Адвокат Морозов (судовий захист)
Отримання платником податків документів через
електронний кабінет та підтвердженням для податкового органу про доставку
документа
04 липня 2024 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 520/5841/21,
адміністративне провадження № К/990/23396/23, № К/990/20365/23 (ЄДРСРУ №
120186708) досліджував питання щодо отримання платником податків документів
через електронний кабінет.
Відповідно до пункту 42.2 статті 42 ПК України
документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку,
визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням,
податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про
вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
За правилами абзаців першого-третього пункту 42.4
статті 42 ПК України платники податків, які подають звітність в електронній
формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті,
можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного
зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про
електронні документи та електронний документообіг" та «Про електронні
довірчі послуги".
Листування контролюючих органів з платниками податків,
зазначеними в абзаці першому цього пункту, які подали заяву про бажання
отримувати документи через електронний кабінет, здійснюється засобами
електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України
"Про електронні документи та електронний документообіг" та «Про
електронні довірчі послуги" шляхом надіслання документа в електронний
кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу
(адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в
електронний кабінет.
(!!!) Документ,
надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим
платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України
"Про електронні документи та електронний документообіг" та «Про
електронні довірчі послуги" та є доступним в електронному кабінеті.
Датою вручення платнику податків документа є дата,
зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з
електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки
документа платнику податків (перше речення абзацу четвертого пункту 42.4 статті
42 ПК України).
Абзац п`ятий пункту 42.4 статті 42 ПК України
встановлює, що у разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку
документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його
надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня
відправлення з електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням,
податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про
вручення або особисто вручається платнику податків (його представнику).
При цьому абзац перший пункту 42.5 статті 42 ПК
України передбачає, що у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання
отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків
здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою
адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або
особисто вручаються платнику податків (його представнику).
Відповідно до абзаців четвертого, п`ятого пункту
42-1.5 статті 42-1 ПК України платник податків, що пройшов ідентифікацію в
електронному кабінеті, самостійно визначає спосіб взаємодії з контролюючим
органом, а саме в загальному порядку чи в електронній формі, про що робить
відповідну позначку в електронному кабінеті з одночасним обов`язковим
зазначенням своєї електронної адреси (адрес). У разі зміни електронної адреси
платник податків зобов`язаний не пізніше наступного робочого дня внести
відповідні зміни до своїх облікових даних в електронному кабінеті.
Починаючи з дня, наступного за днем обрання платником
податків електронної форми взаємодії з контролюючим органом через електронний
кабінет, крім вихідних та святкових днів, взаємодія між ними, яка може бути
реалізована в електронній формі засобами електронного зв`язку, здійснюється
через електронний кабінет.
З аналізу наведених норм податкового законодавства
слідує, що передумовою використання контролюючим органом способу листування з
платником податків шляхом надіслання йому документів засобами електронного
зв`язку в електронній формі є подання платником податків відповідної заяви
про бажання отримувати документи через електронний кабінет.
За відсутності такої заяви контролюючий орган повинен
надсилати відповідні документи платнику податків в порядку, встановленому
пунктом 42.5 статті 42 ПК України. У разі ж
виявлення платником податків бажання отримувати документи через електронний
кабінет підтвердженням для податкового органу про доставку документа є
відповідна квитанція. Податковий орган також повинен сповістити платника
податків про надіслання документів в його електронний кабінет шляхом надсилання
таких відомостей на його електронну адресу (адреси).
ВИСНОВОК: З урахуванням викладеного вбачається, що саме платник
податків визначає спосіб спілкування (листування) з контролюючим органом або
через електронний кабінет або через загальну пошту.
Матеріал по темі: «Подання
додаткових документів після проведення податкової перевірки»
Немає коментарів:
Дописати коментар