Адвокат Морозов (судовий захист)
Витребування та документальне оформлення контролюючим
органом (не)отримання документів в межах податкової перевірки
02 жовтня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 320/11267/24,
адміністративне провадження № К/990/24213/25 (ЄДРСРУ № 130705372) досліджував
питання щодо надання платниками податків документів до податкової перевірки.
Згідно з пунктом
85.2 статті 85 ПК України, платник податків зобов`язаний надати
посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі
документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок
виникає у платника податків після початку перевірки.
Пунктом 85.4
статті 85 ПК України передбачено, що
при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають
право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних
фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про
приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів,
платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого
покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом
платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за
наявності).
Відповідний запит на отримання копій документів
повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до
дати закінчення перевірки.
(!) За приписами пункту 85.6 статті 85
ПК України у разі відмови платника податків або його законних представників
надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така
особа складає акт у довільній формі,
що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові
платника податків (його законного представника) та переліку документів, які
йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою)
особою контролюючого органу та платником податків або його законним
представником. У разі відмови платника податків або його законного представника
від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.
Відповідно до пункту
85.7 статті 85 ПК України, отримання
копій документів оформляється описом. Копія опису, складеного посадовими
(службовими) особами контролюючого органу, вручається під підпис платнику
податків або його законному представнику. Якщо платник податків або його
законний представник відмовляється від засвідчення опису або від підпису про
отримання копії опису, то посадові (службові) особи контролюючого органу, які
отримують копії, роблять відмітку про відмову від підпису.
За приписами пунктів
44.1, 44.2, 44.3,
44.6 статті 44 ПК України для
цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат
та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або
податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів
бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з
обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено
законодавством. Платникам податків забороняється формування показників
податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених
документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на
прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо
доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання
документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних
із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі
органи, протягом визначених законодавством термінів.
У разі якщо до закінчення перевірки або у терміни,
визначені в пункті 86.7 статті 86 цього
Кодексу платник податків не надає
посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи
(незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або
іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники,
відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що
такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення
такої звітності.
Порядок надання платниками податків документів до
податкової перевірки регламентовано
статтею 85 ПК України.
Згідно з пунктами 85.2, 85.4, 85.6, 85.7 означеної
статті платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам
контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані
з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після
початку перевірки.
З аналізу наведених положень ПК України
підсумовується, що, дійсно, надання платником податків
фінансово-господарських документів під час проведення перевірки є необхідною
умовою підтвердження правомірності задекларованих платником показників податкового
обліку. У разі ненадання платником податків документів для проведення
перевірки, у контролюючого органу є законні підстави провести перевірку з
використанням наявної у нього податкової інформації щодо задекларованих
позивачем сум податкових зобов`язань та визнати ці суми непідтвердженими документально.
Обов`язок платника податків зберігати документи й
надавати їх під час перевірки контролюючому органу узгоджується з компетенцією
контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі документів. Ненадання
платником податків документів на підтвердження задекларованих показників
податкового обліку прирівнюється нормами пункту
44.6 статті 44 ПК України до їх
відсутності. Винятком є випадки виїмки документів або іншого їх вилучення
правоохоронними органами та іншими компетентними органами.
Положення пункту
44.6 статті 44 ПК України вимагає
наявності документів на час складення податкової звітності, встановлює правило
щодо надання платником податків документів для перевірки, а також юридичний
наслідок недотримання цього правила як виключення факту наявності документів на
час складення податкової звітності. Вона є складовою механізму правового
регулювання податкового обліку і не входить в будь-яку конкуренцію з
процесуальними нормами, якими встановлені правила доказування в
адміністративному судочинстві.
В той же час, невикористання контролюючим органом
наданих платником податків документів під час проведення документальної
перевірки може свідчити про порушення встановлених Податковим кодексом України
правил проведення такої перевірки і може породжувати сумніви у об`єктивності та
обґрунтованості результатів такої перевірки.
Крім того, 25 жовтня 2023 року Верховний Суд у складі
колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 580/4208/22,
адміністративне провадження № К/990/25733/23 (ЄДРСРУ № 114466492) вказав, що
приписами п.86.7 ст.86 Податкового кодексу України унормовано, що у разі
незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи
фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право
подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не
виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих
обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно
до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника
податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта
(довідки). Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною
частиною матеріалів перевірки.
Системний аналіз наведених вище правових норм свідчить
про те, що законодавцем передбачено
право платника податків надати контролюючому органу документи, які були
відсутні під час перевірки.
Вищевикладена правова позиція в повній мірі відповідає
правовим висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 08.08.2019 року
у справі №802/1069/13-а,
від 04.03.2020 року у справі №0440/5658/18
та від 01.04.2020 року у справі №640/637/19.
Окрім цього, право надавати заперечення щодо висновків
податкового органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження
таких заперечень надається платнику як на
усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу із
поданням учасником процесу нових доказів, що у протилежному випадку є
обмеженням судом предмету дослідження та призведе до неповноти дослідження й
порушення справедливого судового розгляду (постанови Верховного Суду від
12.11.2018 у справі №806/434/16,
від 24.01.2019 у справі №820/12113/15
та від 12.02.2019 у справі №820/6512/16).
ВИСНОВОК: Неналежне використання та не оформлення наданих
платником податків документів під час податкової перевірки призводить до
неправомірності прийнятих рішень контролюючого органу.
Матеріал по темі: «Подання платником податків первинних документів після закінчення перевірки»
Теги: податкова перевірка, фактична, направлення,
вручення, платник податків, ППР, оскарження, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар