13
жовтня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду а рамках справи №
160/10542/19, провадження № К/9901/10665/20 (ЄДРСРУ № 92173130)
Відповідно
до частин першої, другої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах
строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або
іншими законами.
Для
звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи
встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше,
обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про
порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно
з частиною першою статті 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює
пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його
пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість
такого поновлення.
Наслідки
пропуску строку звернення до суду визначені статтею 123 КАС України.
Так,
частиною першою цієї статті передбачено, що у разі подання особою позову після
закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного
строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві,
визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом
десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою
про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші
підстави для поновлення строку.
Відповідно
до частини другої статті КАС України, якщо заяву не буде подано особою в
зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до
адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Окрім
цього, відповідно до ч. 1 ст. 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну
заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього
Кодексу, протягом п’яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу
про залишення позовної заяви без руху.
В
ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної
заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня
вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо ухвала про
залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави несплати судового
збору у встановленому законом розмірі, суд в такій ухвалі повинен зазначити
точну суму судового збору, яку необхідно сплатити (доплатити) (ч. 2 вказаної
статі).
А
якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона
вважається поданою у день первинного її подання до адміністративного суду та
приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому
статтею 171 цього Кодексу (ч. 3 ст. 169 КАС України).
З
огляду на наведене, повернення адміністративного позову з мотивів відсутності
підстав для поновлення строку звернення до адміністративного суду Верховний Суд
визнає передчасними, оскільки обов`язковою умовою для застосування частини
другої статті 123 КАС України є залишення позовної заяви без руху за правилами
частини першої цієї ж статті.
Аналогічна
правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 28.07.2020 (справа №640/1953/18, ЄДРСРУ № 90674477 ).
Матеріал по темі: «Обґрунтованість позову та перевірка доказів на стадії відкриття провадження у справі»
Немає коментарів:
Дописати коментар