Адвокат Морозов (судовий захист)
Захист прав споживачів: стягнення неустойки за товар неналежної
якості.
28 березня 2018
року Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного
цивільного суду в рамках справи № 307/2931/15-ц,
провадження № 61-8304св18 (ЄДРСРУ 73124759) захистив права споживача та стягнув
неустойку з продавця за реалізований товар неналежної якості.
Згідно зі ст. 42 Конституції України держава захищає права
споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів
послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.
Відповідно до статті 673 ЦК України та статті 6 Закону України
«Про захист прав споживачів» продавець зобов'язаний надати покупцеві інформацію
про товар, а також передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам
договору купівлі-продажу. У
разі відсутності в договорі купівлі-продажу умов щодо якості товару продавець
зобов'язаний передати покупцеві товар, придатний для мети, з якою товар такого
роду звичайно використовується. Якщо законом встановлено вимоги
щодо якості товару, продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, який
відповідає цим вимогам.
Пунктами 1, 2 частини першої статті 708 ЦК України встановлено,
що в разі виявлення покупцем протягом гарантійного або іншого строків,
встановлених обов'язковими для сторін правилами чи договором, недоліків, не
застережених продавцем, або фальсифікації товару покупець має право за своїм
вибором: вимагати від продавця або виготовлювача безоплатного усунення
недоліків товару або відшкодування витрат, здійснених покупцем чи третьою особою,
на їх виправлення; вимагати від продавця або виготовлювача заміни товару на
аналогічний товар належної якості або на такий самий товар іншої моделі з
відповідним перерахунком у разі різниці в ціні.
Відповідно до положень абзацу 2 частини першої статті 8 Закону
України «Про захист прав споживачів» та пункту 29 Правил роздрібної торгівлі
непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки України
від 19 квітня 2007 року № 104, за наведених умов позивачу надано право вибору:
розірвати договір та вимагати повернення оплаченої за товар грошової суми або
вимагати заміни товару на такий же товар, або аналогічний, з числа наявних у
продавця.
В противному випадку за кожен день затримки виконаної вимоги про
надання товару аналогічної марки (моделі, артикула, модифікації) споживачеві
сплачується неустойка у розмірі одного відсотка вартості товару (частина
дев'ята статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів», пункт 35 Правил
роздрібної торгівлі).
Отже, за
кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі,
артикулу, модифікації) та за
кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять
днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в
розмірі одного відсотка вартості товару.
P.s. Окремо
необхідно пам’ятати, що відповідно до п. 9 ст. 8 Закону України «Про захист
прав споживачів», на письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з
доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно
від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги
споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов’язані створювати
(мати) обмінний фонд товарів. Приписами п. 10 Постанови Пленуму Верховного суду
України «Про практику розгляду цивільних справ за позовами про захист прав
споживачів» від 12 квітня 1996 року № 5, встановлено, що споживачеві, який
звернувся із заявою про безоплатне усунення недоліків товару на його вимогу
надається ( з доставкою) на час ремонту аналогічний товар (але без урахування
моделі).
Теги: захист прав споживачів, стягнення неустойки, товар
неналежної якості, усунення недоліків, заміна товару, гарантійний термін, обмін
товару, виробник, продавець, споживач, судова практика, Верховний суд, Адвокат
Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар