Адвокат Морозов (судовий захист)
Велика Палата Верховного Суду: суб`єкти, які
уповноважені приймати рішення про примусове відчуження майна в умовах правового
режиму воєнного стану
23 жовтня 2024 року Велика
Палата Верховного Суду в рамках
справи № 712/3525/23,
провадження № 14-75цс24 (ЄДРСРУ № 123313995) досліджувала питання щодо
суб`єктів, уповноважених приймати рішення про примусове відчуження майна в
умовах правового режиму воєнного стану
Стаття 4 Закону України «Про передачу, примусове
відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи
надзвичайного стану» передбачає, що примусове відчуження або вилучення майна у
зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану
здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно
з органом військового управління, визначеним Міністерством оборони України,
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи
Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом
відповідної місцевої ради, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї
статті.
Норми зазначеної статті кореспондуються з положеннями
наведеного вище пункту 4 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий
режим воєнного стану».
Згідно з частиною другою статті 1 Закону України «Про
передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму
воєнного чи надзвичайного стану» термін «військове командування»
вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про правовий режим воєнного
стану» або Законі України «Про правовий режим надзвичайного стану», залежно від
правового режиму, в умовах якого передається, відчужується або вилучається
майно.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України
«Про правовий режим воєнного стану» військовим командуванням, якому згідно з
цим Законом надається право разом з органами виконавчої влади, військовими
адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами
місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму
воєнного стану, є: Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач
об`єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ
(сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового
управління, командири з`єднань, військових частин Збройних Сил України та інших
утворених відповідно до законів України військових формувань.
Аналогічне визначення військового командування
міститься у статті 1 Закону України «Про оборону України».
За висновками суду може бути створено також і робочу
групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із
запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, основним
завданням якої є прийняття рішення щодо передачі, примусового відчуження або
вилучення майна в умовах правового воєнного чи надзвичайного стану, яке
оформляється протоколом. Голова робочої групи подає прийняте рішення військовій
адміністрації для його погодження в установленому порядку.
Таким чином, згадана робоча група з розгляду
питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням
та виконанням заходів правового режиму воєнного стану є спеціально
уповноваженим колективним органом, який в межах визначених повноважень та у
відповідності до вимог чинного законодавства зобов`язаний ухвалювати рішення
про відчуження транспортних засобів, для забезпечення виконання завдань з
оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також
усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть
виникнути в період воєнного стану.
Окремо слід вказати, що постановою Касаційного
господарського суду від 16 лютого 2024 року у справі № 910/10009/22 встановлено, що спірне майно було
відчужене (вилучене) у власника наказом Київської обласної військової
адміністрації, яка не віднесена до військового командування у розумінні
Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а тому не мала права
самостійно приймати рішення про відчуження.
ВИСНОВОК: Таким чином, суб`єктами, які уповноважені приймати рішення про примусове
відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану є військове
командування, але може бути й спеціально уповноважений колективний орган до
складу якого входять представники військового командування.
Матеріал по темі: «Примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану»
Теги: реквізиція, вилучення,
примусове відчуження, воєнний стан, військова адміністрація, компенсація вартості, акт вилучення, право
власності, віндикаційний позов, витребування майна, судова практика, Верховний
суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар