Мораторій на проведення податкових перевірок на період з 18 березня 2020
року по останній календарний день місяця в якому завершується дія карантину
12 жовтня 2022 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 160/24072/21, адміністративне провадження №
К/990/18724/22 (ЄДРСРУ № 106716424) досліджував питання щодо проведення
податкових перевірок в період дії мораторію на проведення перевірок, з
урахуванням вимог пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»
Податкового кодексу України.
Статтею 19 Конституції України зокрема
передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх
посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у
спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1.1 статті 1 ПК України
визначено, що платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію
контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час
адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового
законодавства регулює Податковий кодекс України.
Відповідно до підпункту 20.1.4. пункту
20.1 статті 20 ПК України органи державної податкової служби мають право
проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків
(крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур
митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до пунктів 78.5-78.8 статті
78 Податкового кодексу України допуск посадових осіб контролюючих органів до
проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно
із статтею 81 цього Кодексу. Документальна позапланова невиїзна
перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього
Кодексу. Строки проведення документальної позапланової перевірки
встановлені статтею 82 цього Кодексу. Перелік матеріалів, які
можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної
позапланової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для
такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу.
Порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки
встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10
розділу XX Податкового кодексу України (в
редакції на момент винесення наказу) установлено мораторій на
проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020
року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія
карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України
з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби
(COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на
звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав,
визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку,
ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального,
спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового
використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання
акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу
спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав,
визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього
Кодексу.
Інформація про перенесення
документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових
документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по
останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину,
встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою
запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19),
та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового
кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на
період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню
коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого
плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу
виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10
календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом
Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на
території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Документальні та фактичні перевірки, що
були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово
зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому
завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій
території України з метою запобігання поширенню на території України
коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення
перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим
органом.
На період з 18 березня 2020 року по
останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину,
встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою
запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19),
зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
(!!!) Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» ПК України пов`язані та прямо відсилають до
актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з
метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби
(COVID-19).
Постановою Кабінету Міністрів України
«Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних
заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної
хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 9 грудня 2020 року
№ 1236 установлено з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території
України карантин.
Кабінет Міністрів України постановою
від 23.02.2022 р. № 229 вніс зміни, зокрема, до Постанови КМУ від 09.12.2020 р.
№ 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних
протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України
гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Вони передбачають, що продовжено термін дії карантину та обмежувальних
протиепідемічних заходів в Україні для запобігання розповсюдженню COVID-19 із
31 березня до 31 травня 2022 р., до 31 серпня 2022 (постанова Кабінету
Міністрів України від 27 травня 2022 р. № 630) і. т.д.
Отже, Кабінетом Міністрів України на момент прийняття вказаного наказу не приймалось рішення про завершення дії
карантину з метою запобігання поширенню на території України
коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення
документальних планових перевірок платників податків.
Відповідно до вимог пункту 4 розділу II
Закону України від 17 вересня 2020 року № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону
України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» на період дії карантину,
встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на
території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету
Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій,
встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання
виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби
COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження
конституційних прав чи свобод особи.
На підставі цієї норми Кабінет
Міністрів України прийняв Постанову № 89 від 3 листопада 2021 року «Про
скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких
видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом
52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України
в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши
проведення таких видів перевірок юридичних осіб: тимчасово зупинених
документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020
року та не були завершеними; документальних перевірок, право на проведення яких
надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу; документальних
позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4
пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору
економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових
операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків,
визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з
питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих
корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних
втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до
Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-ІХ);
документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано
податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства
в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними
операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; документальних
позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14,
78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
Водночас, мораторій на проведення
податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2
підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України (в редакції на момент
винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення
планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.
Відповідно до пункту 2.1 статті 2
Податкового кодексу України, зміна положень цього Кодексу може здійснюватися
виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Тобто, зміна приписів Податкового
кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу,
відповідно зміна строків,
дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до
Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 5.2 статті 5
Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення
інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього
Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття,
терміни, правила та положення цього Кодексу.
За загальним правилом вирішення
колізій, передбаченим частиною третьою статті 7 КАС України, у разі
невідповідності правового акта Конституції України, закону України,
міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою
України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу
юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Відповідно, за наявності суперечливих
правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у
Податковому кодексу України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів
України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме
Податкового кодексу України.
Аналогічну правову позицію висловлено в
постановах Верховного Суду від 22 лютого 2022 року у справі № 420/12859/21, від 27 квітня 2022 року у справі № 140/1846/21, від 15 квітня 2022 року у справі № 160/5267/21, від 27 квітня 2022 (справа № 140/1846/21), від 17 травня 2022 (справа № 520/592/21), від 06 липня 2022 (справа № 360/1182/21), від 01 вересня 2022 року (справа № 640/16093/21).
Порушення вимог Податкового кодексу
України щодо неможливості проведення перевірки без наявності підстав для її
проведення, які повинні бути зазначені у відповідному наказі, має наслідком
визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої
перевірки, акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів,
закріплених частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства
України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з
порушенням порядку, встановленого законом.
За таких обставин рішення, прийняте за
наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим
доказом, не може вважатися правомірним і підлягає скасуванню. Встановлені судом
обставини щодо протиправності призначення та проведення відповідачем перевірки,
за наслідками якої і було прийнято оскаржене рішення про застосування до
позивача фінансових санкцій, є достатніми для висновку про протиправність
такого рішення.
Таким чином, установивши порушення
процедури проведення перевірки наслідком є визнання протиправними її
результатів і суд не може переходити до аналізу інших обставин, що слугували
підставою ухвалення суб`єктом владних повноважень індивідуальних актів (02
вересня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
807/1343/16, касаційне провадження № К/9901/14532/19 (ЄДРСРУ №
106039007)
ВИСНОВОК: Зміна строків дії мораторію щодо проведення податкових перевірок у зв’язку
із COVID-19 може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до
Податкового кодексу України.
P.s. Дія пункту 52-2 підрозділу 10
розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України
зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану (Закон № 2120).
Матеріал по темі: «Мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину (COVID-19)»
Теги:
мораторій на податкові перевірки, документальні, фактичні, відновлення
перевірок, оподаткування, сплата податків, зборів, подання звітності, зупинення
строків, період дії воєнного стану, платник податків, податковий борг,
оскарження , Адвокат Морозов