Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: правомірність відключення споживачів
від комунальних послуг за борги по ЖКХ за ініціативою виконавця
В продовження теми: «Уряд скасував заборону на нарахування
та стягнення штрафів за несвоєчасну оплату ЖКХ»
11 жовтня 2019 року Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати
Касаційного господарського суду в рамках справи № 913/337/18 (ЄДРСРУ № 85574640) досліджував
питання щодо правомірності відключення споживачів від комунальних послуг за
борги по ЖКХ.
Приймаючи дану постанову об`єднана палата Касаційного господарського суду у
складі Верховного Суду відступила від висновку щодо
застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених в раніше
ухваленому судовому рішенні Верховного Суду від 22.05.2019 у справі №
913/257/18, за яким у відповідача наявне право, передбачене договором, на
обмеження або припинення енергопостачання позивачеві у разі несплати ним
своєчасно за спожиту електроенергію, без урахування вимог статті 6 Закону
України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення".
Правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці
та регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом,
постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки
України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі визначає
Закон України "Про
електроенергетику", який є спеціальним нормативно-правовим актом у цій
галузі, що регулює загальні правовідносини з усіма споживачами
електроенергії.
Статтею 5 Закон України "Про електроенергетику" визначено, що
державна політика в електроенергетиці базується на таких принципах: державне
регулювання діяльності в електроенергетиці; створення умов безпечної
експлуатації об`єктів електроенергетики;
забезпечення раціонального споживання палива і енергії; додержання єдиних державних норм, правил і стандартів
всіма суб`єктами відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, постачанням,
розподілом і використанням енергії.
Водночас Закон України "Про питну воду та питне водопостачання" є
спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає правові, економічні та
організаційні засади функціонування системи питного водопостачання, спрямований
на гарантоване забезпечення населення якісною та безпечною для здоров`я людини
питною водою.
(!!!) За змістом положень ст. 6 зазначеного Закону державна політика у сфері
питної води та питного водопостачання будується на принципах, в тому числі й
заборони відключення об`єктів питного водопостачання та водовідведення від
системи енерго-, газо-, теплопостачання як об`єктів життєзабезпечення і
стратегічного значення.
Відтак, заборону
відключення електроенергії об`єктів питного водопостачання та водовідведення
прямо передбачено законодавством.
Крім того, положення ст. 6 Закон
України "Про питну воду та питне водопостачання" узгоджуються зі
змістом ч. 4 ст. 13 Конституції України, відповідно до якої держава забезпечує
захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну
спрямованість економіки. Усі суб`єкти
права власності рівні перед законом.
Змістовний аналіз зазначених норм матеріального права свідчить про
наявність суперечностей між умовами договору на електрозабезпечення та положеннями
зазначених актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 3 ст. 6 ЦК України, сторони в договорі не можуть
відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо
вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів
цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між
сторонами.
Передбачений у ст. 6 Закон України "Про питну воду та питне
водопостачання" принцип застосовується з метою попередження екологічної та
епідеміологічної кризи, яка може виникнути у разі тривалого відключення
об`єктів питного водопостачання та водовідведення від системи енергопостачання.
Крім того, статтею 1 Закону України " Про охорону навколишнього
природного середовища" є
регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних
ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації
негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне
середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи,
ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних
об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.
Основними принципами охорони навколишнього природного середовища, серед
іншого, є пріоритетність вимог
екологічної безпеки, обов`язковість додержання екологічних стандартів,
нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні
господарської, управлінської та іншої діяльності (ст. 3 Закону України "
Про охорону навколишнього природного середовища").
Згідно ст. 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного
середовища", громадяни України
мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та
інших законів.
За ч. 2 ст. 10 Закону України "Про охорону навколишнього природного
середовища" визначено, що діяльність,
що перешкоджає здійсненню права громадян на безпечне навколишнє природне
середовище та інших їх екологічних прав, підлягає припиненню в порядку, встановленому цим Законом та
іншим законодавством України.
Відповідно до ст. 50 Закону України "Про охорону навколишнього
природного середовища", екологічна безпека є такий стан навколишнього
природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення
екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей.
(!!!) Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого
комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних,
державно-правових та інших заходів.
Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому
природному середовищу, може бути
припинена за рішенням суду.
Крім того, 18 травня 2021 року Верховний Суд у складі колегії суддів
Касаційного господарського суду в рамках справи № 922/590/20 (ЄДРСРУ № 97283794) вказав, що
зловживанням правом є особливим цивільним правопорушенням, яке здійснюється
управомоченою особою в ході реалізації належного їй суб`єктивного права і
полягає у використанні конкретної форми його реалізації, що суперечить
соціальному призначенню права та спрямоване на спричинення шкоди іншій особі.
За змістом положень статті 6 Закону України "Про питну воду, питне
водопостачання та водовідведення" державна політика у сфері питної води та
питного водопостачання будується на принципах гарантованого першочергового
забезпечення питною водою населення для забезпечення питних, фізіологічних,
санітарно-гігієнічних та побутових потреб а також заборони відключення об`єктів
питного водопостачання та водовідведення від системи енерго-, газо-,
теплопостачання як об`єктів життєзабезпечення і стратегічного значення.
Отже, одним із принципів державної політики у сфері питної води, питного
водопостачання та водовідведення є заборона відключення об`єктів питного
водопостачання та централізованого водовідведення від системи енерго-, газо-,
теплопостачання як об`єктів життєзабезпечення і стратегічного значення.
Вимоги статті 6 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання
та водовідведення" є переважними над іншими актами законодавства, адже
принцип державної політики, встановлений зазначеною нормою, підлягає
обов`язковому застосуванню для підприємств, що забезпечують питною водою певний
населений регіон, з метою гарантованого, першочергового забезпечення питною
водою населення для забезпечення питних, фізіологічних, санітарно-гігієнічних
та побутових потреб.
Стаття 48 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання»
унормовує, що спори з питань питної води та питного водопостачання
розглядаються у судовому порядку.
Правилами користування системами централізованого комунального
водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими
наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 27 червня
2008 року № 190, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм
власності і підпорядкування, передбачено відключення від водопостачання тільки
в разі самовільного приєднання до систем централізованого водопостачання та
водовідведення.
Отже, ні нормами Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ні іншими
нормативно-правовими актами не передбачено право виконавця послуг припинити
водопостачання у разі несвоєчасної оплати споживачем наданих йому послуг.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією висловленою Верховним Судом
в постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 643/11570/15-ц. Аналогічна позиція викладена
у, постанові Верховного Суду від 12 грудня 2018 року по справі №766/22228/17.
ВИСНОВОК: Відключення
споживача від електро-, водо- та газопостачання можливо у виключних випадках
(форс-мажор) або на підставі рішення суду, оскільки нормативними актами не
передбачено відключення споживача від послуги з холодного водопостачання за
ініціативою виконавця цих послуг.
Матеріал по темі: «Забезпечення
позову шляхом заборони відключення житла від електропостачання»
Теги: електроенергія, сорванная пломба, срыв пломбы на электросчетчике,
самовільне підключення, експертиза, втручання в лічильник, пошкодження пломб,
мережі енергопостачальної організації, електрична енергія, Державна інспекція з
енергетичного нагляду, Акт, договір на електропостачання, судовий захист,
Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар