Адвокат Морозов (судовий захист)
Предметна юрисдикція спору щодо зобов`язання
працівників поліції припинити проведення негласних слідчих (розшукових) дій,
які проводились не у межах кримінального провадження
07 березня 2024
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 260/981/23,
адміністративне провадження № К/990/152/24 (ЄДРСРУ № 117514385) досліджував
питання щодо юрисдикції спору про зобов`язання працівників поліції припинити
проведення НСРД.
Частиною другою
статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи
місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі,
в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами
України.
Відповідно до
частин першої, другої статті 1 КПК України порядок кримінального провадження на
території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством
України.
Кримінальне
процесуальне законодавство України складається з відповідних положень
Конституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана
Верховною Радою України, цього Кодексу та інших законів України.
Відповідно до
частин першої та другої статті 246 КПК України негласні слідчі (розшукові) дії - це різновид слідчих (розшукових)
дій, відомості про факт та методи проведення яких не підлягають розголошенню,
за винятком випадків, передбачених цим Кодексом. Негласні слідчі (розшукові)
дії проводяться у випадках, якщо відомості про кримінальне правопорушення та
особу, яка його вчинила, неможливо отримати в інший спосіб. Негласні слідчі
(розшукові) дії, передбачені статтями 260, 261, 262, 263, 264 (в частині дій,
що проводяться на підставі ухвали слідчого судді), 267, 269, 269-1, 270, 271,
272, 274 цього Кодексу, проводяться виключно у кримінальному провадженні щодо
тяжких або особливо тяжких злочинів.
Оперативно-розшукова діяльність - це система
гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів,
що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів
(стаття 2 Закону № 2135-ХІІ).
Частиною
четвертою статті 7 Закону № 2135-ХІІ передбачено, що оперативні підрозділи
Державного бюро розслідувань, Національної поліції, Служби безпеки України,
Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби
України, Державної прикордонної служби України проводять слідчі (розшукові) дії
та негласні слідчі (розшукові) дії у кримінальному провадженні за дорученням
слідчого, дізнавача, прокурора в порядку, передбаченому КПК України. Письмові
доручення щодо проведення слідчих (розшукових) та негласних слідчих
(розшукових) дій, надані слідчим, дізнавачем, прокурором у межах компетенції та
в установленому порядку, є обов`язковими до виконання оперативним підрозділом.
Поняття «негласні слідчі (розшукові) дії» (глава
21 КПК України) та «оперативно-розшукові
заходи» не є тотожними, однак вони мають спільну правову основу - КПК
України та Закон № 2135-ХІІ. Оскільки вони мать спільну мету -
отримати/перевірити/зібрати/інформацію, докази про злочин та/або особу, яка
його вчинила, що витікає із завдань кримінального провадження, способи і
засоби, за допомогою яких досягаються поставлені цілі у них однорідні.
Верховний суд
звертає увагу на те, що як досудове слідство, так і оперативно-розшукова
діяльність охоплюються сферою
регулювання кримінального процесуального законодавства. Отже, як слідчі
(розшукові) дії і негласні слідчі (розшукові) дії, що проводяться
правоохоронними органами на стадії досудового розслідування, так само і
оперативно-розшукова діяльність, яка здійснюється до внесення відомостей про
кримінальне правопорушення до ЄРДР, є не управлінською, а процесуальною і
становить частину саме кримінальних правових відносин.
Такий висновок
узгоджується із правовою позицією, висловленою у постановах Великої Палати
Верховного Суду від 21 листопада 2018 року у справі №826/2004/18, від 05 грудня 2018 року у справі №826/2253/18, від 10 квітня
2019 року у справі №808/390/18
та у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного
Суду від 17 червня 2020 року у справі №826/12608/17 у подібних правовідносинах щодо юрисдикції
спорів, пов`язаних з оскарженням рішень, дій чи бездіяльності органів
досудового розслідування чи/та прокурорів.
Матеріал по темі: «Проведення обшуку без ухвали слідчого судді»
Немає коментарів:
Дописати коментар