Наслідки порушення
платником податків граничного строку реєстрації податкових накладних більше ніж
на 180 днів – відмова в реєстрації в ЄРПН?
11
лютого 2021 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
805/2475/16-а, адміністративне провадження № К/9901/39322/18(ЄДРСРУ №
94803126) досліджував питання наслідків відмови у реєстрації в ЄРПН податкових
накладних у разі порушення граничного строку.
Вимогами
абзаців першого, другого пункту 201.10 статті 201 ПК України (в редакції,
чинній на момент виникнення спірних відносин) встановлено, що при здійсненні
операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг
зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її
в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та
зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання
товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування
сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно
з абзацами четвертим, восьмим пункту 201.10 статті 201 ПК України
підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або
розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому
форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання
податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до
центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо
надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з
порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або
пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня
продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому
форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин (абзац
дев`ятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Абзацом
одинадцятим вказаного пункту статті 201 ПК України (у редакції, чинній до 01
січня 2016 року) було передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або
розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється не пізніше
п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання. У 2016 році
вказана норма була чинна у редакції, згідно якої реєстрація податкових
накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН має
бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення
податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або
розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні
санкції згідно з цим Кодексом.
У
зв`язку із наведеним слід зазначити, що механізм внесення відомостей, що
містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і
вартісних показників до неї, до ЄРПН, звіряння даних, що містяться у виданих
платникам ПДВ - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній
та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі,
визначено Порядком ведення ЄРПН, затвердженим постановою Кабінету Міністрів
України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).
Відповідно
до пункту 2 Порядку №1246 (в редакції, чинній на час виникнення спірних
правовідносин) внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або
розрахунку коригування, до ЄРПН здійснюється шляхом подання протягом
операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням
електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до реєстру.
У
пункті 9 Порядку №1246 визначено, що причиною відмови у прийнятті податкової
накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок
під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в ЄРПН відомостей, що
містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації
податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4)
порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту
200-1.3 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків
коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); 5) порушення вимог,
установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК
України.
Квитанція,
на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та
надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами
телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі
зберігається в ДФС.
Зміст
наведених положень у їх системному зв`язку свідчить про те, що реєстрація
податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН є обов`язком
постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок ДФС
прийняти та зареєструвати подані платником податку такі документи в ЄРПН.
Водночас
перелік підстав для відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку
коригування до реєстрації, який закріплений у пункті 9 Порядку №1246, є
вичерпним.
Порушення
платником податків термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН є підставою
для притягнення такого платника до відповідальності, передбаченої статтею 120-1
ПК України, у виді застосування штрафу, розмір якого залежить від кількості
днів порушення граничних термінів реєстрації; встановлення вказаною статтею
Кодексу відповідальності у вигляді застосування штрафних санкцій за несвоєчасну
реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових
накладних в ЄРПН лише в межах прострочення у 180 календарних днів з дати їх
складання не є підставою для обмеження таким строком права здійснити реєстрацію
податкових накладних.
Аналогічна
правова позиція викладена і, зокрема, в постановах Верховного Суду від 18
березня 2020 року у справі №815/4448/16, від
16 квітня 2020 року у справі №823/1685/16,
від 17 червня 2020 року у справі №805/1697/16-а,
від 14.01.2021 у справі № 805/1698/16-а.
В
той же час, 07 грудня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів
Касаційного адміністративного суду в рамках справи №
140/1492/19, адміністративне провадження № К/9901/24550/20 (ЄДРСРУ №
93373359) вказав, що при встановленні обставин вчинення платником усіх
необхідних дій щодо своєчасної реєстрації податкової накладної, натомість її
реєстрація була здійснена з порушенням граничного терміну з незалежних від
платника податку причин, у такому випадку відсутній склад податкового правопорушення,
як наслідок - відсутні підстави для притягнення до відповідальності на підставі
статті 1201 ПК України.
Такими
висновками керувався Верховний Суд, зокрема, у постановах від 14 лютого 2019
року у справі №809/1040/17, від 12.02.2020 у
справі №1640/3102/18, від 27.02.2020 у
справі №804/3559/17, від 12.03.2020 у справі
№809/369/17.
ВИСНОВОК: Порушення платником податків граничного
строку реєстрації податкових накладних більше ніж на 180 днів не може бути
законною підставою для відмови у прийнятті таких документів до реєстрації в
ЄРПН.
Матеріал по темі: «Реєстрація податкових накладних в ЄРПН після спливу граничних строків»
Теги:
реєстрація податкової накладної, відмова в реєстрації, штрафні санкції,
зупинення реєстрації податкової накладної, ЄРПН, реєстр податкових накладних,
судова практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар