Відносини, що виникають у процесі укладення, виконання та припинення дії
угод про розподіл продукції, а також особливості правовідносин щодо користування
надрами на умовах розподілу продукції між інвестором та Україною
03 листопада 2021 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 640/24854/19, провадження № К/9901/27187/20,
К/9901/27189/20 (ЄДРСРУ № 100823983) досліджував питання щодо відносин, що
виникають у процесі укладення, виконання та припинення дії угод про розподіл
продукції, визначення основних правових вимог до таких угод, а також
особливості правовідносин щодо користування надрами на умовах розподілу
продукції.
Відносини,
що виникають у процесі укладення, виконання та припинення дії угод про розподіл
продукції, визначення основних правових вимог до таких угод, а також
особливості правовідносин щодо користування надрами на умовах розподілу
продукції встановлені Законом № 1039-XIV, який спрямований на створення
сприятливих умов для інвестування пошуку, розвідки та видобування корисних
копалин у межах території України, її континентального шельфу та виключної
(морської) економічної зони на засадах, визначених угодами про розподіл
продукції.
У
ст. 1 Закону № 1039-XIV визначено, що інвестор
(інвестори) - це громадянин України, іноземець, особа без громадянства,
юридична особа України або іншої держави, об`єднання юридичних осіб, створене в
Україні чи за її межами, особи, які діють окремо чи спільно, що має (мають)
відповідні фінансово-економічні та технічні можливості або відповідну
кваліфікацію для користування надрами та визначений переможцем (переможцями)
конкурсу; особа, визначена абзацом п`ятнадцятим частини першої статті 7 цього
Закону, у разі укладення угоди за участю такої особи; особа, яка набула прав та
обов`язків, визначених угодою про розподіл продукції, в результаті передачі
прав та обов`язків відповідно до статті 26 цього Закону.
Відповідно
до угоди про розподіл продукції одна сторона - Україна (далі - держава) доручає
іншій стороні - інвестору на визначений строк проведення пошуку, розвідки та
видобування корисних копалин на визначеній ділянці (ділянках) надр та ведення
пов`язаних з угодою робіт, а інвестор зобов`язується виконати доручені роботи
за свій рахунок і на свій ризик з наступною компенсацією витрат і отриманням
плати (винагороди) у вигляді частини прибуткової продукції (ч. 1 ст. 4 Закону №
1039-XIV).
За
змістом ч. 1 ст. 5 Закону № 1039-XIV сторонами угоди про розподіл продукції
виступають інвестор (інвестори) і держава в особі Кабінету Міністрів України.
Для
вирішення питань з організації укладення та виконання угод про розподіл
продукції Кабінет Міністрів України утворює постійно діючу міжвідомчу комісію
(далі - Міжвідомча комісія).
Постановою
Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 року № 644 затверджено Положення
про Міжвідомчу комісію з організації укладення та виконання угод про розподіл
продукції (далі - Положення №644).
Згідно
з ч. 1 ст. 7 Закону № 1039-XIV рішення про проведення конкурсу на укладення
угоди про розподіл продукції приймається Кабінетом Міністрів України за
поданням Міжвідомчої комісії.
У
постанові Верховного Суду від 23 лютого 2021 року у справі № 640/12412/19
зроблено правовий висновок про те, що перелік
вимог до заяви на участь у конкурсі, визначений ч. 7 ст. 7
Закону № 1039-XIV, не є
вичерпним та може розширюватися або конкретизуватися умовами
конкурсу.
Також
у постанові Верховного Суду від 23 лютого 2021 року у справі № 640/12412/19
зроблено висновок про те, що Закон № 1039-XIV не встановлює обов`язку для учасника конкурсу мати власний
досвід та фінансово-технічні можливості, що будуть застосовані
при проведені пошуку, розвідки та видобування корисних копалин на визначеній
ділянці (ділянках) надр та ведення пов`язаних з угодою робіт, а надає
можливість такому учаснику надати відомості про досвід, технічні, фінансові та
інші можливості його засновника, що будуть застосовані при користуванні
надрами, підтверджені документально та забезпечені гарантією від такого
засновника.
ВИСНОВОК: Тобто, інвестором може бути будь-яка
особа, як така, що має власний досвід та фінансово-технічні можливості, так й
та особа, що не має власних досвіду та можливостей (зокрема, технічних і
фінансових), проте такі можливості забезпечені гарантією його засновника, який
має такі спроможності.
Матеріал по темі: «Припинення дозволів Держгеонадра України на користування надрами»
Немає коментарів:
Дописати коментар