Адвокат Морозов (судовий захист)
Визнано протиправними та
нечинними п. 10, п. 20, п. 21 Порядку зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в ЄРПН
Відносини,
що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс
України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що
справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та
зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і
обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також
відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно
до п.201.1ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату
виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти
податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у
порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої
платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у
встановлений цим Кодексом термін.
Згідно
з п.201.10ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання
товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в
установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному
реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням
продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування
до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у
текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою
та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в
електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує
державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо
надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням
вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192
цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті,
протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в
електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді
або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція
про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування
надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо
протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття,
або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така
податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових
накладних.
Згідно
з п.201.10ст.201 Податкового кодексу Українипорядок ведення Єдиного реєстру
податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має
право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними
Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно
до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010(Порядок №1246)
податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку
на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового
кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в
установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно
з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або
розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх
розшифрування та проводяться перевірки:
-
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому
формату (стандарту);
-
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності
права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної
та/або розрахунку коригування;
-
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або
розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації
таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
-
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10
статті 201Кодексу;
-
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до
пункту 201.1статті 201 Кодексу;
-
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і
200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків
коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
-
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка
коригується;
-
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної
та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
-
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або
розрахунків коригування.
-
дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис",
«Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну
електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в
установленому порядку.
Відповідно
до пунктів 13-15 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом
12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або
зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі -
квитанція).
Квитанція
в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та
є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової
накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній
формі зберігається в ДФС.
У
квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової
накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у
податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення
перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено
порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової
накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого
неприйняття.
Відповідно
до пункту 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних
та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації
податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно
надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику
податку.
Згідно
з п.201.16ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку
та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
12
лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 «Про
затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою
затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій,
які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій
реєстрації (далі - Порядок № 117).
Згідно
з пп. 12, 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом
операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в
автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації
податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням
зупинення такої реєстрації.
У
квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку
коригування зазначаються:
1)
номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування;
2)
порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з
УКТЗЕД/ послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг,
зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких
зупинена;
3)
критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості
здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової
накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за
кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4)
пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів,
необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової
накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У
відповідності до п. п. 15 - 21 Порядку №117, письмові пояснення та копії
документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право
подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за
датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій
накладній/розрахунку коригування.
Платник
податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох
податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні /
розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за
одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках
коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно
з УКТЗЕДабо кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та
послуг).
ДФС
розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо
засобів електронного зв`язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та
копії документів.
Письмові
пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу
відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих
органів.
Комісії
контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії
головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та
комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені
комісії приймають рішення про:
-
реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
-
відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами
для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації
податкової накладної/розрахунку коригування є:
-
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження
інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування,
реєстрацію яких зупинено;
-
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту
13 цього Порядку;
-
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням
законодавства.
Згідно
з п.27 Порядку №117, рішення про відмову у реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в
адміністративному або судовому порядку.
(!!!) Отже, підставою для зупинення реєстрації
податкових накладних мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків
відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких
встановлений податковим законодавством.
Загальними
вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта
правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення
податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а
також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Як
вказав Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 можливість надання платником податків
вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та
подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним
органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим
органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення
відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого
обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання
документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації
податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак,
невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту,
форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до
його протиправності.
Таким
чином, контролюючий орган був зобов`язаний у квитанції чітко вказати на
конкретний вид критерію, який встановлений п. п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості
платника податку.
Відповідно
до положень пункту 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного
судочинства України рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути прийнято
обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для
прийняття рішення. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних
повноважень може посилатися тільки на ті обставини, які зазначені в рішенні як
підстава його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на
користь висновку про його неправомірність.
З
огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів,
рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію
обґрунтованості.
Аналогічні
позиції викладені у постановах Верховного Суду від 22.04.2019 у справі №2040/5445/18, від 16.04.2019 у справі №826/10649/17, від 20.08.2019 у справі №2540/3009/18.
Крім
того, щодо застосування контролюючим органом до платника Критеріїв ризиковості
платників податку визначених листом Державної фіскальної служби України №
1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 необхідно вказати на наступне.
Пунктом
10 Порядку № 117 встановлено, що критерії ризиковості платника податку, перелік
показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку,
визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему
електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Разом
з тим, необхідно зазначити, що лист Державної фіскальної служби України
№1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 не затверджений будь-яким наказом Державної
фіскальної служби України і не погоджений з Міністерством фінансів України, у
зв`язку з чим не відповідає пункту 10 Порядку № 117.
З
огляду на відсутність державної реєстрації вказаний лист не може вважатися
актом управління довгострокового та неодноразового застосування, який
встановлює, змінює або припиняє загальні правила регулювання однотипних
відносин щодо широкого кола осіб, а тому має виключно
інформативно-рекомендаційний характер.
У
постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року по справі №822/1878/18 вказано, що листи міністерств, інших
органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті
117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7
Кодексу адміністративного судочинства України.
Аналогічні
правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 21 травня 2019 року
у справі № 815/2791/18, від 09 липня 2019
року у справі № 140/2093/18, від 30 липня
2019 року у справі № 320/6312/18 та
від 20 листопада 2019 року у справі №560/279/19.
Більше
того, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.06.2019 у
справі №
826/12108/18, яке залишене без змін постановою Шостого
апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 року та від 10.03.2020 р.
Верховним судом, визнано
протиправними та нечинними п. 10, п. 20, п. 21 Порядку зупинення реєстрації
податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових
накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117
від 21 лютого 2018 року "Про затвердження порядків з питань зупинення
реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі
податкових накладних", які відсилали до ДФС питання про визначення
критеріїв ризиковості платника податку та про перелік підстав для прийняття
(відмову у прийнятті) комісіями рішень про реєстрацію (відмову) в реєстрації
податкових накладних.
Стосовно зобов`язання Державної податкової службу України
зареєструвати податкові накладні
Відповідно
до п. 28 Порядку № 117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію
яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-
прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної /
розрахунку коригування в Реєстрі;
-
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної /
розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідні
положення містить і Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних,
затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №
1246(далі - Порядок № 1246).
Так,
відповідно до п. 19, п. 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок
коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з
таких подій:
-
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію
податкової накладної та/або розрахунку коригування;
-
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або
розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
-
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про
реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку
коригування.
У
разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації
податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили,
такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після
проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу
десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або
скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день
набрання законної сили рішенням суду.
Відповідно
до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 р. № 1200 «Про
утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби
України Кабінет Міністрів України постановив утворити Державну податкову службу
України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну
службу шляхом поділу та установив, що Державна податкова служба та Державна
митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої
Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
За
таких обставин, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі
податкових накладних податкові накладні датою їх фактичного отримання Державною
податковою службою України є правомірним.
Теги:
реєстрація податкової накладної, відмова в реєстрації, штрафні санкції,
зупинення реєстрації податкової накладної, ЄРПН, реєстр податкових накладних,
судова практика, Адвокат Морозов