Адвокат Морозов (судовий захист)
Строк звернення до суду з позовом про визнання
протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, яке стосується
нарахування грошових зобов’язань, після
процедури адміністративного оскарження
28 жовтня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 280/5691/24,
адміністративне провадження № К/990/48012/24
(ЄДРСРУ № 131341564) досліджував питання щодо строку звернення до суду з
позовом про визнання протиправним ППР після досудового оскарження.
Положеннями частини першої статті 122 КАС України
унормовано, що позов може бути подано в межах строку звернення до
адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до частини другої статті 122 КАС України для звернення до
адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк,
який, якщо не встановлено інше,
обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про
порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
У сфері оподаткування права та обов`язки платників
податків і зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження та обов`язки
їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за
порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Відповідно до пункту 56.1 статті 56 ПК України
рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в
адміністративному або судовому порядку.
Спеціальними нормами, які встановлюють порядок
оскарження рішень контролюючих органів, є норми статті 56 ПК України. Зі змісту
цієї статті вбачається, що у платника податків є право розсуду в обранні
адміністративного та/або судового порядку оскарження такого рішення після його
отримання. Обрання платником податків у першу чергу адміністративного порядку
оскарження рішення не виключає можливості надалі звернутися до суду з
відповідним позовом, що визнається досудовим порядком вирішення спору. Водночас
якщо після отримання рішення контролюючого органу платник податків звертається
до суду з позовом, його право на адміністративне оскарження такого рішення
втрачається.
Пунктом 56.18 статті 56 ПК України визначено, що з
урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник
податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше
рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
За пунктом 56.19 статті 56 ПК України у разі коли до
подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження,
платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або
інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання
протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного
оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ
щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного
суду у постанові від 26 листопада 2020 року у справі № 500/2486/19 уже сформував правовий висновок,
відповідно до якого норма пункту 56.19
статті 56 ПК України є спеціальною щодо норми частини четвертої статті 122 КАС
України, має
перевагу в застосуванні у податкових спорах і
регулює визначену її предметом групу правовідносин - оскарження в судовому
порядку податкових повідомлень-рішень та інших рішень контролюючих органів про
нарахування грошових зобов`язань за умови попереднього використання позивачем
досудового порядку вирішення спору (застосування процедури адміністративного
оскарження - абзац 3 пункту 56.18 статті 56 ПК України). Вона встановлює строк
для їх оскарження протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури
адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Правовий висновок тривалий час застосовують
адміністративні суди у своїй судовій практиці, його, зокрема, підтримав
Верховний Суд у постанові від 10 травня 2024 року у справі № 520/1810/23, у якій
констатував, що строк звернення до суду з позовом про скасування податкового
повідомлення-рішення за умови
попереднього використання досудового порядку вирішення становить один місяць,
що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження.
(!!!) З огляду на викладене Велика Палата у постанові від 16 липня 2025 року у
справі №500/2276/24 дійшла
висновку, що за сформованою судовою практикою, яка є обов`язковою для
врахування, строк звернення до суду з позовом про скасування податкового
повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу про нарахування
грошового зобов`язання за умови попереднього використання досудового порядку
становить один місяць, що настає за днем закінчення процедури адміністративного
оскарження.
Підсумовуючи вказане вище, Велика Палата у згаданій
вище постанові констатувала, що в адміністративному судочинстві можна виділити
такі строки оскарження рішень / дій / бездіяльності суб`єкта владних
повноважень:
1) якщо платник податків не оскаржував рішення
контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку - строк звернення
до суду становить 6 місяців (частина друга статті 122 КАС України);
2) якщо платник податків оскаржував рішення
контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке не
стосується нарахування грошових зобов`язань (наприклад, блокування ПН;
присвоєння ризикового статусу тощо), - строк звернення до суду становить 3
місяці (частина четверта статті 122 КАС України);
3) якщо платник податків оскаржував рішення
контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке передбачає
нарахування грошових зобов`язань (наприклад, податкове повідомлення-рішення), -
строк звернення до суду становить 1
місяць (пункт 56.19 статті 56 ПК України).
Велика Палата вчергове наголосила, що норма пункту 56.19 статті 56 ПК України є
спеціальною щодо норми частини четвертої статті 122 КАС України, а отже,
має перевагу в застосуванні у податкових спорах і регулює визначену її
предметом групу правовідносин - оскарження в судовому порядку податкових повідомлень-рішень
та інших рішень контролюючих органів про нарахування грошових зобов`язань за
умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору
(застосування процедури адміністративного оскарження - абзац третій пункту
56.18 статті 56 ПК України). Вона встановлює строк для їх оскарження протягом
місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження
відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Ці дві правові норми (загальна і спеціальна) не
породжують колізію, адже має місце не суперечність між правовими нормами, а
доповнення норми спеціальної дії та встановлення системного законодавчого
регулювання, а тому спеціальна норма,
передбачена ПК України, має пріоритет у регулюванні спірних правовідносин.
Судова практика Верховного Суду є усталеною і тривалий
час незмінною, тому у платників податків не повинно бути двозначного розуміння
положень чинного законодавства щодо строку звернення до суду з позовними
вимогами про оскарження податкових повідомлень-рішень після процедури адміністративного
оскарження цих повідомлень-рішень.
ВИСНОВОК: Отже, отримавши рішення за результатами розгляду скарги на податкове
повідомлення-рішення, платник податків право на звернення до суду має
реалізувати протягом місяця.
Матеріал по темі: «Відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних у випадку судового оскарження»
Теги: оскарження ППР, строк звернення до суду,
спеціальні процесуальні строки, 1095 днів, один місяць, три місяці, оскарження податкових
повідомлень рішень, нарахування грошових зобовязань, судова практика, Адвокат
Морозов

Немає коментарів:
Дописати коментар