Питання щодо розміру
орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності не може
охоплюватися предметом камеральної перевірки.
21
грудня 2018 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
826/14382/16, адміністративне провадження №К/9901/40362/18 (ЄДРСРУ №
78808435) досліджував питання щодо відмінності камеральної від документальної
податкової перевірки стосовно питання своєчасності та повноти сплати
орендної плати за землю.
Відповідно
до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підпунктом
20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на
момент проведення перевірки; далі - ПК України) встановлено право контролюючих
органів проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників
податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення
процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно
із вимогами пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні,
документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в
межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим
Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України,
контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Підпунктом
75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що камеральною
вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу
виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках)
платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на
додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування
бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі
електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру
податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру
акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації
пального.
ВАЖЛИВО: За змістом пункту 76.1 статті 76 ПК України
камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без
будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її
проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним
порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час
проведення камеральної перевірки не обов'язкова.
Отже,
камеральна перевірка є одним з видів податкових перевірок, встановлених пунктом
75.1 статті 75 ПК України, та за своєю правовою сутністю є формою поточного
документального контролю за дотриманням платником вимог податкового
законодавства на підставі декларацій та інших документів податкової звітності,
одержаних від платника. Тобто, перевірка
будь-яких інших відомостей, витребування у платника додаткової інформації та
документів, подання яких разом з податковою декларацією чинним законодавством
не передбачено, камеральною перевіркою не охоплюється.
Фактично
предмет камеральної перевірки передбачає встановлення повноти, своєчасності
подання платником податкової звітності, перевірку правильності оформлення
документів податкової звітності (повноти заповнення усіх необхідних реквізитів,
чіткості їх заповнення тощо), перевірку правильності складення розрахунків за
податковими платежами (арифметичний підрахунок остаточних сум податків,
правильність відображення показників, необхідних для обчислення бази
оподаткування).
В
той же час, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є
своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених
цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого
законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи,
дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору,
оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка
проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової,
статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського
обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які
використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з
нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого
законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а
також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом
документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок
інших платників податків (абзац перший підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75
ПК України).
(!!!) На відміну від камеральної перевірки,
документальна перевірка потребує наявності наказу про її призначення та
обов'язкового доведення до відома платника податків про дату та місце її
проведення, пред'явлення направлення на перевірку.
При
цьому у відповідності до положень підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 ПК
України платник податку має право, крім іншого, бути присутнім під час
проведення перевірок та надавати пояснення з питань, що виникають під час таких
перевірок, ознайомлюватися та отримувати акти (довідки) перевірок, проведених
контролюючими органами, перед підписанням актів (довідок) про проведення
перевірки, у разі наявності зауважень щодо змісту (тексту) складених актів
(довідок) підписувати їх із застереженням та подавати контролюючому органу письмові
заперечення в порядку, встановленому цим Кодексом.
В
даній справі, предметом камеральної перевірки, фактично було питання щодо
розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності,
тобто питання, яке у відповідності до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК
України має перевірятися податковим органом шляхом проведення документальної
перевірки.
Враховуючи
викладене вище, Верховний Суд погоджується із висновками судів попередніх
інстанцій про те, що відповідачем при приведенні камеральної перевірки платника
податків було порушено вимоги податкового законодавства, чинного на момент її
проведення, що зумовлює протиправність його дій при проведенні такої перевірки.
Аналогічні
висновки містяться у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів
Касаційного адміністративного суду від 09 жовтня 2018 року по справі № 810/403/17, адміністративне провадження
№К/9901/49005/18 (ЄДРСРУ № 76989280), від 26 червня 2018 року в рамках
справи № 826/18513/16, адміністративне
провадження №К/9901/48976/18, К/9901/48478/18 (ЄДРСРУ № 74992481) та від
31.01.2018 року у справі № 804/5957/16,
провадження № К/9901/4034/17 (ЄДРСРУ № 72065330).
Теги:
камеральна, документальна, податкові перевірки, податкове повідомлення-рішення,
Акт перевірки, наказ, платник податків, контролюючий орган, ДФС, судова
практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар