Правова можливість та (НЕ) доцільність
окремого оскарження висновку медичного огляду на стан сп’яніння водія
11
серпня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
120/4189/19-а, адміністративне провадження № К/9901/5314/20 (ЄДРСРУ №
90899039) досліджував питання щодо оскарження висновку медичного огляду на стан
сп’яніння водія.
Частина
друга статті 55 Конституції України гарантує кожному право на оскарження в суді
рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, посадових і службових осіб.
Для
реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності
вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні утворено систему
адміністративних судів, які мають своїм завданням справедливе, неупереджене та
своєчасне вирішення спорів у сфері публічно-правових відносин з метою
ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів
юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша
статті 2 КАС України).
Відповідно
до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це
переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі
на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку з виконанням або
невиконанням такою стороною зазначених функцій.
За
приписами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція
адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах,
зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень
щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних
актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів
законом встановлено інший порядок судового провадження.
За
змістом частини першої статті 260, частин першої і другої статті 266 КУпАП
особи, які керують транспортними засобами і щодо яких є підстави вважати, що
вони перебувають у стані сп`яніння, підлягають відстороненню від керування цими
транспортними засобами, та оглядові на стан сп`яніння. Огляд водіїв на стан
сп`яніння є заходом забезпечення провадження у справах про адміністративні
правопорушення, що проводиться поліцейським з використанням спеціальних
технічних засобів.
Частиною
третьою статті 266 КУпАП передбачено, що в разі незгоди водія на проведення
огляду поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів або в разі
незгоди з його результатами огляд проводиться в закладах охорони здоров`я.
Згідно
з частиною першою статті 267 КУпАП застосування заходів забезпечення
провадження у справах про адміністративні правопорушення, у тому числі огляд на стан сп`яніння, може бути
оскаржено заінтересованою особою у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій
особі) відносно органу (посадової особи), який застосував ці заходи, або до
суду.
ВАЖЛИВО:
Проаналізувавши частину першу статті 267 КУпАП у контексті з положеннями КАС
України, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що за
правилами адміністративного судочинства підлягають розгляду публічно-правові
спори, що виникають з приводу проведення огляду водіїв на стан сп’яніння
суб’єктом владних повноважень, визначеним у статті 266 КУпАП, а саме: поліцейським.
У
свою чергу висновок щодо результатів медичного огляду особи на стан сп`яніння
складається лікарем, що проводив у закладі охорони здоров`я огляд водія
транспортного засобу, відповідно до вимог Порядку направлення водіїв
транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану
алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом
лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення
такого огляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
17.12.2008 №1103 та Інструкції.
А лікар закладу охорони здоров`я не є
суб’єктом владних повноважень у розумінні пункту 7 частини
першої статті 4 КАС України, а
медичний висновок, складений ним із застосуванням
спеціальних знань з метою встановлення певних обставин і фактів, не є рішенням суб’єкта владних
повноважень,
що підлягає оскарженню за правилами КАС України.
Суди
мотивовано виходили з того, що вказаний висновок медичного огляду безпосередньо
не породжує для водія будь-яких прав чи обов’язків. Водночас такий висновок
може бути доказом на підтвердження перебування особи у стані сп’яніння та
підлягає оцінці судом у справі про притягнення особи до адміністративної
відповідальності за керування транспортним засобом у стані сп’яніння. Отже, як
доказ у справі, цей висновок підлягає спростуванню саме у такій справі.
ВИСНОВОК:
Висновок медичного огляду на стан сп’яніння не може бути самостійним предметом судового розгляду
за правилами будь-якого
судочинства, що водночас не свідчить про позбавлення особи
права на його спростування у судовому порядку під час вирішення питання про
притягнення особи до адміністративної відповідальності.
Аналогічна
правова позиція висвітлена 18 жовтня 2018 року в постанові Верховного Суду у
складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду по
справі № 215/1448/17 (провадження №
61-1132св18, ЄДРСРУ № 77312587).
Матеріал по
темі: «Перевіркаводія на стан алко- та/або нарко - сп’яніння на місці зупинки ТЗ»
Немає коментарів:
Дописати коментар