Адвокат Морозов (судовий захист)
Критерії, обставини, склад учасників та підстави які
необхідні для визнання судом електронних торгів недійсними
23 липня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду в рамках справи № 947/26071/22, провадження
№ 61-4567 св 25 (ЄДРСРУ № 129025127) досліджував питання щодо критеріїв,
обставин, складу учасників та підстав для визнання судом електронних торгів
недійсними.
Верховний Суд ураховує, що умови і порядок виконання
рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону
підлягають примусовому виконанню в разі невиконання їх у добровільному порядку
регламентуються Законом України «Про виконавче провадження».
Статтею 48 Закону України «Про виконавче провадження»
передбачено, що звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті,
вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації.
Порядок реалізації арештованого майна визначено
відповідними положеннями Порядку.
Виходячи з аналізу правової природи процедури
реалізації майна на прилюдних торгах, яка полягає у продажу майна, тобто у
забезпеченні переходу права власності на майно боржника, на яке звернено
стягнення, до покупця - учасника прилюдних торгів, та ураховуючи особливості,
передбачені законодавством щодо проведення прилюдних торгів, складання за
результатами їх проведення акта про проведення прилюдних торгів є оформленням договірних відносин
купівлі-продажу майна на публічних торгах, а відтак, є правочином.
Зазначений висновок узгоджується з положеннями статей
650, 655, частиною четвертою статті 656 ЦК України, які відносять публічні
торги до договорів купівлі-продажу.
(!) Таким чином, відчуження майна з прилюдних торгів належить до угод купівлі-продажу,
а відтак така угода може визнаватися недійсною в судовому порядку з підстав
недодержання в момент її вчинення вимог, встановлених частинами першою-третьою,
шостою статті 203 ЦК України (частина перша статті 215 ЦК України).
Разом із тим, оскільки за змістом частини першої
статті 215 ЦК України підставами недійсності укладеного за результатами
прилюдних торгів правочину є недодержання вимог закону в момент його укладення,
тобто безпосередньо за результатами прилюдних торгів, то підставами для
визнання прилюдних торгів недійсними є порушення встановлених законодавством
правил їх проведення.
Відповідно до частин першої, другої статті 61 Закону
України «Про виконавче провадження» реалізація арештованого майна (крім майна,
вилученого з цивільного обороту, обмежено оборотоздатного майна та майна,
зазначеного у частині восьмій статті 56 цього Закону) здійснюється шляхом
електронних торгів або за фіксованою ціною. Порядок проведення електронних
торгів визначається Міністерством юстиції України.
Аналіз положень Закону України «Про виконавче
провадження» свідчить про те, що вони не
встановлюють порядку та правил проведення прилюдних торгів, а лише закріплюють,
як і стаття 650 ЦК України, такий спосіб реалізації майна як його продаж на
прилюдних торгах і відсилають до інших нормативно-правових актів, якими повинен
визначатися порядок проведення прилюдних торгів з реалізації арештованого
майна.
Відповідно до вищенаведених правових норм державний
виконавець здійснює лише підготовчі дії з метою проведення прилюдних торгів (у
тому числі й оцінку майна), а самі прилюдні торги з реалізації нерухомого майна
організовують і проводять спеціалізовані організації, з якими державною
виконавчою службою укладається відповідний договір.
У постанові Верховного Суду України від 06 квітня 2016
року у справі № 3-242гс16 викладено
правовий висновок про те, що при вирішенні спору про визнання електронних
торгів недійсними судам необхідно встановити, чи мало місце порушення вимог
Порядку та інших норм законодавства при проведенні електронних торгів; чи
вплинули ці порушення на результати електронних торгів; чи мало місце порушення
прав і законних інтересів позивачів, які оспорюють результати електронних
торгів.
У постанові Верховного Суду України від 29 листопада
2017 року у справі №
668/5633/14-ц також викладено правовий висновок про те, що головною
умовою, яку повинні встановити суди, є наявність порушень, що могли вплинути на
результат торгів, а тому, окрім наявності порушення норм закону при проведенні
прилюдних торгів, повинні бути й порушення прав і законних інтересів особи, яка
їх оспорює, способом захисту яких є визнання прилюдних торгів недійсними.
Подібні правові висновки викладені у постановах
Верховного Суду України: від 18 листопада 2015 року у справі № 6-1884цс15, від 25
листопада 2015 року у справі №
6-1749цс15, від 13 квітня 2016 року у справі № 6-2988цс15, від 29 червня 2016 року у справах № 6-370цс16 та № 6-547цс16, від 29
листопада 2017 року у справі №
6-231цс17.
Недійсність правочину, договору, акта органу юридичної
особи чи документа як приватно-правова категорія, покликана не допускати або
присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй
суті ініціювання спору про недійсність правочину, договору, акта органу
юридичної особи чи документу не для захисту цивільних прав та інтересів є
недопустимим (постанова Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного
цивільного суду від 27 січня 2020 року у справі № 761/26815/17, провадження № 61-16353сво18).
(!!!) Тобто, для визнання судом електронних торгів недійсними необхідним є:
наявність підстав для визнання прилюдних торгів недійсними (порушення правил
проведення електронних торгів); встановлення, чи порушується (не визнається або
оспорюється) суб`єктивне цивільне право або інтерес особи, яка звернулася до
суду.
Підставою для пред`явлення позову про визнання
прилюдних торгів недійсними є наявність порушення норм закону при проведенні
торгів водночас із порушенням прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює
(постанова Верховного Суду від 24 вересня 2020 року у справі № 372/3161/18,
провадження № 61-86св20).
Про необхідність встановити, чи були порушені, не
визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи і залежно від
установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог про визнання
торгів недійсними або відмову в їх задоволенні зазначала також Велика Палата
Верховного Суду у постанові від 23 жовтня 2019 року у справі № 922/3537/17 (провадження
№ 12-127гс19).
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала,
що реалізація майна, зокрема майнових прав, на прилюдних торгах полягає у
продажу цього майна, тобто у забезпеченні переходу права власності на нього до
покупця - переможця прилюдних торгів. Тому, враховуючи передбачені
законодавством щодо прилюдних торгів особливості, проведення таких торгів є
правочином. Такий висновок узгоджується з приписами статей 650, 655 і частини
четвертої статті 656 ЦК України, які відносять до договорів купівлі-продажу
купівлю-продаж на публічних торгах і визначають, що до таких договорів
застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено
законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті
(див., зокрема постанови Великої Палати Верховного Суду від 02 листопада 2021
року у справі № 925/1351/19 (пункти
6.17-6.18) та від 07 липня 2020 року у справі № 438/610/14-ц (пункти 38-39), від 06 липня 2022
року у справі № 914/2618/16 (пункт
32), від 28 вересня 2022 року у справі № 483/448/20 (пункт 9.66)).
Набуття майна за результатами електронних торгів є
особливим видом договору купівлі-продажу, за яким власником відчужуваного
майна є боржник, а продавцями, які
мають право примусового продажу такого майна, - державна виконавча служба й
організатор електронних торгів. Покупцем
відповідно є їхній переможець. Виходячи з наведеного, сторонами договору,
оформленого за результатами проведених електронних торгів, є продавці -
державна виконавча служба й організатор цих торгів, та покупець - переможець
торгів (див. постанови: від 05 червня 2018 року у справі № 910/856/17 (пункти
40-41), від 07 липня 2020 року у справі № 438/610/14-ц (пункт 56)).
Аналогічний правовий висновок викладено у пункті 34
постанови Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2023 року у справі № 233/4365/18, провадження
№ 14-96цс21.
ВИСНОВОК: Для визнання судом електронних торгів недійсними необхідним є: 1)
наявність підстав для визнання прилюдних торгів недійсними (порушення правил
проведення електронних торгів); 2) встановлення, чи порушується (не визнається
або оспорюється) суб`єктивне цивільне право або інтерес особи, яка звернулася
до суду; 3) визначення належного складу відповідачів у справі.
Матеріал по темі: «Витребування майна реалізованого на електронних торгах»
Теги: електронні торги, електронний аукціон, сетам
торги, продаж майна, спільна власність, оцінка нерухомості, оскарження оцінки,
покупець, боржник, виконавча служба, звернення стягнення, примусова реалізація,
фіксована ціна, порушення торгів, правочин, судова пракика, Верховний суд,
Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар