Мотоблок, як різновид транспортного засобу та адміністративна
відповідальність «водія» по ст. 130 КУпАП
Мотоблок — універсальний мобільний енергетичний засіб на базі одновісного шасі,
різновид малогабаритного трактора. Слово мотоблок увійшло до вжитку в
українській мові в 80-і роки. Воно замінило незручні у вживанні терміни, що
використовувались раніше: пішохідний трактор, малогабаритний трактор пішохідний,
одновісний трактор. Оператор, керуючий мотоблоком, крокує слідом за машиною по
оброблюваному ґрунті, тримаючи машину за ручки управління (джерело –
«вікіпедія»)
03 травня 2023
року Львівський апеляційний суд в рамках справи №
943/1662/22, провадження № 33/811/505/23 (ЄДРСРУ № 110601162) вказав, що
мотоблок, яким керує особа є транспортним засобом, оскільки визначення терміну
«транспортний засіб» наведено в п.1.10 Правил дорожнього руху України, згідно з
яким, транспортний засіб - це пристрій, призначений для перевезення
людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання
чи механізмів.
Проаналізувавши
дану норму, слід дійти висновку, що у випадку, коли мотоблок служить для
перевезення осіб, зокрема, і самого водія чи його вантажу, то в цьому
випадку він є повноправним учасником дорожнього руху, і вважається
транспортним засобом, а тому особа, що керує таким транспортним засобом
повинна нести відповідальність, за наявності для того підстав, за керування ним
у стані сп`яніння чи відмову від проходження огляду на стан сп`яніння.
Втім, 09 грудня
2019 року в постанові Новотроїцького районного суду Херсонської області по
справі № 662/2402/19, 3/662/914/2019 (ЄДРСРУ
№ 86236452) зазначено, що мотоблок засіб, який приводиться в рух мускульною
силою та двигуном для обробки землі, на ньому немає обладнання для
перевезення людей і (або) вантажу, кермового колеса та місця для водія.
Відповідно до
вимог статті 29 Закону України «Про дорожній рух» до участі у дорожньому русі
допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають
вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат
на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі,
якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному
контролю, пройшов такий контроль.
Наказом
Держстандарту України №31 від 25 січня 1995 року «Засоби транспортні дорожні»
затверджено перелік транспортних засобів, у переліку транспортних засобів мотоблок
не передбачений.
Керівництвом з
експлуатації та обслуговування мотоблоку передбачено, що останній не
призначений для постійної експлуатації в якості транспортного засобу на дорогах
загального користування з твердим покриттям і на вулично-дорожній мережі.
Мотоблок не
є транспортним засобом, відповідно, експлуатація мотоблоку не є
керуванням транспортним засобом, що є складовою дій, передбачених статтею 130
КУпАП, в підтвердження невіднесення мотоблока до транспортного засобу свідчать
й ті факти, що діючим законодавством України не встановлено необхідності
навчання мотоблоками, для його керування не видається посвідчення водія
відповідної категорії, та він не підлягає державній реєстрації з видачею
Свідоцтва, технічного талону і номерних знаків.
Отже, в спірних
правовідносинах має місце «правова невизначеність» щодо визначення правового
статусу «мотоблоку», як транспортного засобу, яка не дає змоги особі
відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні
наслідки своєї поведінки.
ВИСНОВОК: Таким чином чи є мотоблок транспортним засобом чи не є … залежить від
позиції захисту та суду!
Матеріал по
темі: «Електросамокат (моноколесо, сігвей)
визнані джерелом підвищеної небезпеки»
Теги: електросамокат, сігвей, моноколесо, мотоблок, джерело підвищеної
небезпеки, транспортний засіб, учасник дорожнього руху, водій,
відповідальність, дтп, шкода, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар