Адвокат Морозов (судовий захист)
Велика Палата Верховного Суду: зупинення провадження у
справі через перебування сторони у складі Збройних Сил України
16 липня 2025 року Велика Палата Верховного Суду в
рамках справи № 754/947/22,
провадження № 14-74цс25 (ЄДРСРУ № 128962690) досліджувала питання щодо підстав
для зупинення провадження у справі через перебування сторони у складі Збройних
Сил України.
Висновки Верховного Суду, з якими не погоджується
колегія суддів, сформовані щодо застосування приписів пункту 2 частини першої
статті 251 ЦПК України, відповідно до яких суд зобов`язаний зупинити
провадження у справі у разі перебування сторони або третьої особи, яка заявляє
самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі ЗСУ або інших утворених
відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або
залучені до проведення антитерористичної операції.
Аналогічні за змістом положення містяться також у
пункті 3 частини першої статті 227 Господарського процесуального кодексу
України (далі - ГПК України) та у пункті 5 частини першої статті 236 Кодексу
адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Зміст висновків касаційних судів у складі Верховного
Суду, від яких колегія суддів вважає за необхідне відступити, зводяться до
такого.
Зупинення провадження у справі можливе лише за умов
перебування відповідної особи у складі ЗСУ у військовій частині, яка переведена
на воєнний стан і виконує бойові завдання у зоні бойових дій. Довідка військової частини про перебування військовослужбовця на військовій
службі у цій частині під час дії воєнного стану, запровадженого Указом
Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного
стану в Україні», складена відповідно до чинної Інструкції, зокрема за формою №
5, не є належним або достатнім доказом, який би свідчив про наявність підстави
застосування пункту 2 частини першої статті 251 ЦПК України.
Верховний Суд у справі № 756/3462/20 (постанова від 29 березня 2023
року) також виснував, що наявність підстави для застосування зазначеної
процесуальної норми права може доводитися наказом по особовому складу
військової частини. А у справі №
904/4027/22 (постанова від 11 березня 2025 року) Верховний Суд, серед
іншого, врахував, що в період перебування особи на військовій службі у
військовій частині, в суді апеляційної інстанції її інтереси представляв
адвокат. Також вказав на суперечність змісту довідок військової частини щодо
перебування особи на військовій службі у військовій частині.
Колегія суддів Третьої судової палати Касаційного
цивільного суду у складі Верховного Суду не погоджується з наведеною вище правовою позицією судів касаційної інстанції у складі Верховного Суду,
виходячи з таких мотивів.
Колегія суддів здійснила аналіз таких
нормативно-правових актів: Закон України «Про правовий режим воєнного стану»
від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII), Закон України
«Про оборону України» від 06 грудня 1991 року № 1932-XII, Закон України «Про
військовий обов`язок і військову службу» від 25 березня 1992 року № 2232-XII,
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21 жовтня 1993
року № 3543-XII та Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022
«Про введення воєнного стану в Україні» (далі - Указ).
Враховавши взаємозв`язок норм права, колегія суддів
дійшла висновку, що введення на території України воєнного стану для
забезпечення відсічі та стримування агресії російської федерації, зокрема
можливостями ЗСУ, передбачає, що настає особливий період, упродовж якого,
зокрема здійснюється мобілізація.
У зв`язку з цим з оголошенням воєнного стану на всій
території України ЗСУ починає функціонувати на всій території України в умовах
особливого періоду, який передбачає
переведення ЗСУ у повному складі на території усієї України на воєнний стан,
зокрема організацію і штат воєнного часу.
(!) Відповідно, будь-який
військовослужбовець в Україні, мобілізований до ЗСУ, який здійснює
військову службу у конкретній військовій частині під час воєнного стану,
введеного Указом, є таким, що перебуває
у штаті воєнного часу ЗСУ, які переведені на воєнний стан.
Військовослужбовець може перебувати у військовій
частині ЗСУ, яка незадіяна до ведення воєнних (бойових) дій, але це не виключає
його оперативного відрядження до іншої військової частини, яка задіяна у
відповідних діях. На переконання колегії суддів, у цьому й полягає одна зі
складових функціонування ЗСУ в умовах особливого періоду. Це саме стосується,
наприклад, військовослужбовців, які відряджені до військових адміністрацій.
Тому, з урахуванням процесуальних прав
військовослужбовця, у пункті 2 частини першої статті 251 ЦПК України мова йде
саме про переведення ЗСУ на воєнний стан. Ця норма процесуального права не
містить виключень щодо ситуацій, коли здійснення конкретних завдань
військовослужбовцем, який перебуває на військовій службі у військовій частині
ЗСУ під час воєнного стану, об`єктивно не перешкоджають йому приймати участь у
судових засіданнях. У цьому випадку, до внесення змін у процесуальне
законодавство, використання військовослужбовцем свого права, залежить від його
власної совісті. Це не позбавляє суд права оцінювати ці дії з точки зору
добросовісності учасника процесу.
Колегія суддів також зазначила, згідно з абзацом
першим частини першої статті 3 Закону № 389-VIII командир військової частини наділений повноваженнями видавати довідку
за формою № 5, передбачену Інструкцією, про проходження військовослужбовцем
військової служби у ЗСУ. А факт дії введеного Указом воєнного стану та
пов`язаного з ним особливого періоду вказує на те, що у цей період ця довідка є достатнім, допустимим та
належним доказом перебування цього військовослужбовця у складі ЗСУ, які
переведені на воєнний стан. Водночас ця довідка за формою № 5 не може бути
єдиним можливим відповідним доказом, оскільки довідки, надані у справі № 461/5209/19 також жодним
чином не протирічать підтвердженню факту перебування відповідного
військовослужбовця у складі ЗСУ, переведених на воєнний стан.
ВИСНОВОК: Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне прийняти справу до свого
провадження, оскільки існує необхідність формування єдиної правозастосовчої
практики щодо застосування положень пункту 2 частини першої статті 251 ЦПК
України у справах, в яких сторона або третя особа, яка заявляє самостійні
вимоги щодо предмета спору, перебуває у складі ЗСУ або інших утворених
відповідно до закону військових формувань.
Матеріал по темі: «(НЕ)зупиненнясудом провадження у справі до припинення перебування фізособи або ФОПа у складіЗСУ»
«Зупинення провадження у справі через перебування сторони в ЗСУ»
Теги: зупинення провадження, остановка производства,
призупинення судової справи, клопотання про зупинення, неможливість розгляду
справи, ухвала про зупинення, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар