Адвокат Морозов (судовий захист)
Особливості, порядок та підстави судового контроля за
виконанням судового рішення в адміністративних справах
10 липня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 520/4975/25,
адміністративне провадження №К/990/17750/25 (ЄДРСРУ № 128776180) досліджував
питання щодо судового контроля за виконанням судового рішення в
адміністративних справах.
Стаття 129-1 Конституції України передбачає, що судове рішення є обов’язковим до виконання і
контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. Отже, фактично судовий
контроль є ще однією формою реалізації судової влади, окрім здійснення функції
правосуддя. Зазначене положення Конституції знайшло відображення у ч. 3 ст. 13 Закону України
«Про судоустрій і статус суддів», відповідно до якої контроль за виконанням
судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом.
Розділом IV КАС України урегульовані процесуальні
питання, пов`язані з виконанням судових рішень в адміністративних справах.
Зокрема передбачено, що суд може здійснювати судовий контроль за виконанням
судового рішення у порядку, встановленому статтями 287, 382-382-3 і 383 КАС
України (частина друга статті 381-1 КАС України).
Так, за приписами частини першої статті 382 КАС
України суд, який розглянув адміністративну справу як суд першої інстанції і
ухвалив судове рішення, за письмовою заявою особи, на користь якої ухвалено
судове рішення і яка не є суб`єктом владних повноважень, або за власною
ініціативою може зобов`язати суб`єкта
владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у
встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Відповідно до частин першої, третьої та дев`ятої
статті 382-3 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних
повноважень суд постановляє ухвалу про прийняття або відмову у прийнятті звіту,
яку може бути оскаржено в апеляційному порядку за правилами частини п`ятої
статті 382-1 цього Кодексу. Оскарження ухвали не зупиняє її виконання. У разі постановлення
ухвали про відмову у прийнятті звіту суд накладає на керівника суб`єкта владних
повноважень штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму
для працездатних осіб, а також додатково може встановити новий строк подання
звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу або за власною
ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового
рішення. Суд розглядає питання про зміну способу і порядку виконання судового
рішення за правилами статті 378 цього
Кодексу.
З метою належного виконання судового рішення статтею
378 КАС України передбачено можливість зміни способу і порядку його виконання.
Згідно із частиною першою статті 383 КАС України
особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання
протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних
повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення
прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Отже, нормами КАС України визначено спеціальні способи
судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах, вони
мають на меті забезпечення належного виконання судових рішень.
Відповідно до висновків, викладених Верховним Судом у
постановах, зокрема, від 20 лютого 2019 року в справі №806/2143/15, від 17 квітня 2019 року в справі №355/1648/15-а, від 21
серпня 2019 року в справі №295/13613/16-а,
від 22 серпня 2019 року в справі №522/10140/17, від 21 листопада 2019 року в справі №802/1933/18-а щодо
застосування норм КАС України (статті 267 у редакції до 15 грудня 2017 року,
статей 382-383 у редакції після 15 грудня 2017 року), зазначені правові норми мають на меті забезпечення належного
виконання судового рішення. Підставами
їхнього застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на
користь особи-позивача та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій
чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням
судового рішення в цій справі. Наявність у КАС України спеціальних норм,
спрямованих на забезпечення належного виконання судового рішення, виключає можливість застосування загального
судового порядку захисту прав та
інтересів стягувача шляхом подання позову. Судовий контроль за виконанням
судового рішення здійснюється в порядку, передбаченому КАС України, який не передбачає
можливості подання окремого позову, предметом якого є спонукання відповідача до
виконання судового рішення.
У постанові від 16 січня 2019 року в справі №686/23317/13-а Велика Палата
Верховного Суду звернула увагу на те, що не можна зобов`язати суб`єкта владних
повноважень виконувати судове рішення шляхом ухвалення з цього приводу іншого
судового рішення, оскільки примусове виконання рішення суду здійснюється в
порядку, передбаченому Законом України «Про виконавче провадження».
У постановах від 18 січня 2024 року в справі №160/2888/23 та від 30
квітня 2025 року в справі №440/10814/24 Верховний Суд
констатував, що судове рішення виконується безпосередньо і для його виконання
не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень. Отже, у разі невиконання судового рішення,
позивач має право вимагати вжиття спеціальних заходів впливу на боржника, передбачених
законодавством про виконавче провадження, КАС України. Невиконання судового рішення не може бути
самостійним предметом окремого судового провадження.
(!!!) Законодавець передбачив декілька видів судового контролю за виконанням
судових рішень в адміністративних справах:
- зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати
звіт про виконання судового рішення та, за наслідками розгляду даного звіту, як
один з можливих варіантів - накладення штрафу (стаття 382 КАС України);
- визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності,
вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду
(стаття 383 КАС України).
ВИСНОВОК: Отже, КАС України встановлено порядок виконання судових рішень в
адміністративних справах та визначено певну послідовність дій, які необхідно
вчинити для того, щоб зобов`язати відповідача належним чином виконати рішення
суду (30 травня 2023 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи № 320/5820/22, адміністративне провадження № К/990/6604/23 (ЄДРСРУ № 111203555)).
Матеріал по темі: «Судовий збір при судовому контролі за
виконанням судового рішення»
" Судовий контроль за виконанням судовихрішень»
Теги: судовий контроль, виконання
судового рішення, звіт про виконання, встановлення судового контролю,
невиконання судового рішення, відмова від виконання, судова практика, Верховний
суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар