Адвокат Морозов (судовий захист)
Автомобіль на іноземних номерах або митний режим
«транзит»: умовне повне звільнення від оподаткування ввізним митом. Строки
транзиту та адміністративна відповідальність за їх порушення.
25.05.2017 р. Вищий адміністративний суд України в рамках
справи №К/800/20733/16 (ЄДРСРУ
№ 67035037) досліджував питання стосовно порушення митних правил та
накладення на користувача авто на іноземних номерах адміністративного
стягнення у вигляді штрафу у розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних
платежів.
Суть справи: позивач вважає, що його неправомірно притягнуто до
адміністративної відповідальності за порушення митних правил, оскільки останній
перебуває у трудових відносинах з ТОВ, яке є нерезидентом України, а за
для виконання мети трудового договору позивач у службових цілях використовує
автомобіль на іноземних номерах, який зареєстрований у Республіці Польща та
належить компанії – нерезиденту, а отже, на думку позивача, на спірні
правовідносини не поширюється митний режим транзиту, а їх регулювання
здійснюється положеннями глави 18 Митного кодексу України, що стосується
митного режиму тимчасового ввезення.
Однак ВАСУ вказує, що відповідно до положень ч.1 ст. 458
Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним
правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з
необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом
та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів,
транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України,
пред'явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та
митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під
митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим
Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена
адміністративна відповідальність.
Відповідно до ч. 2 ст. 486 Митного кодексу України,
провадження у справі про порушення митних правил включає в себе виконання
процесуальних дій, зазначених у статті 508 цього Кодексу, розгляд справи,
винесення постанови та її перегляд у зв'язку з оскарженням.
Згідно із ч. 1 ст. 522 Митного кодексу України справи про
порушення митних правил передбачені статтями 468-470, 474, 475, 477-481, 485
цього Кодексу, розглядаються органами доходів і зборів.
ВАЖЛИВО: Враховуючи наведене, притягнення
до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених
ч. 3 ст, 470, ст. 485 Митного кодексу віднесено до компетенції посадових осіб
органів доходів і зборів.
Відповідно до положень статті 71 Митного кодексу України
встановлено, що декларант має право обрати митний режим, у який він бажає
помістити товари, з дотриманням умов такого режиму та у порядку, що визначені
цим Кодексом. Поміщення товарів у митний режим здійснюється шляхом їх
декларування та виконання митних формальностей, передбачених цим Кодексом.
Митний режим, у який поміщено товари, може бути змінено на інший, обраний
декларантом відповідно до частини першої цієї статті, за умови дотримання
заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності,
встановлених відповідно до закону для товарів, що поміщуються у такий інший
митний режим.
Із матеріалів адміністративної справи та встановлено
судами попередніх інстанцій позивач під час ввезення транспортного засобу на
територію України обрав митний режим «транзит».
За приписами ст. 90 Митного кодексу України транзит -
це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби
комерційного призначення переміщуються під митним контролем між двома митними
органами України або в межах зони діяльності одного митного органу без
будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без
застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
ВАЖЛИВО: Відповідно до вимог ст. 95 Митного кодексу України,
встановлюються строк
транзитного перевезення для автомобільного транспорту - 10 діб (у
разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці - 5 діб). Також згідно ст. 93
Митного кодексу України товари, транспортні засоби комерційного призначення, що
переміщуються у митному режимі транзиту, повинні не використовуватися з жодною
іншою метою, крім транзиту; бути доставленими у митний орган призначення до
закінчення строку, визначеного статтею 95 цього Кодексу.
Відповідно до норм ст. 284 Митного кодексу України, за
умови дотримання вимог та обмежень, встановлених розділом V «Митні режими»
цього кодексу, застосовується умовне повне звільнення від оподаткування ввізним
митом - до товарів, поміщених у митний режим «транзит».
З огляду на наведене, ВАСУ зазначає, що нормами Митного
кодексу встановлено особливі вимоги щодо використання митного режиму «транзит»,
що полягають у виконанні обов'язків щодо строку транзитного перевезення для
автомобільного транспорту та заборони використання транспортних засобів з
будь-якою метою, окрім транзиту. Лише при виконанні таких умов застосовується
умовно повне звільнення від оподаткування ввізним митом.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій,
позивач обрав митний режим «транзит» для ввезення транспортного засобу на
територію України, порушив строки транзитного переміщення, чим порушив вимоги
ч. 3 ст. 470 Митного кодексу України. Окрім цього, позивач всупереч заборони на
використання транспортного засобу в будь-яких цілях (ст. 93 Митного кодексу
України), окрім транзиту, використовував транспортний засіб на території
України з метою виконання обов'язків по залученню клієнтів юридичної особи,
зареєстрованої в Республіці Польща, що не заперечувалося позивачем під час
розгляду адміністративної справи.
Відповідно до ст. 292 Митного кодексу України митні
платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, Податкового
кодексу України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на
обов'язковість яких надана Верховною Радою України: 1) товари не є об'єктом
оподаткування митними платежами; 2) щодо товарів надано звільнення або повне
умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і
при дотриманні умов, у зв'язку з якими його надано; 3) при ввезенні товарів на
митну територію України або вивезенні товарів з митної території України товари
були поміщені у митний режим, який відповідно до положень цього Кодексу не
передбачає сплату митних платежів, - на період дії цього режиму та при
виконанні умов, що випливають з такого режиму; 4) коли загальна фактурна
вартість товарів, що ввозяться на митну територію України або вивозяться за
межі митної території України громадянами, не перевищує обсягів, які не є
об'єктом оподаткування митними платежами відповідно до розділу XII цього
Кодексу.
Позивачем не було сплачено митні платежі при ввезенні
транспортного засобу, оскільки обрано митний режим «транзит», тобто правовий
режим, який відповідно до положень цього Кодексу не передбачає сплату митних
платежів, - на період дії цього режиму та при виконанні умов, що випливають з
такого режиму. Разом
з тим, позивачем згодом було порушено як вимоги щодо періоду дії такого режиму,
так і інших обов'язкових умов його використання.
ВИСНОВОК: притягнення позивача до адміністративної відповідальності
за ст. 470 Митного кодексу України («Недоставлення товарів,
транспортних засобів комерційного призначення та документів до органу доходів і
зборів призначення, видача їх без дозволу органу доходів і зборів або втрата») за
порушення строків дії митного режиму «транзит» не
виключає притягнення його до адміністративної відповідальності за ст. 485
Митного кодексу України («Дії, спрямовані на
неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а
також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних
платежів») за ухилення від сплати митних платежів у випадку порушення
інших обов'язкових вимог цього правового режиму, визначеного у ст. 93 Митного
кодексу України: 1) перебувати у незмінному стані, крім природних змін їх
якісних та/або кількісних характеристик за нормальних умов транспортування і
зберігання; 2) не
використовуватися з жодною іншою метою, крім транзиту; 3) бути
доставленими у орган доходів і зборів призначення до закінчення строку,
визначеного статтею 95 цього Кодексу; 4) мати неушкоджені засоби забезпечення
ідентифікації у разі їх застосування.
Теги: автомобіль на іноземних номерах, митний режим
транзит, порушення митних правил, авто з Європи, строки транзиту автомобіля,
митний кодекс, орган доходів та зборів, штраф за порушення митних правил,
судова практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар