Адвокат Морозов (судовий захист)
Ненадання контролюючому органу договору
(купівлі-продажу, поставки і т.і.) як підстава для зупинення реєстрації
податкової накладної
13 грудня 2023
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 500/4191/22,
адміністративне провадження № К/990/37279/23 (ЄДРСРУ № 115630050) досліджував
питання щодо ненадання договору (купівлі-продажу, поставки і т.і.) як підстави
для зупинення реєстрації податкової накладної.
Відповідно до
пункту 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (надалі також -
Порядок №1165), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку
коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в
електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку
квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування,
яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з
пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та
дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій
(критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій,
на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку
коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому
відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку
пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття
контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку
коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до
Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до
пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару/послуги,
зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному
реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку
на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній
основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у
податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на
збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в
Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця
між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги
(крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від
оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення
на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в
отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у
Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання
відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових
накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у
Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів
(продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим
на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до
пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації
податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових
накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019
року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за
№1245/34216; надалі також - Порядок
№520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування
в Реєстрі платник податку має право
подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження
інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для
розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про
реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в
Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією
регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової
накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в
Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні
контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного
органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують
продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні
документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і
транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи
(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти
приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних
типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові
документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи
щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність,
паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено
договором та/або законодавством.
Згідно із
пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у
пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого
органу протягом 365 календарних днів,
що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій
накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові
пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків
коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на
одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в
таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні
операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією
товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з
Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до
пунктів 9 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані
платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку,
розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає
рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в
Реєстрі в разі:
ненадання
платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної
у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в
Реєстрі;
та/або
ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього
Порядку;
та/або надання
платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням
законодавства.
Верховний Суд
за результатами аналізу наведених норм у
постановах від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20, від 20 січня 2022
року у справі № 140/4162/21 дійшов висновку,
що чинними нормативно-правовими актами визначено
вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення
про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як
підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для
розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про
реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в
Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Здійснення
моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування
критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на
убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що
не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку
копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне
підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу
реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти
владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права
платника податків, повинні уникати надмірного
формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на
додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо
легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову
накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку
№520, проте завжди є унікальним та
залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту
договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого
врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами
детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на
підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є
формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН
податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною
квитанцією.
У постанові від
3 листопада 2021 року у справі № 360/2460/20
Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що
можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження
правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим
органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням
необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію
зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
(!!!) Колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на те,
що основним мотивом постановлення апеляційним судом рішення про відмову в
задоволенні позову було не надання Товариством договору купівлі-продажу.
Верховний Суд
неодноразово в своїх рішеннях підкреслював, що договір не є первинним документом,
оскільки його укладання не призводить до змін у структурі активів, зобов`язань
та капіталу. Підписання договору лише свідчить про наміри двох суб`єктів
господарювання здійснити певні дії щодо товарів, робіт чи послуг. В той час як видаткова накладна є первинним
документом, вона підтверджує передачу матеріалів, сировини, палива,
товарів, необоротних активів тощо від продавця до покупця.
Аналогічна
правова позиція викладена 19 березня 2019 року Верховним Судом у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №809/1718/15, адміністративне провадження
№К/9901/19199/18 (ЄДРСРУ № 80580345).
Крім того, договір купівлі-продажу може укладатися
як в усній, так і в письмовій формі, (за виключенням тих видів товару,
для договору купівлі-продажу законом встановлена обов`язкова письмова форма), а
тому ненадання цього документу
контролюючому органу для підтвердження інформації, зазначеної у податковій
накладній, не є безумовною підставою для прийняття рішення про відмову в
її реєстрації, оскільки податковий орган має в першу чергу враховувати
первинні документи, які відображають сутність та зміст господарської операції
та стали підставою для складання податкової накладної.
07 грудня 2022
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 500/2237/20, адміністративне
провадження № К/9901/20572/21 (ЄДРСРУ № 107731907) вказав, що приймаючи рішення
про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган:
- не повинен здійснювати повний
аналіз господарських операцій платника податків на предмет їх реальності;
- конкретизувати перелік
документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН, які вимагаються від
платника податків;
- враховувати унікальність
первинних документів, які залежить від організації господарських
взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин
між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї
чи іншої сфери бізнесу.
ВИСНОВОК: Можливість надання платником податків вичерпного
переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання
податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом
конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого
переліку документів.
Матеріал по темі: «Неконкретизації переліку документів у
квитанції про зупинення накладної»
Теги: податкові накладні, виключення
з ризикових, подання таблиці, зупинення реєстрації податкових накладних, реєстр
накладних, пояснення, ризикові контрагенти, оскарження рішення комісії,
розшифрування, ПН, РК, податкова, ДПС, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар