Адвокат Морозов (судовий захист)
Відлік процесуального
строку при звернені до адміністративного суду після адміністративного
оскарженні рішення податкового органу, прийнятого в межах Закону України «Про
збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне
страхування».
08
серпня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи № 480/106/19,
адміністративне провадження №К/9901/16500/19 (ЄДРСРУ № 83513564) досліджував
питання відліку процесуального строку при звернені до адміністративного суду
після адміністративного оскарженні рішення податкового органу, прийнятого в
межах Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове
державне соціальне страхування».
Частиною
першою статті 122 КАС України передбачено, що адміністративний позов може бути
подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим
Кодексом або іншими законами.
Відповідно
до частини 3 статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи
цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для
звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше,
обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про
порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Дія
Закону № 2464-VI поширюється на відносини, що виникають під час провадження
діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших
нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у
випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому
Закону (частина перша статті 2 цього Закону).
Згідно
з абзацами 4, 5, 6 частини четвертої статті 25 Закону №2464-VI платник єдиного
внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги
про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою
пенею. У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску
узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату
єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку. Скарга на вимогу про
сплату єдиного внеску подається до органу доходів і зборів вищого рівня у
письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання
платником єдиного внеску вимоги про сплату єдиного внеску, з повідомленням про
це органу доходів і зборів, який прийняв вимогу про сплату єдиного внеску.
Порядок
узгодження сум недоїмки з єдиного внеску встановлюється центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і
митну політику (абзац 8 частини 4 статті 25 Закону №2464-VI).
Відповідно
до абзацу 9 частини четвертої статті 25 Закону № 2464-VI у разі якщо згоди з
органом доходів і зборів не досягнуто, платник єдиного внеску зобов`язаний
сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею протягом десяти
календарних днів з дня надходження рішення відповідного органу доходів і зборів
або оскаржити вимогу до органу доходів і зборів вищого рівня чи в судовому
порядку.
Пунктом
1.3 статті 1 ПК України визначено, що цей Кодекс не регулює питання погашення
податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких
поширюються судові процедури, визначені Законом України «Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», з банків, на які
поширюються норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних
осіб», та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове
державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне
страхування з окремих видів господарських операцій.
Зазначене
свідчить про те, що положення ПК України не поширюються на відносини щодо
порядку сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне
страхування, як і відповідальність за порушення такого порядку.
Відтак,
при оскарженні рішення податкового органу, прийнятого в межах Закону №2464-VI,
строк звернення до адміністративного суду визначений приписами пункту 56.18
статті 56, статті 102 ПК України не застосовується, на що також вказував
Верховний Суд в постановах від 31 січня 2019 року у справі №802/983/18-а, від 17 липня 2019 року у справі №0740/1050/18.
Разом
з тим, Верховний суд знаходить помилковими висновки суду апеляційної інстанції,
що звернення із скаргою до органу доходів і зборів вищого рівня є
альтернативним способом захисту своїх прав та не перешкоджає особі звернутися
до суду з позовною заявою в установлений законом строк.
Дійсно,
положення абзацу 5 частини 4 статті 25 Закону №2464-VI передбачають наступні
способи оскарження вимоги: адміністративний або судовий порядок. Втім, правове
регулювання, наведене у абзаці 9 частини 4 статті 25 Закону №2464-VI, свідчить,
що навіть у випадку обрання адміністративного способу оскарження, за наслідками
якого згоди з органом доходу і зборів не досягнуто (відмова у розгляді або у
задоволенні скарги), у особи зберігається право оскаржити вимогу про сплату
внеску ще і в суді. Таке
право має бути реалізоване протягом 10 днів з дня надходження відповідного
рішення органу ДФС України платнику ЄСВ.
З
приводу неповідомлення позивача судом першої інстанції про виявлені останнім
після відкриття провадження у справі обставини пропуску строку звернення до
суду та ненадання часу на подання заяви про його поновлення, Верховний суд
наголошує.
За
приписами пункту 5 частини 1 статті 171 КАС України суддя після одержання
позовної заяви з`ясовує, чи позов подано у строк, установлений законом (якщо
позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то
чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду
поважними).
Відповідно
до частини 3 статті 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку
звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття
провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення
пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави,
вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну
заяву без розгляду.
Частиною
4 статті 9 КАС України встановлено, що суд вживає визначені законом заходи,
необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та
витребування доказів з власної ініціативи.
Вищенаведені
правові положення свідчать, що питання дотримання позивачем строку звернення з
позовом з`ясовується судом на стадії відкриття провадження у справі, і якщо
пропуск такого строку для суду є очевидним, такий позов підлягає залишенню без
руху. Втім, законодавець допускає ймовірність виявлення судом факту
недотримання строку звернення до суду і після відкриття провадження у справі,
внаслідок чого позов може бути залишений без розгляду. При цьому приписи статті
123 КАС України передбачають право особи подати заяву про поновлення
пропущеного строку звернення до суду з наведенням поважних причин такого
пропуску.
На
думку колегії суддів, таке право особи має бути реалізоване шляхом проведення
судом підготовчого судового засідання з метою з`ясування відповідної позиції
позивача з приводу пропуску ним строку звернення до суду з наданням йому
можливості навести поважні причини такого пропуску.
Разом
з тим, в силу положень глави 10 КАС України «Розгляд справ за правилами
спрощеного позовного провадження» підготовче засідання при розгляді справи за
правилами спрощеного позовного провадження не проводиться.
ВИСНОВОК 1: Таким чином, платник податків має право
оскаржити рішення податкового органу в адміністративному і/або судовому
порядку. При цьому оскарження такого рішення в адміністративному порядку, не
позбавляє його права на судове оскарження з дотриманням строків, визначених
абзацом 9 частини 4 статті 25 Закону №2464-VI (десяти календарних днів з дня
надходження рішення відповідного органу доходів і зборів)
При
цьому, для висновку, що особа скористалась процедурою адміністративного
оскарження вимоги та дотрималась строку звернення до суду, слід дослідити як
саму скаргу, так і надану податковим органом відповідь із з`ясуванням дати
отримання останньої платником ЄСВ.
ВИСНОВОК 2: У разі виникнення питання про залишення
позову без розгляду після відкриття провадження у справі, розгляд якої вирішено
проводити за правилами спрощеного позовного провадження, то вирішення вказаного
питання не видається за можливе без виклику сторін.
Теги:
ЄСВ, єдиний соціальний внесок, облік єдиного внеску, загальнообов'язкове
державне соціальне страхування, адміністративне оскарження рішення ДФС, судова
практика, Адвокат Морозов