Адвокат Морозов (судовий захист)
Реалізація військовозобов’язаним права на відстрочку
від призову на військову службу під час мобілізації
З 18.05.2024 набрав чинності Порядок проведення
призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період,
затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі -
Порядок №560, зі змінами).
Відповідно до пунктів 56, 57 Порядку №560 відстрочка
від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий
період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону
України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Для розгляду питань надання військовозобов`язаним
відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий
період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та
соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому
складі: голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру
комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу); члени комісії
- представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони
здоров`я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання
адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової
адміністрації).
Згідно з пунктом 58 Порядку №560 за наявності підстав
для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації,
на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих та посадових
(службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто
подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру
комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою,
визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на
відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку,
зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає
обов`язковій реєстрації.
Відстрочка від призову на військову службу під час
мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру
призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих
з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що
військовозобов`язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23
Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (пункт 59 Порядку
№560).
Відповідно до пункту 60 Порядку №560 комісія вивчає
отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання
відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для
отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або
використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд
заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом
наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної
влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія
ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами
телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на
наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов`язаному
надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у
додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному
повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у
додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
Норми Порядку № 560 свідчать, що розгляд заяви про
надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації
відноситься до дискреційних повноважень Комісії для розгляду питань надання
військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час
мобілізації, на особливий період при ТЦК та СП, оскільки до його компетенції
відноситься як розгляд документів, що підтверджують право на відстрочку, так і
надання оцінки законності підстав для відстрочки з направленням відповідних
запитів до органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує
право заявника на відстрочку тощо.
Верховний Суд у своїх постановах, зокрема від 18 січня
2024 року у справі №280/6033/22, від 11 квітня 2024 року у справі № 520/7954/22 та від 01 жовтня 2024 року у
справі № 200/4189/22,
звертав увагу на те, що право на відстрочку від призову на строкову військову
службу, військову службу під час мобілізації, особливого періоду, кореспондує з
обов`язком призовників, військовозобов`язаних, резервістів дотримуватися правил
військового обліку. При цьому, право на відстрочку від призову на військову
службу повинно бути реалізоване військовозобов`язаним шляхом вчинення ним
активних дій та оформлення його у відповідний спосіб уповноваженим органом.
Також варто зазначити, що Верховний Суд в постанові
від 05.02.2025 у справі №160/2592/23
вказав, що процедура призову військовозобов`язаного на військову службу
під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання
процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища
особи, призваної на військову службу. Аналогічно проведення медичного огляду
особи військово-лікарською комісією в порядку, визначеному Положення № 402,
також не впливатиме на відновлення порушеного права позивача в контексті
порушеної процедури призову позивача на військову службу.
Отже, відповідно підпункту 8 пункту 1 Додатку 2
«Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів»,
затверджених постановою Кабінету міністрів України від 30.12.2022 №1487, саме
на військовозобов’язаного покладений
обов`язок надавати ТЦК та СП документи, що підтверджують право на відстрочку
від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у
статті 23 Закону №3543-XII.
Наявність у
військовозобов’язаного права на відстрочку не є безумовним свідченням того, що
таке право ним буде реалізовано.
(!) Разом з цим, до ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не
підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період
(абз. 9 п. 60 Постанови КМУ № 560).
ВИСНОВОК: Виходячи з аналізу наведених правових норм, можна констатувати, що право на відстрочку від призову на
військову службу повинно бути реалізоване військовозобов`язаним шляхом вчинення
ним активних дій та оформлення його у відповідний спосіб уповноваженим
органом (зокрема, районним територіальним центром комплектування та соціальної
підтримки). При цьому реалізація такого права може бути здійснена лише до
моменту набуття ним статусу військовослужбовця.
Матеріал по темі: «Червона смужка в Резерв+ без доказів притягнення особи до відповідальності»
#призов,
#мобілізація, #військово_лікарська_комісія, #процедура_призову, #ВЛК,
#військова_служба, #суд,
Немає коментарів:
Дописати коментар