Адвокат Морозов (судовий захист)
Підтвердження повноважень для самопредставництва
юридичної особи в суді
21 жовтня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного господарського суду в рамках справи № 910/2749/25 (ЄДРСРУ № 131130503) досліджував
питання щодо підтвердження повноважень для самопредставництва юридичної особи.
Відповідно до частини третьої статті 56 ГПК України
юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через
свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від
її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту)
(самопредставництво юридичної особи), або через представника.
Слід зауважити, що ГПК України у статті 60 наводить
перелік документів, що підтверджують повноваження представників. Водночас він не
містить схожої норми з переліком документів, якими для суду підтверджуються
повноваження осіб, через яких юридична особа бере участь у справі на
засадах самопредставництва.
Формулювання частини третьої статті 56 ГПК України
дозволяє зробити висновок про те, через яких осіб можливе самопредставництво
юридичної особи, а також про те, що окрім керівника і члена виконавчого органу
такими особами можуть бути також інші особи, уповноважені діяти від імені
юридичної особи відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору
(контракту).
Особа, через яку юридична особа діє на засадах
самопредставництва, має підтвердити суду цей свій статус. При цьому, як вже
було зауважено, процесуальний закон не містить вичерпного переліку документів,
якими для суду можуть бути підтверджені повноваження особи, через яку юридична
особа діє на засадах самопредставництва. Вочевидь це можуть бути й документи,
вказані у частині третій статті 56 ГПК України, зокрема статут, положення,
трудовий договір (контракт).
Водночас варто враховувати, що частина перша статті 89
ЦК України передбачає, що юридична особа підлягає державній реєстрації у
порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до
Єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення.
Згідно із частинами п`ятою, шостою цієї статті до
Єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму
юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та
представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.
Зміни до установчих документів юридичної особи, які
стосуються відомостей, включених до Єдиного державного реєстру, набирають
чинності для третіх осіб з дня їх державної реєстрації. Юридичні особи та їх
учасники не мають права посилатися на відсутність державної реєстрації таких змін
у відносинах із третіми особами, які діяли з урахуванням цих змін.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації
юридичних осіб регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб,
фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», за частиною першою статті
7 якого Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних
органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного
обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що
не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлені
підрозділи юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної
держави, з Єдиного державного реєстру.
Державна реєстрація базується на принципах, зокрема
обов`язковості, публічності, об`єктивності, достовірності та повноти відомостей
у Єдиному державному реєстрі (стаття 4 Закону України «Про державну реєстрацію
юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»).
Згідно з пунктом 13 частини другої статті 9 Закону
України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та
громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості
про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування
як юридичних осіб: відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб
(за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі
підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо:
прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової
картки платника податків або серія та номер паспорта [для фізичних осіб, які
мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером
паспорта, інформація для здійснення зв`язку з керівником юридичної особи
(телефон та/або адреса електронної пошти)], дані про наявність обмежень щодо
представництва юридичної особи.
Частина перша статті 10 цього Закону передбачає, що
якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного
реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними
і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
(!) Отже, у разі, якщо відповідні відомості щодо особи, яка має право вчиняти
дії від імені юридичної особи на засадах самопредставництва, внесені до
Реєстру, ці відомості є офіційним та достатнім підтвердженням того, що юридична
особа діє в суді через певну особу на засадах самопредставництва (з урахуванням
відповідних обмежень повноважень, якщо такі є).
Тлумачення зазначеної норми дозволяє дійти висновку,
що якщо до поданої заяви (скарги), клопотання не додано документів, які б
підтверджували повноваження особи представляти юридичну особу в порядку
самопредставництва в суді відповідно до закону, статуту, положення, трудового
договору (контракту) на момент подання заяви (скарги), і такі документи
відсутні в матеріалах справи, то суд не
позбавлений права перевірити прізвище, ім`я, по батькові, дату обрання
(призначення) осіб, які обираються (призначаються) до органу управління
юридичної особи та уповноважені представляти юридичну особу у правовідносинах з
третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної
особи без довіреності, а також дані про наявність обмежень щодо представництва
від імені юридичної особи, наведені в Єдиному державному реєстрі юридичних
осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань [така правова позиція
викладена у постанові Верховного Суду від 06.07.2023 справа № 908/3413/21 (908/2098/22)].
Верховний Суд у своїй практиці неодноразово звертав
увагу на те, що за загальним правилом у теорії права самопредставництво
юридичної особи - це право одноосібного виконавчого органу (керівника) чи
голови (уповноваженого члена) колегіального виконавчого органу безпосередньо
діяти від імені такої особи без довіреності, представляючи її інтереси за
законом, статутом, положенням. Під час вирішення питання наявності повноважень
у особи, яка звертається від імені юридичної особи, органу державної влади,
органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування в
порядку самопредставництва, суд, з урахуванням вимог частини другої статті 86
ГПК України щодо оцінки вірогідності і взаємного зв`язку доказів у їх
сукупності, повинен дослідити документи, на підставі яких відповідна особа
уповноважена діяти від імені органу державної влади, органу влади Автономної
Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, іншої юридичної особи
незалежно від порядку її створення в порядку самопредставництва, а також
перевірити наявність відповідних відомостей та документів в Єдиному державному
реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
(постанова Верховного Суду від 02.07.2020 у справі № 9901/39/20, ухвали Верховного Суду від
13.03.2020 у справі № 922/2844/19,
від 22.02.2021 у справі №
908/183/20, від 23.01.2020 у справі
№ 926/1336/19,
від 07.03.2018 у справі №
921/502/17-Г/8).
Отже, в силу приписів вказаних норм закону суд не позбавлений можливості самостійно
дослідити відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб,
фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, зокрема документи, на
підставі яких такі відомості були внесені в реєстр, з метою вирішення питання
наявності інших фактичних даних, які мають значення для вирішення справи, та
доказів на їх підтвердження [близькі за змістом правові висновки викладені у
постановах Верховного Суду від 23.03.2021 у справі № 910/3191/20, від 11.05.2021 у справі № 923/1132/16, від 06.07.2023 у справі № 908/3413/21 (908/2098/22)].
Верховний Суд в постанові від 07.10.2021 у справі № 532/53/20, зокрема
виснував, що відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних
осіб - підприємців та громадських формувань є відкритими і доступ до них є
вільним. Положення процесуального законодавства щодо можливості з`ясування
певних обставин з відкритих державних реєстрів покликане зберегти баланс між
змагальністю сторін, що забезпечує реалізацію приватноправового інтересу у
цивільному судочинстві, та активністю суду в контексті принципу суддівського
керівництва процесом, що відбиває публічно-правовий інтерес в ефективності
цивільного судочинства.
До подібних висновків дійшла і Велика Палата
Верховного Суду у постанові від 16.04.2025 зі справи № 924/971/23.
ВИСНОВОК: Суд не позбавлений можливості керуватися відомостями з Єдиного державного
реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,
самостійно перевірити прізвище, ім`я, по
батькові, дату обрання (призначення) осіб, які обираються (призначаються) до
органу управління юридичної особи та уповноважені представляти юридичну особу.
Матеріал по темі: «Самопредставництво юридичної особи при
наявності певних обмежень щодо обсягу прав»
Теги: повноваження представника
юридичної особи, самопредставництво, публічного права, підтвердження
повноважень, завірення довіреності, представництво інтересів, ордер, судова
практика, Верховний суд, Адвокат Морозов

Немає коментарів:
Дописати коментар