Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: для цілей оподаткування необхідно
встановити факт приналежності спірного нерухомого майна до відповідного виду
нерухомості
23 грудня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 520/27906/21,
адміністративне провадження № К/990/22188/25 (ЄДРСРУ № 132848743) досліджував
питання щодо визначення факту приналежності
нерухомого майна до певного виду нерухомості для цілей оподаткування.
Відповідно до пункту 12.4.1 пункту 12.4 статті 12
Податкового кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та
рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та
перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів
належить встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок,
визначених цим Кодексом.
Згідно з підпунктом 14.1.129-1 пункту 14.1 статті 14
Податкового кодексу України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, їх
складові частини, що не є об`єктами житлової нерухомості. До об`єктів нежитлової нерухомості
відносяться:
а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги,
пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для
відпочинку, будинки відпочинку;
б) будівлі офісні - будівлі фінансового
обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та
адміністративних цілей;
в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги,
магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного
обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади
підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового
обслуговування;
г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті
автомобільні стоянки;
ґ) будівлі промислові та склади;
д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні
будинки);
е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні
(нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні,
майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні
підстанції тощо;
є) інші будівлі.
Відповідно до статті 265 Податкового кодексу України
податок на майно складається з податку на нерухоме майно, відмінне від
земельної ділянки; транспортного податку та плати за землю.
Згідно з підпунктом 266.1.1 пункту 266.1 статті 266
Податкового кодексу України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в
тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової
нерухомості.
Підпункт 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 Податкового
кодексу України встановлює, що об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової
нерухомості, в тому числі його частка.
Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової
та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (підпункт 266.3.1 пункту
266.3 статті 266 Податкового кодексу України).
За правилами підпункту 266.3.2 пункту 266.3 статті 266
Податкового кодексу України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової
нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб,
обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових
прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації
прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів
платника податків, зокрема документів на право власності.
(!) Отже, за
загальним правилом, об`єкти житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх
частки, які перебувають у власності фізичних осіб, є об`єктом оподаткування
податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Відповідно до підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті
266 Податкового кодексу України ставки податку для об`єктів житлової та/або
нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб,
встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради
об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та
перспективним планом формування територій громад, залежно від місця
розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не
перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої
законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази
оподаткування.
Таким чином, відповідно до приписів пункту 12.4.1
пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України органи місцевого
самоврядування, серед іншого, встановлюють ставки податку на нерухоме майно, а
саме для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. При цьому у підпункті
266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України законодавець
встановив максимальну межу розміру такого податку (1,5 відсотка розміру
мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного
(податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування) та надав право
органу місцевого самоврядування на диференціацію розміру ставки податку залежно
від місця розташування (зональності), виду нерухомості та особи платника
податку.
ВИСНОВОК: Інформація з баз даних контролюючого органу про факт приналежності
спірного нерухомого майна до відповідного виду нерухомості не є належним
доказом у справі.
Належними доказами можуть бути: технічний паспорт на
об’єкт нерухомості, експертний висновок на підставі технічної документації,
тощо.
Матеріал по темі: «Звільнення платників від земельного та податку на нерухоме майно відмінне від земельноїділянки»
Теги: камеральна, документальна, податкові перевірки,
податкове повідомлення-рішення, Акт перевірки, наказ, платник податків,
контролюючий орган, ДПС, судова практика, Адвокат Морозов

Немає коментарів:
Дописати коментар