документом, що підтверджує таку особу.
Водночас, Суд
звертає увагу, що згідно з положеннями пункту 4 Розділу ІІ Порядку № 225 до
платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва,
відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання
чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву
та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості
виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі
відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва,
відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву
та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені
пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи
(копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного
із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності,
сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку,
передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого
покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з
першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей
платника податків.
Таким чином,
Суд зазначає, що вказаними положеннями підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та прийнятим
відповідно до нього Порядком № 225 було передбачено відповідну процедуру для
платника податків, яким такий може скористатися у випадках неможливості
своєчасного виконання платником податків визначеного ним податкового
обов`язку/-ів, що вподальшому зумовило б відсутність настання для такого
платника податків відповідних негативних наслідків.
У відповідності
до положень пункту 1 Розділу ІІІ Порядку № 225 заява платника податків у
довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються
контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх
отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку,
передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають
документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що
можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх
податкових обов`язків.
При цьому,
зазначеними положеннями Розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що у разі
відсутності у платника податків можливості подати заяву та документи (копії
документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових
обов`язків у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, а саме - не пізніше 30
вересня 2022 року, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії
документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із
податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності,
сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку,
передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого
покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого
дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника
податків.
ВИСНОВОК: Тобто, для
застосування вказаних положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу
XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та прийнятого відповідно
до нього Порядку № 225 платник податків має скористатися правом для звернення
до відповідного контролюючого органу з заявою та/або надати інформацію про
відсутність у нього можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням
вимог та строків визначених пунктами 3 та 4 Розділу ІІ Порядку № 225 або надати
докази неможливості звернення до контролюючого органу з такою заявою.
Матеріал по темі: «Зупинення
перебігу строків визначених податковим законодавством під час ковідного та
воєнного станів»
Теги:
камеральна, документальна, податкові перевірки, податкове повідомлення-рішення,
Акт перевірки, наказ, платник податків, контролюючий орган, ДПС, судова
практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар