Адвокат Морозов (судовий захист)
Особливості (не)зупинення судом провадження у справі
до припинення перебування фізичної особи або ФОПа у складі Збройних Сил України
11 березня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного господарського суду в рамках справи № 904/4027/22 (ЄДРСРУ № 125768903) досліджував
питання щодо особливостей зупинення судом провадження у справі до припинення
перебування фізичної особи або ФОПа у складі Збройних Сил України.
Порядок та умови зупинення провадження у справі
врегульовано нормами процесуального законодавства, в яких наведено вичерпний
перелік підстав, за яких суд, відповідно, зобов`язаний та має право зупинити
провадження у справі.
Так, суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у
випадках перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги
щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених
відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або
залучені до проведення антитерористичної операції.
Зупинення провадження у справі - це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час
судового розгляду із визначених у законі об`єктивних підстав, які перешкоджають
подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення
(постанова Верховного Суду від 13.04.2023 у справі №914/2150/18).
Обов`язок суду зупинити провадження у справі
зумовлений об`єктивною неможливістю її розгляду, викликаний наявністю однієї із
передбачених у законі обставин, які перешкоджають розглядові справи, коли
зібрані докази не дозволяють встановити та оцінити певні обставини (факти), які
є предметом судового розгляду. Для вирішення питання про зупинення провадження
у справі суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, чим обумовлюється
неможливість розгляду справи.
Для вирішення питання про зупинення провадження у
справі суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, чим обумовлюється
неможливість розгляду такої справи.
Необґрунтоване зупинення провадження у справі
призводить до затягування строків її розгляду і перебування в стані
невизначеності учасників процесу, що свідчить про порушення положень ч. 1 ст. 6
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), що
покладає на національні суди обов`язок здійснити швидкий та ефективний розгляд
справ упродовж розумного строку. Порушення права на розгляд справи упродовж
розумного строку було неодноразово предметом розгляду Європейським судом з прав
людини у справах проти України.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації
проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони
України, відповідно до п.20 ч.1 ст.106 Конституції України, Закону України
"Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від
24.02.2022 №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого
2022 строком на 30 діб.
Надалі строк дії воєнного стану неодноразово
продовжувався Указами Президента України та продовжений до цього часу.
Згідно з п. 2 наведеного Указу військовому
командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних
сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил)
Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам
військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби
України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального
зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби
безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної
охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими
органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування наказано
запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий
режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення
оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його
введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади,
військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану,
гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних
осіб, визначені нормами Закону України "Про правовий режим воєнного
стану".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий
режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим,
що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи
загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній
цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади,
військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого
самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі
збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози
небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також
тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і
громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку
дії цих обмежень.
Статтею 16 Закону України "Про правовий режим
воєнного стану" визначено, що за рішенням Ради національної безпеки і
оборони України, введеним у дію в установленому порядку Указом Президента
України, утворені відповідно до законів України військові формування
залучаються разом із правоохоронними органами до вирішення завдань, пов`язаних
із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, згідно
з їх призначенням та специфікою діяльності.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оборону
України" військове формування - створена відповідно до
законодавства України сукупність військових з`єднань і частин та органів управління
ними, які комплектуються військовослужбовцями і призначені для оборони України,
захисту її суверенітету, державної незалежності і національних інтересів,
територіальної цілісності і недоторканності у разі збройної агресії, збройного
конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосереднього ведення воєнних (бойових)
дій.
Воєнні дії - це
організоване застосування сил оборони та сил безпеки для виконання завдань з
оборони України; бойові дії - форма застосування з`єднань, військових частин,
підрозділів (інших сил і засобів) Збройних Сил України, інших складових сил
оборони, а також поліції особливого призначення Національної поліції України
для вирішення бойових (спеціальних) завдань в операціях або самостійно під час
відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного
конфлікту, виконання інших завдань із застосуванням будь-яких видів зброї
(озброєння) (ст. 1 Закону України "Про оборону України").
Згідно із ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Збройні
Сили України" Збройні Сили України - це військове формування, на
яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її
суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності.
З`єднання, військові частини і підрозділи Збройних Сил
України відповідно до закону можуть залучатися до здійснення заходів правового
режиму воєнного і надзвичайного стану, безпеки та захисту критичної
інфраструктури, здійснення заходів щодо поводження з військовополоненими в
особливий період, заходів із забезпечення національної безпеки і оборони,
відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та
Луганській областях, організації та підтримання дій руху опору, проведення
військових інформаційно-психологічних операцій, боротьби з тероризмом і
піратством, заходів щодо здійснення захисту життя, здоров`я громадян та
об`єктів (майна) державної власності за межами України, забезпечення їх безпеки
та евакуації (повернення), посилення охорони державного кордону, захисту
суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні та на
континентальному шельфі та їх правового оформлення, забезпечення безпеки
національного морського судноплавства України у відкритому морі чи в будь-якому
місці поза межами юрисдикції будь-якої держави, заходів щодо запобігання
розповсюдженню зброї масового ураження, протидії незаконним перевезенням зброї
і наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів у
відкритому морі, ліквідації надзвичайних ситуацій природного і техногенного
характеру, кризових ситуацій, надання військової допомоги іншим державам, а
також брати участь у міжнародному військовому співробітництві, міжнародних
антитерористичних, антипіратських та інших міжнародних операціях з підтримання
миру і безпеки на підставі міжнародних договорів України та в порядку і на
умовах, визначених законодавством України.
Структура Збройних Сил України визначена ст. 3 Закону
України "Про Збройні Сили України", відповідно до якої Збройні Сили
України організаційно складаються з органів військового управління, з`єднань,
військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних
підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про
Збройні Сили України" особовий склад Збройних Сил України складається з
військовослужбовців і працівників Збройних Сил України.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про військовий
обов`язок і військову службу" військова служба є державною службою
особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї
за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених
законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України,
її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби
зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу
роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Процесуальний закон пов`язує необхідність зупинення
провадження у справі з фактом перебування сторони або третьої особи, яка
заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України,
що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної
операції.
Аналогічні норми закріплені і в Цивільному
процесуальному кодексі України (далі - ЦПК України), і в Кодексі
адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Так, у постановах Верховного Суду від 27.02.2023 у
справі №380/7845/21,
від 31.05.2023 у справі №160/1543/21
висловлено позицію про те, що для вирішення питання про зупинення
провадження недостатньо самого факту введення воєнного стану і формального
перебування сторони у складі ЗСУ, оскільки не кожен структурний елемент в
складі ЗСУ переведений на воєнний стан, тобто виконує бойові завдання у зоні
бойових дій, а у постановах Верховного Суду від 29.03.2023 у справі №756/3462/20, від
14.02.2024 у справі №466/8799/22
висловлено правову позицію про те, що згідно з п.12 Положення про
проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України,
затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, встановлення
відносин військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом, оформлюється
письмовими наказами по особовому складу.
Також у постановах Верховного Суду від 09.11.2022 у
справі №753/19628/17 та
в ухвалах Верховного Суду від 14.12.2022 у справі №757/5240/16-ц, від 29.08.2022 у справі №461/5209/19, від
17.01.2023 у справі №501/1699/17,
від 09.05.2023 у справі №96/5671/21,
викладено правову позицію щодо застосування п. 2 ч. 1 ст. 251 ЦПК України,
відповідно до якої підставою для зупинення провадження у справі є
перебування сторони у складі Збройних Сил України у військовій частині, яка
переведена на воєнний стан та виконує бойові завдання у зоні бойових дій.
Таких же висновків дійшов і КАС України (застосування п.5 ч.1 ст.236 КАС
України), зокрема, у постанові від 25.04.2024 у справі №852/2а-1/24.
Слід звернути увагу також, на рішення від 15 серпня
2023 року де Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати
Касаційного цивільного суду в рамках справи №
174/760/21, провадження № 61-8044св23(ЄДРСРУ № 112896497) вказав, що при
вирішенні питання про зупинення провадження у справі суд, окрім процесуального
обов’язку щодо зупинення провадження, повинен враховувати особисту думку
сторони (представника), яка перебуває на воєнній службі і у разі, якщо остання
наполягає на розгляді справи без її участі/за участю представника, то у суду
відсутні підстави для зупинення провадження у справі.
ВИСНОВОК: Відтак, аналіз
викладеного дає підстави для висновку, що для зупинення провадження у справі необхідно
надати докази перебування заявника у складі Збройних Сил України у військовій
частині, яка переведена на воєнний стан і виконує бойові завдання у зоні
бойових дій.
«Зупинення провадження у справі через
перебування сторони в ЗСУ»
«Щодо зупинення провадження судом апеляційної інстанції»
Теги: зупинення провадження, остановка производства, призупинення
судової справи, клопотання про зупинення, неможливість розгляду справи, ухвала
про зупинення, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар