Адвокат Морозов (судовий захист)
Акт про неможливість проведення зустрічної звірки
суб`єкта господарювання в якості доказу про наявність або відсутність реального
проведення господарських операцій
11 грудня 2023
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 826/16095/15,
адміністративне провадження №К/9901/32949/18, К/9901/32950/18 (ЄДРСРУ №
115555649) слушно зауважив, що акт про неможливість проведення зустрічної
звірки суб`єкта господарювання сам по собі жодним чином не може довести
наявність або відсутність реального проведення господарських операцій.
Відповідно до
пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - це
система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю
правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а
також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових
та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом
здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення
діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62
Податкового кодексу України).
Згідно зі
статтею 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення
діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та
використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі
органи функцій.
За правилами
підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для
інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу
використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та
податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших
звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в
електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших
показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових
зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах
бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з
обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції
платників податків.
Пунктом 73.5
статті 73 Податкового кодексу України визначено, що з метою отримання
податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки
даних суб`єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною
звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших
документів суб`єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з
метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків
та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та
розрахунків, що здійснювалися між ними, для з`ясування їх реальності та повноти
відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться
в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України
Отже, зустрічна
звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів
державної податкової служби, в той час, як функція податкового органу щодо
контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за
дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується
останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому
Податковим кодексом України.
Таким чином,
проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору контролюючим
органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках
податкового контролю. Дії фахівців контролюючого органу, які мали наслідком
оформлення документа про неможливість проведення зустрічної звірки не створюють будь-яких правових наслідків
для платника (18 липня 2019 року
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 810/920/15,
адміністративне провадження №К/9901/8537/18 (ЄДРСРУ № 83105319).
Верховний Суд у
своїх рішеннях неодноразово робив висновок, що акт про неможливість проведення
зустрічної звірки суб`єкта господарювання, є відображенням дій працівників
податкових органів, повноваження на здійснення яких прямо передбачено
законодавством. Дії з проведення зустрічної звірки та зі складання акта за їх
результатами не відповідають критерію
юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків
у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього
будь-яких обов`язків, оскільки інформація, зазначена у такому акті,
використовується податковими органами для інформаційно-аналітичного
забезпечення їхньої діяльності і не зумовлює для платника податків змін у
структурі податкових зобов`язань та податкового кредиту (постанова від 25.04.2018 у справі №804/3315/15, від 13.02.2018 у справі № 804/5864/14, але не
виключно).
ВИСНОВОК: Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб`єкта
господарювання не створює для платника жодних правових наслідків у вигляді
виникнення, зміни або припинення його прав та не породжує для нього будь-яких
обов`язків
Матеріал по темі: «Наслідки скасування наказу про
проведення податкової перевірки»
Теги: податкові спори, налоговые споры, ознаки фіктивного
підприємництва, заперечує свою участь у діяльності контрагента, встречные
сверки, зустрічні звірки, перевірки платника податку, податкові перевірки,
оскарження податкових повідомлень – рішень, Акт налоговой проверки, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар