Адвокат Морозов (судовий захист)
Правовий висновок
Верховного Суду щодо застосування Указу № 436/95 (застосування штрафних
санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки)
17
липня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
1140/3384/18, адміністративне провадження №К/9901/22124/19 (ЄДРСРУ №
90458491) досліджував питання щодо застосуванню Указу № 436/95
(застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки).
Суть справи: Платником податків не здійснено
оприбуткування готівкових коштів в книзі обліку доходів внаслідок чого до нього
на підставі абзацу третього статті 1 Указу №436/95 застосовано штраф у
п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми згідно із оскаржуваним податковим
повідомленням-рішенням.
Так,
положеннями абзацу третього статті 1 Указу №436/95 (який втратив чинність згідно з Указом
Президента України від 20 червня 2019 року №418/2019)
визначено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності,
фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без
громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними
представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється
підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній
валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються
фінансові санкції у вигляді штрафу: за неоприбуткування (неповне та/або
несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі
неоприбуткованої суми.
6
липня 1995 року Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг», у преамбулі якого вказано, що він визначає правові
засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Дія його поширюється на всіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці
та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють
розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Встановлення
норм щодо незастосування РРО у інших законах, крім ПК, не допускається.
Пунктом
3 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»
визначено, що до приведення чинного законодавства у відповідність із цим
Законом чинні закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині,
що не суперечить цьому Закону.
Пунктом
2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті, затвердженого
Постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004
року №637 (яке втратило чинність 5 січня 2018 року згідно з постановою
Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148)
установлено, що вся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день
одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням
готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням
їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього
Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у
касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У
разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням
розрахункової книжки (РК) оприбуткуванням готівки є здійснення обліку
зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі
обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних
РК) (абзаци перший - третій цього пункту).
Абзацом
третім статті 1 Указу №436/95 встановлювалась відповідальність за порушення
суб`єктами підприємницької діяльності норм з регулювання обігу готівки у
національній валюті у вигляді штрафу за неоприбуткування (неповне та/або
несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі
неоприбуткованої суми.
Водночас
прийнятим 6 липня 1995 року Законом України «Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»
також установлена відповідальність за порушення вимог цього Закону до суб`єктів
господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги).
Перелік таких порушень та санкції визначені розділом V «Відповідальність за
порушення вимог цього Закону».
Так,
пунктом 1 частини першої статті 17 Закону України «Про застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування
та послуг» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
передбачено фінансові санкції за порушення вимог цього закону, а саме: у разі
встановлення протягом календарного року в ході перевірки факту: проведення
розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій або
розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих
послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій
з фіскальним режимом роботи; невідповідності у юридичних осіб на місці
проведення розрахунків суми готівкових коштів сумі коштів, зазначеній у денному
звіті, більше ніж на 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати,
встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а в разі
використання юридичною особою розрахункової книжки - загальній сумі продажу за
розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня; нероздрукування
відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової
операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому
господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання.
Отже,
об`єктивна сторона обох порушень, як того, що визначено абзацом третім статті 1
Указу №436/95, так і того, що визначене пунктом 1 частини першої статті 17
Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері
торгівлі, громадського харчування та послуг», фактично полягає у одних і тих
самих діях.
Питання
застосування наведених вище норм було предметом розгляду Великої Палати
Верховного Суду (постанова від 20 травня 2020 року у справі №1340/3510/18).
Таким
чином, оскільки шляхом прийняття Закону України «Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від
06.07.1995 № 265/95-ВР ці правовідносини врегулював законодавчий орган, то наведений вище Указ припинив дію як у
частині визначення складу такого правопорушення як неоприбуткування (неповне
та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки, так і в
частині встановлених за таке правопорушення санкцій, його положення уже не
могло застосовуватися.
З
огляду на викладене Велика Палата Верховного Суду, відступивши від правової
позиції, викладеної Верховним Судом України в постанові від 02.04.2013 у справі
№21-77а13, наголосила на неможливості застосування положень Указу Президента
України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання
обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95 у правовідносинах, що виникли після
набрання чинності Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових
операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №
265/95-ВР.
Аналогічна
правова позиція викладена в постановах Верховного суду від 17 липня 2020 року у
справі № 808/919/16 (ЄДРСРУ № 90458313), у
справі № 818/263/16 (ЄДРСРУ № 90458312), від
16 липня 2020 року у справі № 320/5733/18
(ЄДРСРУ № 90458483) та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар