Адвокат Морозов (судовий захист)
Підписання
електронного ордера кваліфікованим електронним підписом за допомогою іншого
засобу, ніж засіб Електронного суду, як підтвердження повноважень адвоката
10 липня 2024
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 340/1498/22,
адміністративне провадження № К/990/3761/23 (ЄДРСРУ № 120247266) досліджував
питання щодо підписання електронного ордеру адвоката за допомогою іншого
засобу, аніж «Електронний суд».
За змістом
частини четвертої статті 59 КАС України повноваження адвоката як представника
підтверджуються довіреністю або ордером, виданим відповідно до Закону України
«Про адвокатуру і адвокатську діяльність».
Зазначене
кореспондується з положеннями частини першої статті 26 Закону України «Про
адвокатуру та адвокатську діяльність», відповідно до якої адвокатська
діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами,
що підтверджують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть
бути: договір про надання правової допомоги; довіреність; ордер; доручення
органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної допомоги.
У частині
другій статті 26 Закону України від 05 липня 2012 року №5076-VI «Про адвокатуру
та адвокатську діяльність» визначено, що ордер - це письмовий документ,
що у випадках, встановлених цим Законом та іншими законами України, посвідчує
повноваження адвоката на надання правової допомоги. Ордер видається адвокатом,
адвокатським бюро або адвокатським об`єднанням та повинен містити підпис
адвоката. Рада адвокатів України затверджує типову форму ордера.
Рішенням Ради
адвокатів України від 12 квітня 2019 року №41 затверджено Положення про ордер
на надання правничої (правової) допомоги (далі - Положення №41).
Згідно з
пунктом 4 Положення №41 ордер видається адвокатом, адвокатським бюро,
адвокатським об`єднанням та повинен містити обов`язкові реквізити, передбачені
цим Положенням.
За приписами
пункту 6 Положення №41 бланки ордерів, згідно затвердженої типової форми,
генеруються у відповідному розділі «Особистого кабінету адвоката» на офіційному
веб-сайті Національної асоціації адвокатів України www.unba.org.ua слідуючи
командам системи.
Водночас
відповідно до положень частин сьомої і восьмої статті 44 КАС України документи
(в тому числі процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо)
можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися учасниками справи в
електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної
системи, за винятком випадків, визначених цим Кодексом. Процесуальні документи
в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням
Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному
Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або
положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем
(модулів).
Рішенням Вищої
ради правосуддя від 17 серпня 2021 року №1845/0/15-21 затверджено Положення про
порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової
інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - Положення про ЄСІТС,), яке
визначає порядок функціонування в судах та органах системи правосуддя окремих
підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи,
зокрема підсистем "Електронний кабінет", "Електронний суд"
та підсистеми відеоконференцзв`язку; порядок вчинення процесуальних дій в
електронній формі з використанням таких підсистем; особливості використання в
судах та органах системи правосуддя іншого програмного забезпечення в
перехідний період до початку функціонування Єдиної судової
інформаційно-телекомунікаційної системи у складі всіх підсистем (модулів).
Згідно з
пунктом 8 Положення про ЄСІТС (тут і далі в редакції, чинній на час подання
апеляційної скарги) підсистема "Електронний кабінет" (Електронний
кабінет ЄСІТС, Електронний кабінет) - це підсистема ЄСІТС, захищений вебсервіс,
що має офіційну адресу в інтернеті (https://cabinet.court.gov.ua), який
забезпечує процедуру реєстрації користувачів в ЄСІТС, а також подальшу
автентифікацію таких осіб з метою їх доступу до підсистем (модулів) ЄСІТС у
межах наданих прав.
Процедура
реєстрації в ЄСІТС (реєстрація Електронного кабінету, реєстрація офіційної
електронної адреси) передбачає проходження запропонованої засобами Електронного
кабінету процедури реєстрації з використанням кваліфікованого електронного
підпису, та внесенням контактних даних особи, зокрема адреси електронної пошти,
номера телефону (в тому числі мобільного), зазначенням інших засобів зв`язку,
які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику (пункт 9 Положення про
ЄСІТС).
Пунктом 24
Положення про ЄСІТС визначено, що підсистема "Електронний суд"
(Електронний суд) є підсистемою ЄСІТС, що забезпечує можливість користувачам у
передбачених законодавством випадках відповідно до наявних технічних
можливостей підсистеми ЄСІТС реалізованого функціоналу створювати та надсилати
в електронному вигляді процесуальні чи інші документи до суду, інших органів та
установ у системі правосуддя, а також отримувати інформацію про стан і
результати розгляду таких документів чи інші документи. Інструкція користувача
Електронного суду розробляється адміністратором ЄСІТС та розміщується на
вебсторінці технічної підтримки користувачів ЄСІТС за вебадресою https://wiki.court.gov.ua.
Згідно з
пунктом 26 Положення про ЄСІТС електронні документи створюються із
застосуванням вбудованого текстового редактора шляхом заповнення форм
документів, передбачених Інструкцією користувача Електронного суду,
підписуються кваліфікованим електронним підписом (підписами) його підписувача
(підписувачів) та надсилаються засобами відповідної підсистеми ЄСІТС.
Відповідно до
абзацу першого пункту 27 Положення про ЄСІТС до створених в Електронному суді
документів користувачі можуть додавати інші файли (зображення, відеофайли
тощо). Відповідні додані файли (додатки) підписуються кваліфікованим
електронним підписом користувачів разом зі створеними в Електронному суді
документами, до яких вони додаються.
Абзацом другим
цього пункту обумовлено, що технічні вимоги щодо форм електронних документів та
їхніх додатків, обмеження щодо їхнього розміру, формату та інших характеристик встановлюються
Інструкцією користувача Електронного суду.
За правилами
підпункту 11.5.1 пункту 11.5 Інструкції користувача Електронного кабінету
ЄСІТС, розміщеної на сайті https://wiki-ccs.court.gov.ua (далі - Інструкція),
користувачі, які підтвердили свої повноваження адвоката мають можливість видати
ордер на конкретну справу для отримання доступу до документів по справі та
загальний ордер (без вказання номера справи), який спрощує та прискорює процес
подачі заяв до суду.
Алгоритм
створення електронного ордера закріплений у підпункті 11.5.2 пункту 11.5
Інструкції.
Підпунктом
11.5.6 пункту 11.5 Інструкції передбачено, що обраний на початку формування
заяви ордер буде автоматично завантажено до додатків сформованої заяви.
У підпункті
11.6.1 пункту 11.6 Інструкції зазначено, що електронні довіреності та ордери
надаються та оформлюються засобами ЕС у відповідності до вимог Закону України
«Про електронні документи та електронний документообіг» та їх юридична сила не
може бути заперечена виключно через те, що вони мають електронну форму.
Указаний
порядок підтвердження повноважень адвоката як представника за допомогою засобів
ЄСІТС (створення електронного ордера із застосуванням вбудованого текстового
редактора) узгоджується з приписами частини сьомої статті 59 КАС України,
згідно з якою в разі подання представником заяви по суті справи в електронній
формі він може додати до неї довіреність або ордер в електронній формі,
підписані електронним підписом відповідно до Положення про Єдину судову
інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положень, що визначають порядок
функціонування її окремих підсистем (модулів).
ВИСНОВОК: З огляду на
положення Законів України «Про електронні документи та електронний
документообіг» і «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», підписання
ордера кваліфікованим електронним підписом за допомогою іншого засобу, ніж
засіб Електронного суду, який так само здатний забезпечити умови,
передбачені статтею 19 Закону України «Про електронну ідентифікацію та
електронні довірчі послуги», та додавання файлу з накладеним цифровим підписом
до створеного в Електронному суді документа також буде відповідати вимогам
процесуального законодавства.
Матеріал по темі: «Адвокатський ордер: конкретизація / не конкретизація
органу де надається правова допомога»
Теги: ордер, адвокат, наау, рада
адвокатів, керівник, адвокатське бюро, печатка, підпис, видача ордерів, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар