Адвокат Морозов (судовий захист)
Визначення
підвідомчості та підсудності спору: питання відмінності
цивільно-правового від публічно-правового спору.
05.07.2017 р. Верховним судом України
в контексті справи № 6-1094цс17 досліджувалось питання відмінності цивільно-правового від
публічно-правового спору, а звідси правильне визначення підвідомчості та
підсудності спору.
Усуваючи розбіжності у застосуванні норм процесуального
права, а саме статей 1, 15 ЦПК України, статей 2, 3, 17 Кодексу
адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судова палата у
цивільних справах Верховного Суду України виходила з нижчевикладеного.
Відповідно до статті 15 ЦПК України у порядку цивільного
судочинства суди розглядають справи про захист порушених, невизнаних або
оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових,
земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім
випадків, коли розгляд таких справ за КАС України (стаття 17), Господарським
процесуальним кодексом України (далі – ГПК України) (статті 1, 12),
Кримінальним процесуальним кодексом України або Кодексом України про адміністративні
правопорушення віднесено до компетенції адміністративних, господарських судів,
до кримінального провадження чи до провадження в справах про адміністративні
правопорушення. Законом може бути передбачено розгляд інших справ за правилами
цивільного судочинства.
Згідно з пунктами 1, 5 частини другої статті 17 КАС
України компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори
фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження
його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії),
дій чи бездіяльності, а також спори за зверненням суб'єкта владних повноважень
у випадках, встановлених законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 КАС
України справа адміністративної юрисдикції – це переданий на
вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією
зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня
посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські
функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих
повноважень.
ВАЖЛИВО: Характерною ознакою публічно-правових спорів є сфера їх
виникнення - публічно-правові відносини, тобто передбачені нормами публічного
права суспільні відносини, що виражаються у взаємних правах та обов'язках їх
учасників у різних сферах діяльності суспільства, зокрема пов'язаних з
реалізацією публічної влади.
Публічно-правовим вважається також спір, який виник з
позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі відповідних
органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у правовідносинах,
а як носій суверенної влади, який може вказувати або забороняти
особі певну поведінку, надавати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Отже, основною визначальною рисою адміністративних
правовідносин є владне підпорядкування однієї сторони цих відносин іншій
стороні. Сторони в адміністративному спорі ще до його виникнення повинні
перебувати у відносинах вертикального підпорядкування.
З огляду на положення статей 1 та 15 ЦПК України, статті 2
КАС України не вважається публічно-правовим і розглядається у порядку
цивільного судочинства спір між органом державної влади та/або органом
місцевого самоврядування та суб'єктом приватного права - фізичною особою, в
якому фізична особа звернулася до суду за захистом права не публічного, а
цивільного, зокрема права на відшкодування завданої шкоди. У такому випадку це
спір про цивільне право, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб'єкт
публічного права.
ВИСНОВОК: не вважається публічно-правовим і розглядається у
порядку цивільного судочинства спір між органом державної влади та/або органом
місцевого самоврядування (суб’єктом владних повноважень) як суб’єктом
публічного права та суб’єктом приватного права – фізичною особою, в якому
управлінські дії суб’єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну
або припинення цивільних прав фізичної особи. У такому випадку це спір про
цивільне право, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб’єкт публічного
права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного та
адміністративного права.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом
України в постанові від 10.07.2017 р. в рамках справи № 6-1113цс17 та
від 12.07.2017 р. в справі № 6-1096цс17 та вказана в ч. 2 п. 21 Постанови пленуму ВССУ від
01.03.2013 р. № 3 «Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення
підсудності цивільних справ».
Теги: підсудність, підвідомчість, цивільно-правовий спір,
адміністративна юрисдикція, суб’єкт владних повноважень, управлінські функції,
вертикальна підпорядкованість, владне підпорядкування, судовий захист, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар