Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний
Суд: представництво прокурором інтересів держави в особі органу місцевого
самоврядування
08 лютого 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів
Касаційного господарського суду в рамках справи №
915/20/18 (ЄДРСРУ № 79687771) досліджував питання щодо представництва
прокурором інтересів держави в особі органу місцевого самоврядування.
Згідно з п. 3 ст. 131-1 Конституції України визначено, що
в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді
у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Ч. 3, 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу
України визначено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до
суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також
може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за
позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну,
касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або
виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави,
в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення
інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для
звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою
здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог
має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Частиною 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру»
визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів
держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист
цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади,
орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до
компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності
такого органу.
(!!!)
Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво
інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
Ключовим для застосування цієї норми є поняття "інтерес держави".
У Рішенні Конституційного Суду України у справі за
конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної
прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного
процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України
інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.99 N
3-рп/99 Конституційний Суд України, з'ясовуючи поняття "інтереси
держави" висловив позицію про те, що інтереси держави відрізняються від
інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба
у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших)
дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності,
державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної,
екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх
суб'єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або
не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та
організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної
власності у статутному фонді. Проте
держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в
діяльності приватних підприємств, товариств.
З урахуванням того, що "інтереси держави" є
оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку
самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається
позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших
інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та
зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних
відносинах.
(!!!) Таким
чином, "інтереси
держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних
інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх
наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному
випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів
держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до
необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих
інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові
Верховного Суду від 25.04.2018 зі справи N
806/1000/17 та від 25 вересня 2018 року у справі №822/238/15, адміністративне провадження №К/9901/53795/18
(ЄДРСРУ № 76701362).
В контексті правовідносин у даній справі, інтереси
держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які
відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого
самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на
виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному
законом порядку та способі, який відноситься до їх відання.
Верховний суд стверджує, що органи місцевого самоврядування є рівними
за статусом носіями державної влади, як і державні органи.
Заперечуючи на вказане доцільно зазначити, що відповідно
до положень ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється
шляхом її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої,
виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених
Конституцією межах і відповідно до законів України.
У той же час згідно зі ст. 7 Конституції України в
Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом
територіальної громади – жителів села чи добровільного
об'єднання у сільську громаду жителів декількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого
значення в межах Конституції та законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною
громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи
місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі
органи.
Відповідно до статті 5 Конституції України народ здійснює
владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого
самоврядування. З цього конституційного положення у системному взаємозв'язку з
положеннями статті 6 Конституції України про те, що державна влада в Україні
здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову,
випливає, що органи місцевого
самоврядування не є органами державної влади, а місцеве
самоврядування слід розглядати як форму здійснення народом влади, яка
визнається і гарантується в Україні (стаття 7 Конституції України) (рішення
Конституційного Суду України від 26 березня 2002 року у справі N 6-рп/2002).
Більше того, згідно ч. 2 та 3 ГПК України юридичні особи
та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні
органи, органи місцевого
самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом
своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у
справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду,
а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання
правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його
юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право
звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування,
які звертаються до суду за захистом прав і інтересів інших осіб, повинні надати
суду документи, які підтверджують наявність передбачених законом підстав для
звернення до суду в інтересах таких осіб (ч. 2 ст. 53 ГПК України).
Отже, на думку автора, твердження суду, що органи
місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і
державні органи є не зовсім коректним…
Водночас пункт 3 частини першої статті 131-1 Конституції
передбачає можливість представництва прокурором інтересів держави у виключних
випадках.
ВАЖЛИВО:
Аналіз частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дає
підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді
лише у двох випадках:
- якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним
чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший
суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні
повноваження;
- у разі відсутності такого органу.
Перший "виключний випадок" передбачає наявність
органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий -
відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави
прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво,
якщо відповідний суб'єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює
неналежно.
"Не здійснення захисту"
виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб'єкта владних
повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні
повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не
звертається.
"Здійснення захисту неналежним
чином" виявляється в активній поведінці (сукупності дій та
рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
"Неналежність" захисту може
бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який
серед іншого включає досудове з'ясування обставин порушення інтересів держави,
обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Так, захищати інтереси держави повинні насамперед
відповідні суб'єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не
залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому
провадженні відповідного суб'єкта владних повноважень, який всупереч вимог
закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку
прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту
інтересів держави належним суб'єктом, і які є підставами для звернення
прокурора до суду.
Аналогічною є Окрема думка Судді Касаційного цивільного
суду у складі Верховного Суду Крата В. І. від 06 червня 2018 року по справі № 607/1557/17, провадження № 61-17407св18, ЄДРСРУ
№ 74659804).
Більше того, прокурор не може вважатися альтернативним
суб'єктом звернення до суду і замінювати належного суб'єкта владних
повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Враховуючи, що нову редакцію Закону України «Про
прокуратуру» прийнято саме з метою наближення до міжнародних стандартів, при її
застосуванні слід брати до уваги, що зазвичай Європейський суд з прав людини
уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора в судовому
провадженні та вирішує, наскільки участь прокурора в розгляді справи відповідає
принципу рівності сторін, вивчаючи кожний випадок окремо.
Так, у справі «Gregorio de Andrade v.
Portugal» (№41537/02, 14.11.2006) ЄСПЛ
відзначив, що держава
несе відповідальність за дії або бездіяльність працівників прокуратури при
виконанні ними службових обов’язків (п.38).
Крім того, у справі «Ferreira Alves v.
Portugal» (№25053/05, 21.06.2007) ЄСПЛ
наголосив, що не має значення, чи виступає прокурор як сторона у справі,
оскільки він може вплинути на рішення суду, і такий вплив потенційно може бути
не на користь заявника (п.38).
У справі «Менчинська проти Росії» (№42454/02, 15.01.2009) Євросуд відзначив, що
сторонами цивільного провадження є позивач та відповідач, яким надаються рівні
права, зокрема право на юридичну допомогу. Підтримка, яка надається
прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин,
наприклад, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великої кількості
громадян або коли потрібно захистити інтереси держави (п.35). Просте повторення
прокуратурою правових доводів, які наводяться однією зі сторін процесу, має
сенс лише в тому випадку, коли це відбувається з метою впливу на суд. У зв’язку
з цим ЄСПЛ послався на резолюцію Парламентської асамблеї Ради Європи №1604
(2003) щодо ролі прокуратури в демократичному суспільстві, заснованій на
верховенстві права, відповідно до якої її функції не повинні давати приводу для
конфлікту інтересів або бути перепоною для окремих осіб для звернення за
захистом своїх прав (п.38). У цій справі Євросуд констатував, що втручання
прокурора у розгляд справи на стадії оскарження рішення завдало шкоди зовнішнім
ознакам справедливого судового розгляду та принципу рівності сторін (п. 39).
У справі «Корольов проти Росії, №2» (№5447/03, 1.04.2010) ЄСПЛ установив: «Прокурор
вступив у справу на стадії касаційного провадження, і такий вступ зводився до
простої підтримки рішення суду першої інстанції, тобто повторення правових
доводів відповідачів, що мало на меті вплинути на суд. Отже, принцип
процесуальної рівності, який вимагає встановлення справедливого балансу
інтересів сторін, у такій справі дотримано не було».
ВИСНОВОК: На
думку автора, представництво прокурором «інтересів держави» в суді здійснюється
«у виключних випадках» (ч. 3 ст. 131-1 Конституції України), а отже прокурор
може звернутися до суду з позовом лише у випадку відсутності відповідного
компетентного органу або нездійснення чи неналежного здійснення останнім чи
іншим суб’єктом відповідних владних повноважень (причому з застосуванням до
винного суб’єкта адмін-, або кримінал-, відповідальності за нездійснення
функцій представництва).
При цьому, в кожному випадку прокурор повинен
обґрунтувати наявність підстав такого представництва та надати докази на
підтвердження того, що він попередньо повідомляв про це відповідні компетентні
органи, які мали б самостійно захищати інтереси держави та попередив останніх
про наслідки не виконання відповідних функцій.
В іншому випадку… це зловживання…
Більше того, безпідставність звернення прокурора до суду
на захист інтересів держави або органів місцевого самоврядування має бути
підставою для скасування судового акту та притягнення, вже прокурора до
відповідальності.
Теги: представництво інтересів держави прокурором, виключні
підстави, звернення прокурора до суду, представництво прокуратурою, прокурор в
інтересах міської ради, судова практика, Адвокат Морозов