Особливості представництва у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності
суб`єктів владних повноважень щодо притягнення до адміністративної
відповідальності
20 травня 2021 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 759/2593/20, адміністративне провадження №
К/9901/31609/20 (ЄДРСРУ № 97054892) досліджував питання щодо особливостей
представництва у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів
владних повноважень щодо притягнення до адміністративної відповідальності не
адвокатом.
Відповідно до статті 131-2
Конституції України виключно адвокат здійснює представництво іншої особи
в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Законом можуть бути
визначені винятки щодо представництва в суді у трудових спорах, спорах щодо
захисту соціальних прав, щодо виборів та референдумів, у малозначних спорах, а
також стосовно представництва малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які
визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.
Згідно з підпунктом 19 пункту 1
розділу VII «Перехідні положення» КАС України положення цього
Кодексу застосовуються з урахуванням підпункту 11 пункту 16-1
розділу XV «Перехідні положення» Конституції України, яким передбачено, що з
дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України
(щодо правосуддя)» представництво відповідно до пункту 3 частини першої
статті 131-1 та статті 131-2 цієї
Конституції виключно прокурорами або адвокатами у Верховному Суді та
судах касаційної інстанції здійснюється з 01.01.2017; у судах апеляційної
інстанції - з 01.01.2018; у судах першої інстанції - з 01.01.2019.
Представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в
судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 01.01.2020.
Представництво в суді у провадженнях, розпочатих до набрання чинності
Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо
правосуддя)» (набрав чинності 30.09.2016), здійснюється за правилами, які
діяли до набрання ним чинності, - до ухвалення у відповідних справах остаточних
судових рішень, які не підлягають оскарженню.
Відповідно до частин першої та
третьої статті 55 КАС України сторона, третя особа в
адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до
суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто
(самопредставництво) та (або) через представника. Юридична особа незалежно від
порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою,
беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу
особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту,
положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи,
суб`єкта владних повноважень), або через представника.
Частинами першою, другою статті 57 КАС
Україні передбачено, що представником у суді може бути адвокат або законний
представник. У справах незначної складності та в інших випадках, визначених цим
Кодексом, представником може бути фізична особа, яка відповідно до частини
другої статті 43 цього Кодексу має адміністративну процесуальну дієздатність.
Повноваження представників сторін та
інших учасників справи мають бути підтверджені довіреністю фізичної або
юридичної особи (пункт 1 частини першої статті 59 КАС України).
За наведеним у пункті 20 частини
першої статті 4 КАС України визначенням, адміністративна справа незначної
складності (малозначна справа) - це адміністративна справа, у
якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників
тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового
засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
Згідно з пунктом 6 частини шостої
статті 12 КАС України визначено, що для цілей цього Кодексу
справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого
ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не
перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, є справами
незначної складності.
Відповідно до частин
першої-третьої статті 12 КАС України адміністративне судочинство
здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного
провадження (загального або спрощеного). Спрощене позовне провадження
призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких
пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене
для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно
розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Згідно з частиною четвертою
статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не
можуть бути розглянуті справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових
актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження
рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також
заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи
бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для
працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших
об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної
необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на
підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у
сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних
осіб.
Ці ж категорії справ зазначено і в
частині четвертій статті 12 КАС України, відповідно до якої вони
розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження.
Особливості провадження у справах з
приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо
притягнення до адміністративної відповідальності визначені статтею 286
КАС України, частиною першою якої передбачено, що адміністративна справа з
приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах
про притягнення до адміністративної відповідальності вирішується місцевими
загальними судами як адміністративними судами протягом десяти днів з дня
відкриття провадження у справі.
Відповідно до частини першої
статті 269 КАС України у справах, визначених статтями
273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, заявами по
суті справи є позовна заява та відзив на позовну заяву (відзив).
У силу пункту 1 частини четвертої
статті 298 КАС України апеляційна скарга не приймається до розгляду і
повертається судом апеляційної інстанції також, якщо апеляційна скарга подана
особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписана,
або підписана особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове
становище якої не зазначено.
З урахуванням наведених положень
Конституції України, з
01.01.2020 представництво органів державної влади та органів місцевого
самоврядування в судах здійснюється адвокатами.
Водночас, винятком із цього правила є
окремі категорії справ, зокрема справи, які, у розумінні КАС України, є
справами незначної складності (малозначними справами).
Особливості провадження у справах з
приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо
притягнення до адміністративної відповідальності визначені статтею 286
КАС України і ця категорія справ не розглядається виключно за правилами
загального позовного провадження, натомість вона відноситься до термінових
справ, у яких не вимагається проведення підготовчого засідання, а кількість
заяв по суті справи є обмеженою, що вказує на її малозначність.
Таким чином, якщо справа не
розглядається виключно за правилами загального позовного провадження,
представництво в ній можуть здійснювати не лише адвокати. Отже, справа може
бути віднесена до категорії справ незначної складності, представництво в яких
можуть здійснювати не лише адвокати.
Аналогічна правова позиція викладена у
постановах Верховного Суду від 31.08.2020р. у справі №200/14466/19-а,
від 22.09.2020р. у справі №200/14511/19-а.
Окрім цього, у постанові Верховного
Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від
15 січня 2020 року у справі № 761/35015/17,
якою роз`яснено, що у справах у малозначних спорах представником може бути
особа від 18 років.
Аналіз викладеного свідчить про те, що
справа може бути віднесена до категорії справ незначної складності, представництво
у яких можуть здійснювати не лише адвокати, а й інші визначені особи, які мають
адміністративну процесуальну дієздатність.
Відповідна правова позиція викладена
Верховний Судом у постановах від 03.12.2020 у справі №
536/1633/19, від 29.12.2020 у справі №
263/18632/19 (ЄДРСРУ № 93879504), від 14.01.2021 у справі №599/114/20, від 18.02.2021 у справі № 426/13269/19 (ЄДРСРУ №94973618).
Матеріал по темі: «Звільнення від відповідальності за малозначності вчиненого адмінправопорушення»
Немає коментарів:
Дописати коментар