Адвокат Морозов (судовий захист)
Підсудність (підвідомчість) судового спору між органом державної
влади та/або органом місцевого самоврядування (суб’єктом владних повноважень)
як суб’єктом публічного права та фізичною особою як суб’єктом приватного права,
в якому управлінські дії суб’єкта владних повноважень спрямовані на виникнення,
зміну або припинення цивільних прав фізичної особи.
10.07.2017 р. в рамках справи № 6-1113цс17 Верховним судом України досліджувалось питання щодо
підсудності (підвідомчості) судового спору між органом державної влади та/або
органом місцевого самоврядування (суб’єктом владних повноважень) як суб’єктом
публічного права та фізичною особою як суб’єктом приватного права, в якому
управлінські дії суб’єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну
або припинення цивільних прав фізичної особи.
Відповідно до статті 15 ЦПК України у порядку цивільного
судочинства суди розглядають справи про захист порушених, невизнаних або
оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових,
земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім
випадків, коли розгляд таких справ за КАС України (стаття 17), Господарським
процесуальним кодексом України (далі – ГПК України) (статті 1, 12),
Кримінальним процесуальним кодексом України або Кодексом України про
адміністративні правопорушення віднесено до компетенції адміністративних,
господарських судів, до кримінального провадження чи до провадження в справах
про адміністративні правопорушення. Законом може бути передбачено розгляд інших
справ за правилами цивільного судочинства.
Згідно з пунктами 1, 5 частини другої статті 17 КАС
України компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори
фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження
його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії),
дій чи бездіяльності, а також спори за зверненням суб'єкта владних повноважень
у випадках, встановлених законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 КАС України справа адміністративної
юрисдикції – це переданий на вирішення адміністративного
суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої
влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або
інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі
законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
ВАЖЛИВО: Характерною ознакою публічно-правових спорів є сфера
їх виникнення – публічно-правові відносини, тобто передбачені нормами
публічного права суспільні відносини, що виражаються у взаємних правах та
обов'язках їх учасників у різних сферах діяльності суспільства, зокрема
пов'язаних з реалізацією публічної влади.
Публічно-правовим вважається також спір, який виник з
позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі
відповідних органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у
правовідносинах, а як носій суверенної влади, який може вказувати або
забороняти особі певну поведінку, надавати дозвіл на передбачену законом
діяльність тощо.
(!!!) Отже, основною визначальною рисою адміністративних
правовідносин є владне підпорядкування однієї сторони цих відносин іншій
стороні. Сторони в адміністративному спорі ще до його виникнення повинні
перебувати у відносинах вертикального підпорядкування.
З огляду на положення статей 1 та 15 ЦПК України, статті 2
КАС України не вважається публічно-правовим і розглядається у порядку
цивільного судочинства спір між органом державної влади та/або органом
місцевого самоврядування як суб’єктом публічного права та фізичною особою як
суб'єктом приватного права, в якому фізична особа звернулася до суду за
захистом не публічного, а цивільного права, зокрема права на відшкодування
завданої шкоди. У такому випадку це спір про цивільне право, незважаючи на те,
що у ньому бере участь суб'єкт публічного права.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом
України в постанові від 12 липня 2017 року в справі № 6-1096цс17 та
вказана в ч. 2 п. 21 Постанови пленуму ВССУ від 01.03.2013 р. № 3 «Про деякі
питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ».
ВИСНОВОК: Таким чином, під час вирішення питання про відкриття
провадження у справі, суд має з'ясувати, чи є спір приватноправовим
або публічно-правовим; чи виник спір із відносин, урегульованих нормами
цивільного права, чи пов'язані ці відносини зі здійсненням сторонами цивільних
або інших майнових прав; чи виник спір щодо оскарження рішень, дій чи
бездіяльності суб'єкта владних повноважень при реалізації ним управлінських
функцій у сфері відповідних правовідносин.
Теги: підсудність, підвідомчість, цивільно-правовий спір,
адміністративна юрисдикція, суб’єкт владних повноважень, управлінські функції,
вертикальна підпорядкованість, владне підпорядкування, судовий захист, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар