Адвокат Морозов (судовий захист)
Правова природа протоколу про адмінправопорушення
складеного працівником поліції у разі подальшого закриття справи судом та
правові наслідки
22 січня 2025 року Велика Палата Верховного Суду в
рамках справи № 335/6977/22,
провадження № 14-87цс24 (ЄДРСРУ № 125162574) досліджувала питання щодо правової
природи протоколу у справі про адміністративне правопорушення
У цій справі перед Великою Палатою Верховного Суду
постало питання, чи є факт складання протоколу про адміністративне
правопорушення працівником патрульної поліції у разі подальшого закриття справи
судом у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення підставою
для відшкодування моральної шкоди особі, стосовно якої складено протокол.
Відповідно до статті 251 КУпАП протокол про
адміністративне правопорушення є джерелом доказів у справі. Обов`язок зі
збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів
про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
Згідно зі статтею 256 КУпАП у протоколі про
адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення,
посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про
особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її
виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення;
нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення;
прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою
згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної
відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо
правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в
протоколі.
Протокол підписується особою, яка його склала, і
особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; за наявності
свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
У разі відмови особи, яка притягається до
адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться
запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності,
має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які
додаються до такого протоколу, а також викласти мотиви відмови від його
підписання.
(!) Під час
складення протоколу особі, яка притягається до адміністративної
відповідальності, роз`яснюють її права і обов`язки, передбачені статтею 268
цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07
листопада 2015 року № 1395 затверджено Інструкцію з оформлення поліцейськими
матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки
дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі (далі - Інструкція).
Особливості оформлення матеріалів про адміністративне
правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 124 КУпАП,
визначені у розділі ІХ Інструкції.
У разі порушення учасниками дорожнього руху правил
дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу,
автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого
майна, на місці ДТП складається протокол про адміністративне правопорушення
стосовно цих осіб, до якого додаються: 1) схема місця ДТП (додаток 8), яку
підписують учасники ДТП та поліцейський; 2) пояснення учасників пригоди та
свідків (у разі їх наявності); 3) показання технічних приладів (у разі їх
наявності);4) показання засобів фото- та/або відеоспостереження (у разі їх
наявності); 5) інші матеріали, які необхідні для прийняття рішення у справі.
У випадках, коли для прийняття об`єктивного рішення
виникає необхідність для отримання додаткових даних, поліцейський, який
оформлює матеріали ДТП, протягом доби передає оформлені матеріали ДТП
для подальшого розгляду уповноваженій особі підрозділу поліції, на території
обслуговування якого сталася пригода.
Уповноважена особа підрозділу поліції під час розгляду
матеріалів ДТП повинен(на) в найкоротший строк, але не більше одного місяця
з дати вчинення ДТП, встановити всі обставини її скоєння, вжити інших
заходів щодо об`єктивного визначення особи, яка вчинила адміністративне
правопорушення, передбачене статтею 124 КУпАП, скласти відносно такої особи
протокол про адміністративне правопорушення та в п`ятиденний строк надіслати
його до відповідного суду (пункти 1, 6, 7 розділу ІХ Інструкції).
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 13
березня 2019 року у справі №
712/7385/17 сформулювала висновок, що дії суб`єкта владних
повноважень щодо складання протоколу без ухвалення рішення про притягнення
особи до адміністративної відповідальності не породжують правових наслідків для
особи та не порушують її права.
Велика Палати Верховного Суду також вже досліджувала
питання порядку оскарження дій працівників поліції у разі складання протоколу
про адміністративне правопорушення та у постанові від 19 червня 2019 року у
справі № 638/3490/18 сформулювала
такі висновки.
Складання протоколу є процесуальною дією суб`єкта
владних повноважень, яка спрямована на фіксацію адміністративного
правопорушення та відповідно до статті 251 КУпАП є предметом оцінки суду як
доказу вчинення такого правопорушення при розгляді справи про притягнення особи
до адміністративної відповідальності.
Протокол не є рішенням суб`єкта владних повноважень.
(!!!) Розгляд
питання правомірності складання протоколу про адміністративне правопорушення в
окремому позовному провадженні без аналізу матеріалів про притягнення особи до
адміністративної відповідальності та рішення суб`єкта владних повноважень,
винесеного за результатами їх розгляду, сукупно з іншими доказами, не дозволить
ефективно захистити та відновити (за наявності порушень) права особи, яка притягується
до адміністративної відповідальності.
Застосовним до розглядуваної справи є також висновок
Верховного Суду, сформульований у
постанові від 22 червня 2023 року у справі № 752/5417/19, про те, що факт складання
поліцейським протоколу не вказує на фактичну вину особи в ДТП. Протокол є
носієм доказової інформації, яка в подальшому може бути використана органом,
який здійснює розгляд справи про адміністративне правопорушення з метою
прийняття рішення щодо наявності або відсутності складу адміністративного
правопорушення в діях особи. Протокол фіксує обставини та факти виявлених
порушень законодавства та не є рішенням, що створює правові наслідки і не
змінює стан суб`єктивних прав особи, оскільки таким рішенням є постанова, яка
приймається на підставі протоколу.
Узагальнюючи висновки у питанні визначення правової
природи протоколу про адміністративне правопорушення та функції патрульних
поліцейських під час його складання, Велика Палата Верховного Суду виходить з
того, що на уповноважену особу підрозділу поліції під час оформлення
матеріалів ДТП покладено обов`язок зафіксувати всі обставини її скоєння з
визначенням особи, яка за встановленими обставинами та з високим ступенем
вірогідності вчинила адміністративне правопорушення, скласти стосовно такої
особи протокол про адміністративне правопорушення та надіслати його до суду.
(!) Водночас на
патрульного поліцейського під час складення протоколу про адміністративне
правопорушення покладено відмінну функцію ніж та, яку має виконати суд під час
розгляду справи про адміністративне правопорушення. До повноважень
патрульного поліцейського не належить встановлення та остаточна оцінка всіх
обставини, які зафіксовані у протоколі, не надано повноважень проводити
експертизу чи залучати спеціалістів, які володіють достатніми професійними
знаннями для встановлення специфічних обставин. Фактично на уповноважену
особу підрозділу поліції покладена обмежена функція, а саме збирання та
фіксація доказів стосовно обставин події, що відбулася.
Оцінку доказів патрульний поліцейський повинен
здійснити такою мірою, як це потрібно для визначення ймовірної особи, дії якої
містять ознаки складу адміністративного правопорушення. Висновки
поліцейського є вірогідними та не мають для суду заздалегідь визначеного
значення. Дії особи, стосовно якої складено протокол про адміністративне
правопорушення, ймовірно місять ознаки адміністративного правопорушення, але
остаточні висновки, зокрема й про дійсно винну у правопорушенні особу, має
зробити виключно суд.
Своєю чергою оцінку доказів, зібраних та зафіксованих
патрульним поліцейським, та правову кваліфікацію дій особи, стосовно якої
складено протокол про адміністративне правопорушення, встановлених на підставі
цих доказів, здійснює суд під час розгляду справи про адміністративне
правопорушення, зокрема, із залученням експерта і спеціаліста, а також за
допомогою інших доказів.
Отже, оформлення патрульним поліцейським матеріалів
про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху
здійснюється ним на виконання покладених на нього функцій та завдань, а дії
зі складання протоколу про адміністративне правопорушення не породжують
правових наслідків для особи, щодо якої складено такий протокол, крім
тих, що пов`язані з розглядом такого протоколу судом.
Протокол про адміністративне правопорушення, який є
офіційним процесуальним документом, складається уповноваженою особою у
встановленій формі і повинен містити відомості, потрібні для розгляду справи по
суті, зокрема зазначення характеру адміністративного правопорушення та нормативного
акта, який передбачає відповідальність за таке правопорушення.
ВИСНОВКИ про застосування норм права:
Встановлення протиправності у діях працівника
патрульної поліції під час складання протоколу про адміністративне
правопорушення є обов`язковою умовою для покладення відповідальності на державу
за дії (бездіяльність) посадових осіб органів державної влади у виді
відшкодування шкоди.
Відповідність протоколу про адміністративне
правопорушення (за формою чи змістом) вимогам закону, складення такого протоколу
уповноваженою особою, а також правомірність інших дій (бездіяльності)
працівників патрульної поліції під час оформлення матеріалів про
адміністративне правопорушення може бути встановлено судом у справі про
адміністративне правопорушення.
У разі відповідності протоколу про адміністративне
правопорушення вимогам закону та вчинення працівниками патрульної поліції під
час складання протоколу всіх дій згідно із законом та в межах їхніх повноважень
факт закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення за
відсутністю складу правопорушення не є фактом, який підтверджує протиправність
дій патрульних поліцейських щодо складання такого протоколу.
Матеріал по темі: «Моральна
шкода при складенні протоколу про адміністративне правопорушення працівником поліції»
Теги: протокол, постанова,
штраф, сплата штрафу, визнання вини, адмінправопорушення, виконавче
провадження, повернення коштів, оскарження штрафів, судова практика, Верховний
суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар