Адвокат Морозов (судовий захист)
Податкова застава або погашення податкового боргу за рахунок заставного
майна платника податків.
18 вересня 2018 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 820/19374/14, адміністративне провадження
№К/9901/8168/18 (ЄДРСРУ № 76543374) досліджував питання щодо надання дозволу на
погашення суми податкового боргу Товариства за рахунок заставного майна
платника податків, що перебуває й у податковій заставі.
Необхідно вказати, що джерелами погашення
податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з
урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими
актами (пункт 87.2 статті 87 ПК України).
Пунктами 88.1, 88.2 статті 88 ПК України
визначено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх
обов'язків, визначених цим Кодексом, майно
платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Згідно п. 89.1 статті 89 ПК України право
податкової застави виникає з дня виникнення податкового боргу у разі несплати у
строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно
визначеної контролюючим органом.
Право податкової застави поширюється на
будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності
(господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого
права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника
податків, крім випадків, передбачених п. 89.5 цієї статті, а також на інше
майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому (п. 89.2
статті 89 ПК України).
Майно, на яке поширюється право податкової
застави, оформлюється актом опису.
Опис майна у податкову заставу
здійснюється на підставі рішення керівника контролюючого органу, яке
пред'являється платнику податків, що має податковий борг, відповідно до Наказу
Міністерства фінансів України від 16.06.2017 року № 586 «Про затвердження
Порядку застосування податкової застави контролюючими органами» (п.1 розділу
ІІ).
Право податкової застави не
застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не
перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян (п.10 та п. 11 Наказу Міністерства фінансів України
від 16.06.2017 року № 586 «Про затвердження Порядку застосування податкової
застави контролюючими органами»).
При цьому, відповідно до пункту 89.5
статті 89 ПК України у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє
або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової
застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право
власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
24.10.2017 року Верховним Судом України в
рамках справи № 21-553а17
вказано, що аби платнику податку реалізувати своє право на податкову заставу,
майно має бути наявним, перебувати у його власності, а балансова вартість
такого майна повинна відповідати сумі податкового боргу платника податків, крім
випадків, за яких майно не може бути використане як джерело погашення
податкового боргу платника податків, передбачених пунктом 87.3 статті 87 ПК
України.
Згідно п. 93.1. статті 93 ПК
України майно платника податків звільняється з податкової застави з дня:
93.1.1. - отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми
податкового боргу в установленому законодавством порядку; 93.1.2. - визнання
податкового боргу безнадійним; 93.1.3. - набрання законної сили відповідним
рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених
законодавством з питань банкрутства; 93.1.4. - отримання платником податків
рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше
прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов'язання або його частини
(пені та штрафних санкцій) внаслідок проведення процедури адміністративного або
судового оскарження.
В той же час, відповідно до підпункту
87.3.1 пункту 87.3 статті 87 Податкового кодексу України не можуть бути
використані як джерела погашення податкового боргу платника податків майно
платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої
застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних
державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави.
Відповідно до пункту 90.1 статті 90
Податкового кодексу України, пріоритет податкової застави щодо пріоритету інших
обтяжень (включаючи інші застави) встановлюються відповідно до закону.
Закону України «Про забезпечення вимог
кредиторів та реєстрацію обтяжень» від 18 листопада 2003 року № 1255-IV (набрав
чинності з 01 січня 2004 року, далі - Закон № 1255-IV) визначає правовий режим
регулювання обтяжень рухомого майна, встановлених з метою забезпечення
виконання зобов'язань, а також правовий режим виникнення, оприлюднення та
реалізації інших прав юридичних і фізичних осіб стосовно рухомого майна.
Законодавчі та інші нормативно-правові
акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, застосовуються в частині, що
не суперечить цьому Закону (пункт 2 Розділ ІХ Прикінцеві та перехідні
положення).
За положеннями статті 14 Закону №
1255-IV, якщо інше не встановлено цим Законом, зареєстроване обтяження має
вищий пріоритет над незареєстрованими обтяженнями. Пріоритет зареєстрованих
обтяжень визначається у черговості їх реєстрації, за винятками, встановленими
цим Законом. Обтяжувачі, які зареєстрували обтяження одного і того ж рухомого
майна одночасно, мають рівні права на задоволення своїх вимог.
ВАЖЛИВО: Обтяжувач з вищим пріоритетом має переважне право на звернення стягнення
на предмет обтяження.
За змістом статті 37 Закону N 1255-IV
податкова застава та накладення арешту на рухоме майно на підставі рішень
уповноважених органів у випадках, встановлених законом відносяться до публічних
обтяжень. Публічне обтяження набирає чинності з моменту його реєстрації в
Державному реєстрі.
Статтею 39 Закону N 1255-IV передбачено,
що публічне обтяження підлягає реєстрації в порядку, встановленому цим Законом,
протягом п'яти днів із дня винесення відповідного рішення, на підставі якого
воно виникає. Обов'язок щодо здійснення реєстрації покладається на
уповноважений орган або на особу, зазначену в рішенні уповноваженого органу.
Пріоритет публічного обтяження встановлюється з моменту його реєстрації.
Зареєстровані публічні обтяження не мають пріоритету над обтяженнями того ж
рухомого майна, які були зареєстровані раніше моменту реєстрації публічного
обтяження, а також обтяженнями, які мають вищий пріоритет згідно з правилами,
встановленими розділом III цього Закону.
ВИСНОВОК: відтак, за наявності декількох зареєстрованих обтяжень одного і того ж
рухомого майна, пріоритет має те обтяження, яке зареєстроване раніше.