Адвокат Морозов (судовий захист)
Підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника
податків заявлені поза межами 96-годинного строку.
13 серпня 2018 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 820/816/17, адміністративне провадження
№К/9901/4810/17 (ЄДРСРУ № 75856597) досліджував питання щодо підтвердження
обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, заявлені поза
межами 96-годинного строку.
Згідно пункту 94.1 статті 94 ПК України
адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом
забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.
Арешт майна полягає у забороні платнику
податків вчиняти щодо свого майна, яке підлягає арешту, дії, зазначені у пункті
94.5 цієї статті (пункт 94.3 статті 94 ПК України).
Пунктом 94.2 статті 94 ПК України
передбачено підстави для застосування адміністративного арешту майна, серед
яких, зокрема, є відмова платника податків від проведення документальної або
фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від
допуску посадових осіб контролюючого органу.
(!!!) Підстави для застосування як адміністративного арешту майна, так і арешту
коштів на рахунках платника податків є універсальними та визначені статтею 94
Податкового кодексу України. Відповідно до пункту 94.4 цієї статті арешт може
бути накладено контролюючим органом на будь-яке майно платника податків, крім
майна, на яке не може бути звернено стягнення відповідно до закону, та коштів
на рахунку платника податків.
Відповідно
до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94
Податкового кодексу України, арешт майна може бути застосовано, якщо платник
податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за
наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб
контролюючого органу.
Положеннями підпункту 94.6.2 пункту 94.6
статті 94 Податкового кодексу України передбачено, що арешт коштів
на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду
шляхом звернення контролюючого органу до суду.
Тобто, на законодавчому рівні,
положеннями норм податкового законодавства розрізненні правові поняття щодо
арешту майна та арешту на кошти, що знаходяться в банківських установах
платника податків.
При чому, не зважаючи на те, що кошти є
також складовою майна платника податків, що складає загальний об'єкт, в той же
час має свої особливості та різницю виникнення підстав для вчинення відповідних
дій пов'язаних із встановленням певного виду обмеження щодо такого майна
(коштів), у вигляді арешту, а також можливим порядком його застосування. Обидва
види арешту, розрізняються процедурою застосування - або за рішенням керівника
податкового органу (щодо майна, відмінного від коштів), або за рішенням суду (арешт
коштів). В зв'язку з чим, має місце різна правова природа виникнення та
регулювання цих предметів, які не можна вважати тотожними в межах спірних
правовідносинах.
Частиною четвертою статті 5 Кодексу
адміністративного судочинства України, встановлено, що суб'єкти владних
повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у
випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 20.1.33 пункту
20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право
звертатися до суду щодо накладення арешту на кошти та інші цінності, що
знаходяться в банку, платника податків, який має податковий борг, у разі якщо у
такого платника податків відсутнє майно та/або його балансова вартість менша
суми податкового боргу, та/або таке майно не може бути джерелом погашення
податкового боргу.
З огляду на правовий зміст та аналіз
наведених норм матеріального права у їх взаємному зв'язку Суд приходить до
висновку, що законодавством чітко встановлена не тільки процесуальна можливість
на звернення до суду з законодавчо визначеним предметом позову, що складає суть
вимог, але ж і за наявністю підстав (умов), за яких існує правова можливість
для задоволення таких вимог.
В даному випадку такими правовими
підставами (умовами) є саме, або наявність податкового боргу, у разі якщо у
такого платника податків відсутнє майно та/або його балансова вартість менша
суми податкового боргу, та/або таке майно не може бути джерелом погашення
податкового боргу.
В той же час, для звернення з позовними
вимогами щодо накладення арешту на кошти, що знаходяться в банку, платника
податків з підстав не допуску перевіряючих до перевірки, не є передбаченою
правовою підставою визначених положеннями податкового законодавства для
накладання арешту на кошти, які перебувають на рахунках Товариства, відкритих в
банківських установах (Постанова
Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від
15 травня 2018 року у справі №
820/4710/16, адміністративне провадження № К/9901/44814/18, ЄДРСРУ №
74034942).
Відповідно до пункту 94.10 статті 94 ПК
України арешт на майно може бути накладено рішенням керівника (його заступника
або уповноваженої особи) контролюючого органу, обґрунтованість якого протягом
96 годин має бути перевірена судом.
Зазначений строк не може бути продовжений
в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів,
крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не
виявлено).
За правилами пункту 94.19.1 статті 94 ПК
України адміністративний арешт припиняється у разі відсутності протягом
вказаного строку рішення суду про визнання арешту обґрунтованим.
У разі якщо майно платника податків
звільняється з-під адміністративного арешту у випадку, визначеному, зокрема,
пунктом 94.19.1, повторне накладення адміністративного арешту з підстав
накладення першого арешту не дозволяється (пункт 94.21 статті Кодексу).
Статтею 183-3 КАС України (у редакції, що
діяла на момент виникнення спірних правовідносин) було передбачено право
звернення органів доходів і зборів до суду з поданням щодо, зокрема,
підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
Подання подається до суду першої
інстанції протягом двадцяти чотирьох годин з моменту встановлення обставин, що
зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами підсудності,
встановленими цим Кодексом (частина третя статті 183-3 КАС України.
Згідно з частиною шостою вказаної статті
КАС України відмова у прийнятті подання унеможливлює повторне звернення
заявника з таким самим поданням. Заявник у цьому випадку має право звернутися з
тими самими вимогами до суду в загальному порядку.
Зміст наведених положень законодавства
дає підстави для такого висновку. Так, за наявності відповідних умов,
визначених у пункті 94.2 статті 94 ПК України, арешт на майно може бути
накладено рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи)
контролюючого органу, обґрунтованість якого має бути перевірена судом в
обов'язковому порядку протягом 96 годин.
ВИСНОВОК: Відсутність протягом вказаного строку відповідного рішення суду про
визнання арешту обґрунтованим зумовлює звільнення з-під адміністративного
арешту майна платника податків та унеможливлює його повторне накладення з тих
саме підстав.
Отже, вимоги про підтвердження
обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, заявлені поза
межами 96-годинного строку, не є такими, що можуть бути задоволеними, адже, у
цьому випадку, відсутні відповідні обставини, з якими положення статті 94 ПК
України пов'язують можливість забезпечення виконання платником податків його
обов'язків.
Тобто, за своїм характером та правовим
змістом строк у 96 годин є присікальним і поновленню чи продовженню не
підлягає.
Аналогічна правова позиція висловлена у
Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного
суду від 15 травня 2018 року по справі №
820/2312/17, адміністративне провадження №К/9901/31351/18 (ЄДРСРУ №
74028729) та від 22 травня 2018 року у справі №
820/2040/17, адміністративне провадження №К/9901/30940/18 (ЄДРСРУ №
74203910).
Теги:
адміністративний арешт, арешт майна платника податків, визнання арешту
обґрунтованим, поза межами 96-годинного строку, підтвердження обґрунтованості
адміністративного арешту, судова практика, Адвокат Морозов